• Majorna

Erfarenhet av att själv ta Zoladex eller Procren?

Hej!

Jag håller på med första stegen i behandling inför äggdonation. Av kliniken i Riga fick jag Zoladexspruta för nedreglering. (Procren var det som står på receptet, men inte det de skickade) Inte någon info för övrigt och själv tänkte jag att det inte skulle vara annorlunda än alla de gånger jag tagit Puregon, Menopur eller ägglossningssprutor... Så det blev en överraskning och inte särskilt trevligt sådan, för nålen var ruskig i jämförelse med tidigare erfarenheter. Inte så spruträdd, men jag kunde bara inte förmå mig till att ta den själv. Fick på vårdcentralen veta att då jag fått läkemedelet utomlands så får inte sjukvårdspersonal i Sverige ge mig den. Löste det på annat sätt, men det var lite pressat.

Så, min fråga är om någon mer än jag har erfarenheter av detta och hur ni har löst det? Och vilken info kliniken har gett er? Är Procren lättare att ta själv än Zoladeximplantatet? Jag funderar på hur jag ska lösa det nästa gång om det nu inte lyckas denna gång...

Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Erfarenhet av att själv ta Zoladex eller Procren?
  • MissC

Har bara testat Procren och det fixade min man till mig. Det var inte några större problem. Dock jobbigare än de sprutor jag tagit själv vid våra tidigare IVF försök.

Lycka till!

• förväntan68

Embla plåster och en stor konjak innan.Sedan en bra man som läst instruktionen ordentligt. Då gick det bra, men Zoladexen är ruggig och verkningarna av den är heller inte så kul. Jag blev ganska deppad under några dagar. Men den är effektiv. Men jag håller med om att Zoladex är en prövning.

• Wilja

Jag tog mig Procren igår ( med hjälp!) men det var inte så mycket värre än Menopuren och de andra som man tagit på sig själv tidigare. Igår slapp jag dock eftersom vi hade besök av min bror doktorn.

Lycka till nu Sardin, vi verkar ligga tidmässigt lika. Det är vårt första ÄD försök också. Fast vi gör det på AVA i St:Petersburg.

/Wilja

• Annikamarie

Hej!
    Är bara nyfiken, ska ta procrenspruta nästa vecka.Men som jag har förstått rätt att det är "grovt" nål, samt vart tog ni på?Magen eller??

Börjar bli rädd om det är verkligt grovt.

• Wilja

Annikamarie;

Nålen var inte grov och jag tog den strax under naveln lite mer till vänster.

Lycka till!

• Sleepingbeuty

Xoladexen ör ett implantat och det är ett vitt litet plantat som ska ligga precis under huden.Alltså blir då nålen grövre och det är trögt att få in det.det kan även bli bakslag i kolven så man måste ha ett stadigt grepp och helst enklast att nån annan ger just den.
    Procrenen innehåller vätska och tas som en vanlig subcutan spruta.NÅlen är inte tjock.
    Ta tag i fettet med handen och nyp runt.Sen sticker du nålen där och sprutar in sakta.Släpp taget och dra ut nålen.
    Du kan välja hela buken men brevid naveln är ett bra ställe.
    Lycka till

• Maxie

Åh fy. Jag har egentligen inget i den här tråden att göra men måste säga att ni är mina hjältar och jag håller mina tummar stenhårt för att ni får lön för mödan. Förlåt inpasset.

• Annikamarie

Wilja och Sleepy.
    Tack för rådet.Har hämtat ut procren och kikade i den.Ser ju som vanlig spruta.
    Nästan som Ivf-sprutor.Skönt det är bara 1 enda spruta jag ska ta.

• Bette

Annikamarie: När tar du din procren spruta? Jag skall ta min idag. Embryotransfer kommer att bli den 19 mars troligtvis. Vilken klinik går du på?

Bette

• Annikamarie
    Bette skrev 2009-02-06 13:22:29 följande:
    Annikamarie: När tar du din procren spruta? Jag skall ta min idag. Embryotransfer kommer att bli den 19 mars troligtvis. Vilken klinik går du på?Bette
    Hej Bette!Jag tog sprutan igår, ska göra embryotranfer omkring 23 mars,precis en måndag efter helg, det är på Ava Åbo.Min andra Äd nu, innan var det på Ballerup i Köpenhamn.
    Du då?Finland eller Riga?
    Hoppas det lyckas den här gång!
  • Bette

Hej Annikamarie: Jag går på AVA i Riga. Då stimuleras du med hormoner lite längre än vad jag gör. Det gjorde ont att ta sprutan tyckte jag. Har tagit den en gång tidigare. Nu ska jag mysa med min man.

Bette

• citrona

Hej!
    Jag passar på att fråga, vilken effekt får man av Zoladex? Berätta gärna.

• hymafr

Jag har tagit Procren-sprutan tre gånger - alla gånger med Embla-kräm - och alla gånger har nedregleringen fungerat.
    Har tagit sprutan själv - kändes inte ett skvatt - men man får ta i lite för att den ska gå in.

• päronsplitt

Hej
    När jag höll på med ivf så var det en spruta jag skulle ta (orgalutran) som var grövre än de andra . jag klarade inte det, så jag tog en kanyl som var till för menopur (hade många över) och sög upp innehållet i den och sen gick det enkelt !

• Caribe

Hejsan,

Jag tog Procren sprutan den 23/2 och den var inte farlig alls, nålen var inte grov och inte heller speciellt lång. Det var min man som tog den på mig och han lät den bara glida in försiktigt i magfläsket en bit bredvid naveln & jag kände inte någonting.

Beträffande biverkningar på den så fick jag en morgon kraftiga svettningar och en kväll kraftig huvudvärk och det var allt som jag märkte, kanske lite tröttare än vanligt!

Men alla pratar om hur hemsk Zoladex sprutan är så den skulle jag inte vilja ta....

Lycka till!

Svar på tråden Erfarenhet av att själv ta Zoladex eller Procren?