• Enniie

Ni i sthlm ??

Bor själv i Örebro, men har funderingar på att flytta upp till sthlm. Vilka ställen kan ni rekomendera för en familj med 2 vuxna och 2 barn. Vill bo i ett område som inte är dött, men heller inte för livat, och för humana priser såklart ??

• Svar på tråden Ni i sthlm ??
  • leaah

Det beror lite på. Vill ni bo i lägenhet, radhus eller villa? Hur pass nära stan? Närhet till bussar, pendeltåg eller T-bana?

• Enniie

Jadu, jag vill inte ha det aplångt till allt, och lägenhet är nog det vi hade tänkt oss. Vet typ ingenting om sthlm, min sambo därimot, har släktingar där, och bodde där nått år, men han har inte SÅN stor kolla på alla ställen där...

• Panna82

Stureby är mysig. Finns både lägenheter och villor där. Enskede, Tallkrogen.. Globen.
    Jag tipsar bara om söderort för det är där jag är uppvuxen och alltid har bott. Kan inget om de andra ställena :-P

• Enniie

Hehe, okeej... =) Jo, för jag har märkt att den INTE är lätt att få lght i sthlm, dels för väntetiden, men också för hyran ! Den är inte liten om man nu skall jämnföra med Örebro, som jag bor i nu... ^^, Är det svårt att få lägenhet i dem ställerna du nämnde ??

• Söderböna

Söder, förstås! Men för att få lägenhet här måste man antingen vänta länge eller köpa bostadsrätt.

Det är ganska svårt att få tag på lägenheter i alla delar som anses attraktiva. Det har byggts en del på trevliga ställen, så just nu kan det kanske finnas lediga lägenheter. Kolla byggbolagens hemsidor! Vill ni ha nyproduktion har det byggt trevliga områden både i Hammarby Sjöstad och vid Liljeholmskajen. Nära till både stad och natur, fantastiska kommunikationer.

• Raow

Jag rekomenderar nog att köpa en lägenhet om du ska flytta hit. Är verkligen extrema köer! Många kan få vänta i flera år. Du kan gå in på wallenstam.se de har ingen kötid utan först till kvarn. Jag gillar också söderorterna med. Kan rekomendera Nacka! Finns i olika prisklasser men räkna med ca 1 000 000 (minst).

• Maagdaa

Måste det vara just I Sthlm, går det inte bra i ngn förort?

• kixter78

Hej!
    Såg att Raow precis rekomenderade Nacka, precis vad jag tänkte göra. Bor i Nacka med min familj och vi trivs kanon!

• Enniie

Maagdaa skrev 2009-01-27 12:22:28 följande:

Måste det vara just I Sthlm, går det inte bra i ngn förort?
    Ne, det behöver det inte. Tror jag... Haha, jag är HELT vilsen när det gäller sthlm. Men det behöver väl inte vara i city, om du menar det... Tror jag.. Haha... Herregud.. Känner mig som en insnöad vetintevad....
  • Beccabecca

Det charmiga med Stockholm är ju att varje förort eller kranskommun är som en stad i sig.
    Jag har alltid bott på norra sidan och tycker södra sidan känns främmande. Vi bor i Bromma och trivs väldigt bra. Solna och Sundbyberg kan jag också rekommendera!
    Vill du ha tag på hyresrätt så rekommenderar jag dig att gå in och registera dig på www.bostad.stockholm.se/ på en endaste gång. Det är oftast kötiden som är avgörande för lägenhet, men ibland finns det objekt i bostadssnabben, då är det först till kvarn som gäller. En bekant fick tag på en helt ny lägenhet utan någon kötid alls.

• Enniie
    Beccabecca skrev 2009-01-27 13:09:32 följande:
    Det charmiga med Stockholm är ju att varje förort eller kranskommun är som en stad i sig. Jag har alltid bott på norra sidan och tycker södra sidan känns främmande. Vi bor i Bromma och trivs väldigt bra. Solna och Sundbyberg kan jag också rekommendera! Vill du ha tag på hyresrätt så rekommenderar jag dig att gå in och registera dig på www.bostad.stockholm.se/ på en endaste gång. Det är oftast kötiden som är avgörande för lägenhet, men ibland finns det objekt i bostadssnabben, då är det först till kvarn som gäller. En bekant fick tag på en helt ny lägenhet utan någon kötid alls.
    Tack !!
  • leaah

Om ni har hyreslägenhet i Örebro kan ni ju prova att byta till
    en lägenhet i Stockholm på björnsbytare.se
    Fast det enklaste (och snabbaste) är nog att köpa en lägenhet ;D Söderort är jättemysigt men jag skulle undvika Bagarmossen, Rågsved och Skarpnäck. Jag gillar även Nacka och Värmdö och där är det dessutom billigare att köpa lägenhet.
    Röda linjen mot Fruängen är okej men jag skulle inte bo längre ut än Skärholmen. Har ingen koll alls på norrort tyvärr mer än att Rissne har dåligt rykte.
    Om ni tycker det är okej att bo lite längre från stan och åka pendeltåg så är Haninge och Tyresö jättefint.

• Maagdaa

Själv bor jag på norra sidan i Järfälla. Trivs som fisken i vattnet! Är själv inflyttad för 3 år sen. Har inte alls så stor koll på södra sidan, men du har fått många förslag, ser jag:)
    I annat fall kan ni ju åka på en liten runda runtom här och se om det klickar ngn stans:)

• Enniie

Hehe, jo det kan man jue alltid. Vette fan om man vågar köpa lägenhet, med dess lån osv... Lite för mycket för våran del, med tanke på att vi båda pluggar, och han jobbar bara timmar inom äldreomsorgen. Kommer klart skaffa jobb efter att lillen är inskolad och klar, men det är några månader kvar tills dess antar jag...

• Dax för syskon

Prova o lägg ut en annons på Björns bostadsbyte, vet många som bytt lägenhet genom dom. Jag har bott både i västerort och söderort, och söder om söder ÄR trevligast:)
    Sumpan är schysst oxå.

• vi fyra
    Beccabecca skrev 2009-01-27 13:09:32 följande:
    Det charmiga med Stockholm är ju att varje förort eller kranskommun är som en stad i sig. Jag har alltid bott på norra sidan och tycker södra sidan känns främmande. Vi bor i Bromma och trivs väldigt bra. Solna och Sundbyberg kan jag också rekommendera! Vill du ha tag på hyresrätt så rekommenderar jag dig att gå in och registera dig på www.bostad.stockholm.se/ på en endaste gång. Det är oftast kötiden som är avgörande för lägenhet, men ibland finns det objekt i bostadssnabben, då är det först till kvarn som gäller. En bekant fick tag på en helt ny lägenhet utan någon kötid alls.
    håller med=) jag bor i Järfälla..bästa stället!!
  • Mush

Jag vet att Sigtuna kommun har ett annorlunda kösystem så det ska vara enklare att få lägenheter där. Det är också jättefint och barnvänligt, det är dock en bit från stan och man är beroende av buss hela tiden. Som många skrivit så gillar jag också norra sidan. I Solna verkar de finnas gott om bostäder. Skriv in dig i några bostadsköer tycker jag. :)

• amygdal

Järfälla är jätte trevligt tar ca. 20 minuter in till t-central med pendeltåget, väldigt barnvänlig kommun utan att vara dött

Svar på tråden Ni i sthlm ??