• smilla09

Tips som hjälper mot illamående?

Är i vecka 8 & mår konstant illa just nu. Var inte alls så illa innan.
    Jag kan äta men det känns som allt jag stoppar i mig ska komma upp igen.
    Nån som har något bra tips här?
    Tycker även att magen ibland stannar upp helt & jag blir bara uppsvullen och supertrött..
    Har även väldigt svårt att sova om nätterna så finns det någon med bra tips även där?

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Tips som hjälper mot illamående?
  • Anettan73

Postafen kan ta bort topparna av ditt illamående. Hjälper vissa men inte alla. Jag klarade av dom 1 v sen började jag spy igen. Kunde tillsist bara sova bort mitt illamåend..

• DizNick

Ät ofta och lite. Mycket frukt hjälpte mig. Finns ju tabletter men de har ej hjälpt mig det minsta utan bara vila och lite, lite mat åt gången. Kvällarna är i regel värst, och det är med ren vilja man tar sig igenom vissa. Mitt slutade i v 20.

Vetekudde på magen kan hjälpa!

• Anettan73

Grattis till graviditeten föresten

• persikan84

Testa postafen och seaband... De tar inte bort illamåendet helt, men tar bort den värsta "snart spyr jag känslan" Iaf förmig!

• smilla09

Då ska jag testa det, tack.
    Hoppas att det blir bättre.
    & tack för tipsen!

• gumzan

Grattis till plusset!, själv är jag i v 36 nu och har 29 dgr kvar till BF

Jag åt postafen, det tog iallafall bort spykänslan och att jag behövde kräkas. Dock blev jag ganska trött men det var bättre än att  i allafall. Då tog jag en direkt när jag vaknade på morgonen tillsammans med några kex, jag gillade små salta. Sedan en innan läggdags.

Försök att ät lite och ofta, illamåendet blir mer påtagligt om man har lågt blodsocker.

Jag levde på piggelin, räkor, frukt, sallad  för det mesta kall mat, hade väldigt svårt för doften av mat. Ät det som tilltalar dig (som inte är farligt för bebisen såklart), bebisen får i sig det den behöver ändå....

Jag började må illa i v 7 och gick över i v 9. Då kunde jag sluta ta tabletter.

Lycka till!

• persikan84

gumzan: Jag blir så glad när jag ser folk som "bara" mått illa 2 veckor. Det ger mig hopp!=)

• gumzan
    persikan84 skrev 2009-01-25 13:03:53 följande:
    gumzan: Jag blir så glad när jag ser folk som "bara" mått illa 2 veckor. Det ger mig hopp!=)
    Yeees jag oxåFlört jag tillhör den skaran som har mått så bra under min graviditet, det enda som jag har haft besvär med är krypningar i benen men apoteket har ju bra stödstrumpor så det var ju lätt kirrat.

Annars så har jag fått höra under 36 veckor : Vänta du bara sen.........   

men än så länge har jag klarat mig från, allt från bristningar, foglossning, åderbråck, osv osv.

Hoppas det kommer gå bra för dig och att snart slipper ditt illamående oxå Glad
  • persikan84

Gumzan!! Jag blir sååå GLAD av att läsa det du skriver!! TACK!!!! Skönt att höra!!

• Lilla Smilla

När jag väntade Julius (som blir 2 år imorgon) så mådde jag extremt dåligt i ett par veckor. Då kunde jag knappt ta mig ur sängen. Jag gick ner 5kg under den tiden eftersom jag inte fick i mig någonting annat än vatten i stort sett. Därefter kräktes jag bara på morgnarna ibland, innan det avtog helt och jag mådde kanon.

Men postafen hjälpte bara i ett par dagar och seaband hjälpte inte det minsta. För min del var det bara att vänta på att det skulle gå över. Som tur var gjorde det ju det relativt fort den gången...

• smilla09

Nu har jag vart & inhandlat tabletterna & hoppas verkligen på att de kan hjälpa mig!
    Tack för alla tips från er!

• bina81

kör oxå med seaband o d fungerar faktiskt! om inte annat inbillar jag mig att d värsta illamåendet hålls tillbaka... har nu bara ett dovt illamående som iaf e hanterbart! har dock aldrig spytt iofs o tackar gudarna för det!! men som sagt, kör med tabletterna o prova gärna dessa band oxå!! när man mår som värst gör man ju allt för att d ska gå över!!
    Lycka till!!

• Sirendes

Bubbelvatten och skorpor har hjälpt mig, liksom kallt citronvatten. Och undvika mjölkprodukter.

• Lilla Smilla

Glömde säga att jag åt lättsaltade nachos och drack coca cola. Härlig kost! Jag tyckte det var lättare att äta krispig mat som knäckebröd, kex, nachos, morötter, gurka... Det svällde inte så i munnen, vilket tex vanligt bröd och pasta kan göra. Börjar det växa i munnen ger det kväljningar som i sin tur gör att man kräks. Hittar du bara en sak som du kan göra utan att kräkas, ät det. Det gör inte så mycket att det är ensidigt. Det är bättre än inget alls. Grattis och lycka till!

Svar på tråden Tips som hjälper mot illamående?