• Nanna75

Hur kan vi lösa detta?

Vi har en dotter på 6 månader och jag (mamma) är hemma med henne. Blev arbetslös under graviditeten så jag har alltså inget jobb att gå tillbaka till. Min sambo vill vara hemma så småningom med henne vilket jag tycker är toppen, men hur kan vi lösa det på bästa sätt? Någon som har varit i samma sits? Jag har inte tillräckligt med akasse-dagar kvar och de skulle nog ändå inte tillåta att jag tog de eftersom jag då måste vara aktivt sökande. Men jag ska ju vara mammaledig igen efter min sambos dagar är slut. Konstig situation detta...
    Tips :)

• Svar på tråden Hur kan vi lösa detta?
  • Carola Carro

Vadå skall du avbryat mitt i mammaledigheten ocxå skall pappa var ledig sen skall du vara ledig igen??

• Cia o krabaten

JAg skulle ha väntat till pappan kunde ta resten av tiden.
    TEx byta vid 9-10mån eller hur länge pappan nu kan/vill vara hemma och att han tar sista perioden innan dagis liksom. Då kan du ju vara helt arbetssökande.

• Nanna75

Ja det blir ju konstigt eftersom jag inte har ngt jobb...
    Jag avbryter ju inte direkt utan han ska ta ut sina dagar samtidigt som jag är arbetslös...eller arbetssökande. Vilket fall som helst har jag inget jobb att gå till. Men ju mer jag tänker på det så verkar det som om min sambo kan plocka ut sina dagar först när jag har fått jobb.Eller..?

• Carola Carro

Nanna75 skrev 2009-01-24 21:48:50 följande:

Ja det blir ju konstigt eftersom jag inte har ngt jobb... Jag avbryter ju inte direkt utan han ska ta ut sina dagar samtidigt som jag är arbetslös...eller arbetssökande. Vilket fall som helst har jag inget jobb att gå till. Men ju mer jag tänker på det så verkar det som om min sambo kan plocka ut sina dagar först när jag har fått jobb.Eller..?
    Som ovanstående skrev så kan han ju ta sina dagar när dina är slut och då kan du stå som aktiv sökande och har väl då rätt till a-kassa??
  • inkka

Min man var fl när han hade sommarlov (pluggade) så jag skaffade sommarjobb och jobbade två månader för att sedan bli fl igen. Skulle jag inte hittat ett jobb hade maken jobbat och tagit sina dagar senare. Man vill ju ha barnen hemma länge så inte skulle vi gått hemma bägge två.

• Elavela87

Finns något som heter akvitivtsstöd eller nått om du ska studera och söka jobb....usch sånt är så svårt :/

Hade ringt till a-kassan och frågat :/

• DrKejs

Låt honom ta ut ett par dar i veckan eller några timmar varje dag. På så sätt kan du ge dig iväg till arbetsförmedlingen och vara hemma större delen av tiden. Dessutom sparar ni dagar på det.

• Meli

Man kan väl växla precis som man vill. Det finns ingen lag som säger att man måste ta ut alla dagar på en gång. Om du först är FL och sen arbetssökande och din man FL, så ärni ju hemma samtdigt om du inte har något jobb. ELler så får du jobb, det går ju inte att svara på nu. Sen kan du vara FL igen. Nackdelen är ju så klart att det väl inte passar så bra att var FL när du precis är nyanställd. Så det kan ju vara bättre att ta allt ditt på en gång, och sen att din man tar över är du är arbetssökande enda tills du får ett jobb.

Svar på tråden Hur kan vi lösa detta?