• Anonym

Elbolag

Ska flytta till en lägenhet och kan ingenting om el. Sen är ekonomin inte den bästa.

Frågan är: kan van välja vilket elbolag som helst oavsett vart man bor i en stad?
    Vad behöver elbolaget för uppgifter om den nya lägenheten när jag beställer?
    Hur tidigt måste man beställa för att det ska börja gälla när man flyttar in?

Behöver billigast möjliga...

• Svar på tråden Elbolag
  • Birgitta2

Så vitt jag förstår kan du välja vilket elbolag du vill. Dock kan nätavgiften vara fast på ett speciellt bolag. Dvs själva elförbrukningen går på ett bolag och nätavgiften på ett annat. Du bör avbeställa och beställa avläsning på ditt gamla bolag till avflyttningsdagen. Har du avtal med ditt elbolag kan du INTE byta bolag hur som helst. Men det får du höra med dom.

Det skall finnas en webbsida där det finns möjlighet att jämföra priser men tyvärr vet jag inte var.

• wiizz

när vi flytta in till våran lägenhet som är en hyresrätt var allt redan fixat men man kan ändra.
    vi har göteborgsenergi och plusenerggi.
    Göteborgsenergi-betalar vi nätavgiften till och till plus energi betalar vi räkningen till.

Vi valde fast pris så fick vi räkningen så var den en choch eftersom vi ärvde hans el som bodde här innan.
    på 3 månader hade han en räkning på 2363 kr så jag fråga elbolaget om jag fick mäta av elmätaren själv och det fick jag då fick vi en räkning på 888 istället för 3 månader=)

vi bor i en trea på 93 kvadratmeter=)

• Anonym

Hur fungerar det då för jag och min man ska separera. Jag tror det är han som står på det elbolag vi har (måste kolla upp) och det är bundet. Om det är jag som står på det, flyttas det automatiskt över till den lägenheten jag har och han måste ta nytt avtal?

Några tips om vilket elbolag jag bör välja?

• xenaa

Ja som sagt du får välja vilket elbolag du vill MEN nätbolag är en fast och det är en fastavgift som man betalar.
    Kolla igenom vilka som har de bästa priset osv.

♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ ★ ♥ BF 2oo9-o3-o4 ♥
  • Anonym

Kan och bör jag kolla upp innan vad tidigare hyresgäst hade för elbolag på något vis? Allt för att slippa chockräkningar?

• xenaa
    Anonym skrev 2009-01-23 12:31:26 följande:
    Hur fungerar det då för jag och min man ska separera. Jag tror det är han som står på det elbolag vi har (måste kolla upp) och det är bundet. Om det är jag som står på det, flyttas det automatiskt över till den lägenheten jag har och han måste ta nytt avtal? Några tips om vilket elbolag jag bör välja?
    Flyttar han till en anna lägenhet sägs avtalet upp men ha kan ta med elbolaget till sin nya lya.MEn då måste du skaffa ett elbolag då.

vattenfall har vi och vi är jättenöjda. inte alls dyra och ingen årsavgift utan vi betalar för de vi förbrukar.
    Vi har en 3:a på 88kvm och tror vi betalar ca 800-900kr var 3:e månad om jag inte har fel.
  • xenaa
    Anonym skrev 2009-01-23 12:32:48 följande:
    Kan och bör jag kolla upp innan vad tidigare hyresgäst hade för elbolag på något vis? Allt för att slippa chockräkningar?
    elbolag behöver du inte kolla upp men kolla hur stor förbrukning han stod på per år.
    han kan ha förbrukat mkt mer el än vad ni gör eller tvärtom.
    DE brukar stå hur mkt man förbrukar på elräkningen
  • Anonym

xenaa skrev 2009-01-23 12:33:28 följande:

Flyttar han till en anna lägenhet sägs avtalet upp men ha kan ta med elbolaget till sin nya lya.MEn då måste du skaffa ett elbolag då.vattenfall har vi och vi är jättenöjda. inte alls dyra och ingen årsavgift utan vi betalar för de vi förbrukar.Vi har en 3:a på 88kvm och tror vi betalar ca 800-900kr var 3:e månad om jag inte har fel.
    Okej, så det verkar som eftersom det är han som står på det (på räkningen står det adresserat till han och vår nuvarande adress) att det är han som kommer ha kvar detta elbolag och det avtal vi har gjort. Vet inte om vi båda kan stå på detta avtal?
    Han kommer bo kvar i den lägenheten vi har idag, det är bara jag som ska flytta. Så jag får täckna ett helt nytt avtal.
  • xenaa
    Anonym skrev 2009-01-23 12:37:03 följande:
    xenaa skrev 2009-01-23 12:33:28 följande: Okej, så det verkar som eftersom det är han som står på det (på räkningen står det adresserat till han och vår nuvarande adress) att det är han som kommer ha kvar detta elbolag och det avtal vi har gjort. Vet inte om vi båda kan stå på detta avtal?Han kommer bo kvar i den lägenheten vi har idag, det är bara jag som ska flytta. Så jag får täckna ett helt nytt avtal.
    ok tror inte man kan stå 2 på ett avtal. som du säger får du teckna ett helt nytt avtal till din nya lya.
    jag antar att det blir en annan förbrukning där osv.

Men vet du redan hur stor lägenheten kommer att vara och så ?
  • Anonym

xenaa skrev 2009-01-23 12:40:12 följande:

ok tror inte man kan stå 2 på ett avtal. som du säger får du teckna ett helt nytt avtal till din nya lya.jag antar att det blir en annan förbrukning där osv.Men vet du redan hur stor lägenheten kommer att vara och så ?
    Den nya lgh:en är på 40kvm, inte så stort mao.
Svar på tråden Elbolag