• annatb

Mjölkfritt utbud i Frankrike? Någon som är insatt?

Har funderingar på att ta med barnen och åka och hälsa på släktingar i Frankrike. Jag har själv varit där många gånger tidigare men då aldrig behövt reflektera över "allergikerutbudet" i mataffärerna. Nu är det så att min pojke troligtvis är mjölkallergiker (mjölkprotein alltså, laktosfria produkter blir han också kass av), och därför undrar jag vad det finns (om något) som motsvarar havredryck, sojayoghurt, mjölkfritt margarin och liknande? Det kanske finns massor, men jag tycker det är bäst att fråga först istället för att för sent upptäcka att utbudet är obefintligt

Tack på förhand!
    Sluta jiddra, börja trolla
  • Svar på tråden Mjölkfritt utbud i Frankrike? Någon som är insatt?
  • siamusen

Ja, det finns enligt maken som sköter all shopping här.

Ofta finns de i bio-avdelningen.

• Ain

Som Siamusen skriver finns det faktiskt ganska mycket. I alla fall sojamjölk, youghurt, sojagrädde, sojadessert osv. Mjölkfri glass och ost är det sämre av, atminstone där jag bor.

• annatb

Tack för era svar! Jättebra att veta, särskilt när det gäller frukostar. Lunch/middag kan man ju rätt enkelt hålla mjölkfria, men på morgnarna brukar det ju krävas antingen mjölk/ost/yoghurt eller liknande.

Återigen, tack
    Sluta jiddra, börja trolla
  • Laurentia

I vår vanliga affär här i Franrike finns sojayoughurt, sojadesserter, sojamjölk (både för vuxna och särskild vitaminberikad för barn) och mjölkfritt margarin, allt i samma hyllor som de vanliga produkterna. I biohyllan finns även havre-, mandel- och risdryck. I hälsokostaffärer har jag sett sesam- och pistachdrycker.

Kan han äta get- eller fårost, så är det ju lugnt på ostfronten också. Vad gäller glass, så finns det väl alltid sorbet?

Svar på tråden Mjölkfritt utbud i Frankrike? Någon som är insatt?