• isabell87

gastroschisis någon?

hej.
    jag har en liten undran om det är någon mer än jag som har fått diagnosen gastroschisis på ert barn.
    jag undrar så hur/vad som hände under er graviditet och hur förlossningen gick till. e ju både orolig för mig å hur jag kommer reagera, men mest för barnet. har ännu inte fått prata med dom där jag skall göra snittet eller dom som skall operera barnet efter så d e så många tankar nu.
    tacksam för svar:)

• Svar på tråden gastroschisis någon?
  • TheFutureIsBorn

jag fick en dotter för 1 år sedan, hon föddes med gastroschisis. vi visste ingenting så det blev en chok när hon föddes.
    jag födde vaginalt och när hon kom ut så hann jag inte se henne förän dom tog henne till operation.
    läkarna kom in och sa att alla tarmar och en del av magsäcken låg på utsidan..

men operationen gick bra, men det var jätte svårt att älska barnet i början, det belv ju elt fel start..

kram

• Solange78

Min lilla flicka har också fått diagnosen gastroschisis, hon kommer att förlösas via kejsarsnitt i slutet av mars eller i början av april. Det har varit mycket omtumlande att få all information angående operationen och om vad som kan ev. hända efteråt, man inser att det kommer att bli lite tufft, men med min man har vi ändå kunnat känna en viss trygghet i att det upptäcktes rätt så tidigt och att vi nu framöver kommer att få extra koll på hennes tillväxt och hjärtljud generellt, samt att läkarna har förklarat och visat oss på ett ungefär hur det kommer att bli då hon föds och sedan opereras.
    Jag tror att jag ska försöka samla mod och se detta på det bästa sättet möjligt, det e ju trots allt bebin som kommer att ha det jobbigaste delen i och med operationen.

Hälsningar Solange.

• jocke82
    Svar på #2
    hej.. I fredags kom min lilla dotter alicia i akut/planerat kjesarsnitt.. redan i vecka 17 fick vi veta att hon hade gastrochisis..(inte skoj) Och som ni som fått med samma symtom e detta jätte jobbigt. Man har varit jätte rädd och orolig över detta hela tiden..Men det mesta av all oro är borta nu efter 4 dygn..Hon är opererad o det gick jätte bra.. tarmar, mage samt ena äggstocken var ute men det fixa töserna i lund utan bekymmer.. ett par timmar efter operationen låg hon i kuvös med syrgas men nu utan.. alla värde o allt annat ser jätte bra ut..svullnaden på magen e stabil och vi har fått goda besked hela tiden. dem säger hela tiden att hon e jätte stark o det e man glad över.. Så nu ligger hon på avd 65(barniva) o vi alla väntar på att tarmar/njurar ska sätta igång o funka som dem ska o det kan ta ett tag.. så till er alla.. det ordnar sig.. dem vet vad dem gör.. kram på er alla
  • Lm71

Vill önska er alla lycka till med de små Min yngste son föddes m gastroschisis -06. Idag är han en pigg liten kille på snart tre år, men starten blev tuff. Han hade allt ute (tunntarm,tolvfingertarm,gallblåsan, övre delen av tjocktarmen, magsäcken & del av levern) & det svullnade i ganska tidig graviditet, så tarmarna var rätt fula när han väl kom. Vi tillbringade 3 månader på sjukhuset & fram tills dess han var 8 mån rände vi på sjukhuset varje vecka. Han hade stomi som lades ner när han var 7,5 månader. En lång historia som är svår att göra kort, men fråga gärna. Vill också tillägga att han hör till undantagen bland gastroschis-barn, i de allra flesta fall blir inte förloppet så besvärligt...
    De små klarar långt mkt mer än man tror....

• jocke82

hej på er alla igen.. nu e min dotter alicia som hade gastrochisis 2 veckor & 3 dagar,, ville bara berätta att det har varit som berg o dalbana.. allt har varit bra tills för en vecka sen.. hon bajsa inte o vi gjorde sikt röntgen o ser då att det e stopp i tjocktarmen..(i slutet) tyvärr fick dem dem öppna henne igen o ta ut tarmpaketet igen o fixa till stoppet.. efter "operationen" ( sköljer tarmar med koksalt) fick hon smärtstillande ett par dagar men nu e det bra med henne igen. nu har hon bajsat o magen e mjuk o fin och vi ökar maten hela tiden.. hon vägde 1980 g vid födsel o nu 2590 g ! vi får åka hem om ca 1 vecka om inget annat akut händer vilket vi inte hoppas kommer hända.. ska bli så skönt att komma hem o börja leva sitt nya liv med sin underbara dotter..

• Lm71

Jocke82: Tråkigt att det blev stopp, men skönt ändå att de kunde lösa det. 1 steg framåt & 2 tillbaka brukar vara ganska talande... Hoppas dock att ni slipper fler missöden. Duktig tjej som ökar så bra i vikt, Elias hade inte kommit upp i sin födelsevikt ens när han var en månad gammal...Håller tummarna för att ni snart ska vara hemma...
    TS: Hur går det för dig?

• Ccarolinee

Hej, jag är som "lillamamma 71" en av de fallen som de inte går så himla enkelt för,  vi fick vår son i oktober och vi visst från rutin ul att tarmarna var utanpå men när han kom ut så hade tarmarna endast försörjts av ett enda blodkärl så de gick inte att rädda dom. fick alltså ta bort större delen av tunntarmen så nu får han dropp nästintill dygnet runt, föutom 6,5 timmar då han e droppfri per dygn. Har varit en helvetes bergodahlmbana med stomi hit o operation dit, närmare sagt 5 på på 5 månader, men han är stark vår älskling och mår bra trots allt och vi ökar maten sakta men säkert och kan förhoppningsvis vänja den lilla tarmen som e kvar att ta över allt näringsintag.
    Som sagt det är inte så himla ofta det händer, samma sits som vi hamna i vet jag ett par till, som vi träffade på sjukhuset men försök tönka positivt.

• TSadi

min första son föddes med det vi visste ingenting men allting gick bra och idag e han frisk och kry och är 5 år

• isabell87

imorgon e det bara en vecka kvar..sedan skall skrutten komma ut..hoppas på att allt e bra å att det skall gå att fixa..
    vill bara tacka för alla svar...
    känns himla skönt att veta att man inte e ensam..å jag önskar er lycka till ni som e kvar på sjukhus.

• Erikanerikan

Hej!

Vet att det var länge sen ni skrev men undrar om någon av er är kvar? Var opererades era barn och hur har det gått? Jag väntar en pojke (v.23) där man upptäckt att han har lever och tarmar på utsidan. Barnkirurgenra säger dock att det är för stort bråck för att det ska gå att operera. Jag är jätterädd för att förlora honom, för det är det de tror...

• Ccarolinee
    Erikanerikan skrev 2010-06-09 18:39:59 följande:
    puff!!
    Hej, Hur gick det för er? Inte varit inne på länge men nu är jag här.
    Casper har tillhört Uppsala, vart är/var du?

Hoppas du svarar, att du är kvar här å¨fl och jag kan berätta massa om du har några frågor, sköt om dig
  • beeccs

Hejsan. Det är så att jag håller på att göra ett projektarbete/specialarbete nu sista året på gymnasiet. Jag har då valt att jag ska skriva en bok Gastroschisis då min systers son föddes med det för ungefär 10 år sedan. Jag skulle gärna vilja har någon som ställer upp på intervju (telefon eller mejl), det ska då vara någon som har varit med själv om Gastroschisis. Det skulle vara riktigt snällt om någon ville ställa upp på detta!

• IsoldeMariiia

Hej,

Vet att detta är en gammal tråd men jag föddes med detta för snart 36 år sedan i v.32. fick stanna 3 månader på sjukhuset och efter det har allt gått bra (vad jag vet). 

jag har inte haft några problem eller komplikationer vad jag vet (haft ibs sen barndom) och har fött två barn. 

Svar på tråden gastroschisis någon?