• Nipus

Föräldraledig/arbetslös

Hej
    Idag fick min sambo reda på att han är en av de 125 personer som blir uppsagda på hans jobb. Har varit lite halvkaos här senaste tiden eftersom vi inte har vetat hur det skulle bli. Jag är mammaledig med vår son som blev 1 år förra veckan, nu till min fundering: När vi fick reda på att sambon blev arbetslös så var ju första tanken att jag måste tillbaka till mitt jobb så fort som möjligt men sen när jag tänkte efter lite så är ju det också ganska illa för isåfall blir ju sambon pappaledig och kan inte börja på ett nytt jobb inom de närmsta 6 månaderna och skulle det då dyka upp något passande känns det ju dumt att inte kunna söka det. (Han ska visserligen på en intervju på måndag men det är ju en liten chans till jobb.) Jag vill inte heller lämna sonen på dagis innan han är 1,5 år. Någon med erfarenhet eller något klokare än mig som har någon åsikt eller lösning på detta?

• Svar på tråden Föräldraledig/arbetslös
  • gavagai

Har ni råd att vara hemma båda två om han får A-kassa t.ex. (och naturligtvis söker jobb somtidigt)? Så kan man ju göra. Samtidigt är det ju synd om pappan inte får vara föräldraledig någonting alls, och två månader måste han ju ta ut ändå. Men förresten, det är väl ingenting som hindrar att han söker jobb när han är föräldraledig? De får inte låta bli att anställa honom bara för det, och han behöver ju inte nämna det om han inte vill. Däremot kan det ju bli knepigt om de vill att han ska börja jobba direkt, men det kanske går att lösa på något vis, dra ut lite på anställningens början t.ex. Beror kanske på vilken branch han är i också, hur villkoren ser ut.

• Karin L

Jag har tyvärr inga bra råd men jag hoppas det löser sig för er, har själv en dotter som snart fyller ett år denna tid vill man ju bara njuta av och slippa oroa sig för ekonomin!

• Princess1982

Vi är i samma sists. Min sambo har varit hemma i 1 månad och visst är det skönt att vara 2 som tar hand om dottern på 10 månader, men det tär på förhållandet. Jag ska vara hemma tills augusti och min sambo söker jobb för fullt. Ekonomin är skit dålig...men vad gör man. Jag ska eventuellt börja jobba lite extra på mitt jobb (ett äldrebeonde) på helgerna för att dryga ut ekonomin.

• gavagai

Princess1982 skrev 2009-01-25 20:16:42 följande:

Vi är i samma sists. Min sambo har varit hemma i 1 månad och visst är det skönt att vara 2 som tar hand om dottern på 10 månader, men det tär på förhållandet. Jag ska vara hemma tills augusti och min sambo söker jobb för fullt. Ekonomin är skit dålig...men vad gör man. Jag ska eventuellt börja jobba lite extra på mitt jobb (ett äldrebeonde) på helgerna för att dryga ut ekonomin.
    På vilket sätt tär det på förhållandet? Är det inte jättebra att ni kan sätta de grundläggande rutinerna tillsammans? att pappan får lika stor bestämmanderätt över alla de små vardagliga sakerna med barnet från början? Det är dessvärre få pappor förunnat, eftersom de flesta mammor får mer tid i början och därmed blir lite självutnämnda experter. Jag menar inte att racka ner på er. Det kan ju finnas speciella saker som gör att det tär, men i allmänhet tror jag att människor vill vara hemma och lära känna sitt barn de första månaderna. De flesta som skriver trådar på FL verkar vilja det i alla fall.
  • TessanHallonet

Hej, halkade in här då jag just blivit uppsagd från mitt jobb under min föräldraledighet som snart är över. Min man börjar sin pappaledighet nästa vecka och så hade vi tänkt vara hemma 1 månad tillsammans innan jag skulle börja jobba 1 mars...men ja då blev jag uppsagd istället så nu är min fråga.
    Kan jag vara hemma och ha a-kassa medans mannen är hemma och är föräldraledig?

• Princess1982

gavagai: Jo det tär på oss som par. Visst är det skönt att båda är hemma och man kan ta sov morgon och vi båda får se dotterns framsteg. Men det är lite som när man har semester ihop. En vecka eller två är bra men när det gått fyra veckor tycker man att det räcker.
    Eftersom ingen annan är hemma på dagarna så blir det bara att man städar tvättar lagar mat och en av oss leker med flickan. Allt blir på rutin och när dottern sover slöar vi i soffan. Man har inte så mycket att prata om när man gå hemma hela dagen och upplever samma saker. Tröttnar på varandra.......

• Mallaco

Kan inte svara för hur ni skall göra, men vi var/är i samma sits.

Maken fick gå i början av dec från sitt jobb. fick gå hem direkt med betalning i 2 månader. vi har inte råd att vänta på att han kanske får jobb. Jag kommer därför gå tillbaka till jobbet nu i februari när han officielt blir arbetslös och han vara föräldraledig till i höst då vår yngste är ca 15 månader.

hoppas det löser sig till det bästa för er!

• gavagai

TessanHallonet skrev 2009-01-26 21:44:25 följande:

Hej, halkade in här då jag just blivit uppsagd från mitt jobb under min föräldraledighet som snart är över. Min man börjar sin pappaledighet nästa vecka och så hade vi tänkt vara hemma 1 månad tillsammans innan jag skulle börja jobba 1 mars...men ja då blev jag uppsagd istället så nu är min fråga.Kan jag vara hemma och ha a-kassa medans mannen är hemma och är föräldraledig?
    Visst kan du det! Så länge du är aktivt arbetssökande och gör allt arbetsförmedligen vill och så så.
    Får man fråga vad skälet var till att du blev uppsagd? Det är ganska svårt att sparka föräldralediga.
Svar på tråden Föräldraledig/arbetslös