• 16aug

Prematurer med sömnproblem?

Vår 2 åring har nog inte sovit en hel natt nästan i hela sitt liv... Linus kom i v 27+ 2 och jag är inne på att hans sömnmöster rubbats i tidig ålder..
    Annars en pigg o glad 2 åring som går på dagis. Även när det är pigga perioder utan förkylning,tänder osv.. så skruvar han uppsig i sömnen med knorrande och väcker isig själv ca 1 - 4 ggr varje natt mellan 00-06. Vi har tyvärr kört den lätta vägen att hälla i han välling där på natten så han tystnar och alla kan sova vidare...
    Han korrarr: ööööö öööö som slutar med att han halv väcker sig själv och blir helt hysterisk om man "bara" försöker söva om han med omstoppning,napp och klapp..

Tips o råd sökes!! Vi kan inte ha det såhär längre för alla.. Slitigt!! Tack för svar

p.s inga problem med nattningen, alltid gått bra och sover själv. Kan inte sova hos oss.

• Svar på tråden Prematurer med sömnproblem?
  • knäppisen

Jag har inga direkta tips men jag har läst att det är väldigt vanligt att extremprematurer får rubbad dygnsrytm o sömnproblem av olika slag.

Har du provat med Omega-3 ?
    Han har inte ont nånstans ?

• Kickans mamma

Hej hej kul o "se" dig här

Nu var ju inte wincent prematur men hade svåra sömnrubbningar jag skrev i en annan tråd om hur vi löste det. han var då strax över 1½ år.  Klistrar in det. Har du några frågor så svarar jag gärna. Wincent somnade utan problem det var när vi la oss vid 23 som problem började.

Vi hade testat allt han hade tom fått skrika sig egenom iprincip hela nätterna eftersom alla sa att det tillslut var enda sättet. En kväll fick jag nog kastade ut madrassen på golvet istället förspjälsäng o insåg att han kände sig mkt tryggare där.

På sömnsamtalen arbetade vi fram ngt somn skulle passa oss alla. Wincent skulle få välja ett eget gossedjur han hade aldrig visat intresse för det tidigare och i butiken tog han i en "heffklump" men kastade den åt sidan och gick till bilarna iaf såtänkte jag att den hade lite mysigt hår att gosa med. kan verkligen rekommendera en sån ifall ert barn inte har någon favorit. Wincent håller i håret och "duttar" på näsan påsig själv.

Jag skulle ligga på en madrass bredvid och varje gång han vaknade gav jag honomn Heffklumpen och sa " Wincent det är natt du ska sova" inget mer.

Så fortsatte vi nätterna igenom, jag nattade honom när han sobv gick jag ut och vbar snabbt på plats ifall han vaknade. men när jag skulle sova la jag mig på en egenmadrass med precis bredvid honom. Hon som jobbade ut detta sa att mellan 1-2 veckor borde det ta innan vi ser en stor förbättring men det tog närmre en månad och vår teori var att det var för att han var riktigt sömnstörd och att det fått vara så för länge. Efter unbgefär 1 mån flyttade jag in i mitt och makens rum igen men det kom ngt bakslag och jag flyttade in igen. efter 3 mån var det helt bra. Pappa duger precis lika bra som jag gör jag var rädd att bara jag skulle gälla eftersom jag gjort allt.

Jag har inget problem med att han skulle skrika lite och så och jag har tyå aldrig barnen sovandes i vår säng inte ens när de var nyfödda men BVC hävde att jag skämde bort honom jag vet inte med vad bara. Jag fanns nu där för honom hela tiden. Efter ett tag gick det tom o bara tala till Wincent o säga Wincent det är natt sov nu ta "Buppe" som han döpt honom till.

• knäppisen
    Svar på #2
    blev väldigt nyfiken. Vem hade ni sömnsamtal med ?
    (har själv en son som sovit som en kratta o slet mitt hår för att få hjälp)
  • Kickans mamma

Jag slet också mitt hår men jag blev skickad til BUP av BVC för de tyckte det var jag som hade problem alt att wincent hade ngt fel så där har jag gått på sömnsamtal men det var med Barnläkarmotagningen jag utarbetade denna sömnstarategi med en av sköterskorna om öppnad mottagningen tidigare så vi kunde prata.

• 16aug
    Svar på #4
    Men Isabelle!! Du är en klippa. Ska prata med maken i kväll och vi får göra ett schema...;) Ska ringa BVC också. Låter lite som Anna Wahlgrens nattningar "det är natt nu,xx ska sova.."

Ja det är nog bara att ta kampen. Svettigt bara nu när man jobbar båda 2 vuxna, men kaffe om dagen får väl hjälpa..

Kram Fia
  • Kickans mamma

ja det är ju så men börja en fredagkväll så har ni helgen på er.

• knäppisen

Kickans mamma skrev 2009-01-21 12:29:24 följande:

Jag slet också mitt hår men jag blev skickad til BUP av BVC för de tyckte det var jag som hade problem alt att wincent hade ngt fel så där har jag gått på sömnsamtal men det var med Barnläkarmotagningen jag utarbetade denna sömnstarategi med en av sköterskorna om öppnad mottagningen tidigare så vi kunde prata.
    Vilken tur du har som hamnade rätt. Jag har också haft kontakt med barnpsykolog via habiliteringen men det enda de förslog var femminutersmetoden eller samsova. Ingetdera fungerade. BVC hade lite tips, men inget som jag inte redan hade provat. Barnläkaren på barnmottagningen som vi går till hade inte heller några andra råd än att "det brukar ju bli bättre med åldern".
  • Kickans mamma

knäppisen testa det jag skrev men som sagt det löser inte problemen om en dag

• Mamma till bröderna bus

Min son är inte extremprematur, men har ändå problem med sömnen (född i v.33) en del säger att det kan vara för att han är prematur, andra att han inte är "tillräckligt" förtidigt född.

Men han har alltid sovit dåligt (läs uselt) vi har testat ALLT sömnmetoder, bup, barnläkare och en neurolog (han svimmade vid ett par tillfällen) fick tips att prova med omega 3 testade den som heter eyeQ och sömnen blev nämndvärt bättre, men inte helt bra, då kom vi från 2uppvak/timme till 5-6 uppvak/natt. Fick tips av en annan här på fl att en annan omega fungerat bättre på hennes barn, så vi testade den,, den heter Mor-EPA mini junior. Och se på f*n det fungerade.. han får en kapsel på morgonen och en på kvällne, (man kan tugga kaplsarna eller hälla ut innehållet, blanda i dryck/mat eller på sked) det tog 2 veckor sen sover han i snitt 10-12 timmar/natt vaknar oftast kring 23 när vi lägger oss men somnar om snabbt om man stoppar om honom. Sen sover han 1 timme på dagen, han har blivit gladare, mindre trotsig och PIGGARE och vi med förståss =)

• knäppisen

Kickans mamma skrev 2009-01-21 16:48:51 följande:

knäppisen testa det jag skrev men som sagt det löser inte problemen om en dag
    peppar peppar, så sover han bra nu. Vaknar nån gång/natt men somnar oftast om direkt när han får lite vatten o dricka. När det blir kaos igen ska jag ha ditt tips i åtanke.
Svar på tråden Prematurer med sömnproblem?