• LitenIsa

Vill dela med mig :-)

Känner att jag gärna vill dela med mig av min upplevelse och förhoppningsvis sprida lite ljus i mörkret för någon som sitter och är rädd inför förlossningen.

Min första förlossningen var en mardröm. Jag bestämde mig snabbt för att ALDRIG utsätta mig för det en gång till. Det var 42h av fruktansvärda smärtor och dödsångest. Avslutades tillslut med sugklocka då lilltjejens syresättning sjönk och hjärtljuden försvann. Det lilla förlossningenrummet fylldes snabbt med akutteam och läkare, själv minns jag knappt något men min man kommer ihåg att han trodde att både jag och barnet skulle dö. Med andra ord inget vi ville genomföra en gång till.

Råkade trots skydd bli gravid igen. 9 månader med ångest inför förlossningen. För 11 dagar sen kom vår andra prinsessa till världen. Jag hade förberett mig genom att skriva ett utförligt förlossningenbrev som mest gick ut på att jag ville ha all bedövning som finns att få. Helst ville jag att de söv ner mig helt och hållet . När första känningen kom bröt jag ihop här hemma och fick tillbaks de hemska bilderna från förra gången. Jag ångrade mig något så grymt. Men jag tog mig samman och tänkte helt sonika "För FAN Isa, klart du kan föda barn, skärp dig!!!"

Sagas förlossning tog sammanlagt 10h ungefär, och då var det bara de 2 sista som tillbringades på förlossningen och det var först då det gjorde ont. Denna förlossningen flöt på så otroligt bra, jag hann inte ens med att tänka EDA förrän hon var ute. Jag hade 2 krystvärkar som hon formligen flög ut på till skillnad från förra gången då jag kämpade i timmar.

Jag svävade på moln efteråt och gör så fortfarande då jag tänker på förlossningen. Att det KAN vara så häftigt att föda barn hade jag ingen aning om. Det behöver inte vara flera dygn av dimmiga minnen blandat med oerhörd smärta.

Vad vill jag då med denna tråd. Jag vill bara säga att ingen förlossning är den andra lik och försök gå in med ett öppet sinne. Och tala klart och tydligt om för BM att du är rädd. Jag hade ett otroligt stöd av både min BM och USK.

Så alla förlossningsrädda. Skickar här över en peppdans, en spark där bak och ett stort lycka till

• Svar på tråden Vill dela med mig :-)
  • HelleGbg

åh vad roligt!! Grattis till din bebis Härligt med en solskenshistoria!!!!

Jag ska ha din förlossning i å¨tanke när det är dags för mej om några veckor,,,,då det är dags för mej....är rädd...huu..jaja..vad roligt för dej iaf att det gick så rba!!!!! Grattis igen!!!

• AndersLinda

Grattis till bebisen! Jätte fin berättelse & förlossning du fick den här gången! Kul att du vill dela med dig av båda. Tackar så mycket för det. Är själv väldigt nervös för just de du skriver om. Har BF om 9 dagar.

• LitenIsa

Jag önskar jag hjade ett trollspö så jag kunde garantera er en fin förlossningsupplevelse. Men jag äger inget sådant spö så jag får nöja mig med att hålla tummarna för att det blir en fin upplevelse.

Svar på tråden Vill dela med mig :-)