• mulan

Hur fungerar det från "ansökan" och till ET

Jag har fått veta att jag är väldigt nära klimakteriet och har sagt till min läkare på RMC i Linköping att vill ställa oss i ÄD kö. Vet att väntetiden är ca 2år.
    Men hur fungerar detta från början till slut. Jag har ännu inte hört något mer. Hos sa att hon skulle skicka papper och det är nu 1 månad sen men inga papper har kommit.

Vad är det för papper jag kommer få? Ska det göras fler undersökningar på mig o sambon? (Vi gör IVF pga sambons få och slöasimmare o dessutom har jag fått dåligt resultat på ett AMH prov).
    Vilka samtal ska göras? Psykolog? Ungefär när isf? Hur lång tid innan själva ÄD får man veta att det finns en donator?? Många frågor.

Är det någon som gjort ÄD som vill dela med sig av detta???

Väldigt tacksam för all information jag kan få. Gärna om nån som varit i Linköping kan berätta men naturligtvis från övriga Sverige oxå .

Funderar just nu mest på att göra ÄD i Sverige men tar oxå gärna information från ni som varit i andra länder. Kostnad isf?

Tack!!!!!

Hoppas på ett mirakel
  • Svar på tråden Hur fungerar det från "ansökan" och till ET
  • mulan

*Puffar*

Hoppas på ett mirakel
  • Bette

Hej Mulan: Hur gamla är du och din sambo? Har ej gjort ÄD i Sverige men vet att det är lång väntan i Sverige, nästan längre än 2 år. Jag tror att det är att man ska prata med kurator/psykolog och bli godkänd för ÄD och sedan görs ju spermatest om det inte är gjort och så vidare, jag tror att man gör en testcykel i Sverige också. Jag gjorde inte det. Däremot så ska vi göra vår andra ÄD med ny donator i mars.

Bette

• mulan

Tack!!!
    Jag är snart 32 men väldigt nära klimakteriet. Hade 0.38 på AMH provet i november. Sambon är 35 i år. Vilket land är ni i?? Vi funderar väl mest på Riga om vi inte tar Sverige men samtidigt har min gynekolog kontakter med nån klinik i Danmark. Fast om jag förstått det rätt så är snart donatorerna inte anonyma längre i Danmark så då blir det väl som i Sverige. Lång kö.
    Lycka till!!

Hoppas på ett mirakel
  • mulan

Puffar lite till

Hoppas på ett mirakel
  • skugga1

Hejsan
    Vi går på akademiska i uppsala,I okt -07 var vi på första besöket där,och då lämnade vi prover och pratade med en kurator.Vi blev då satta i kö och de trodde det skulle ta ca ett år fast vi hade egen donator(korsdonation).Men redan i april-08 fick vi sätta igång, så just då var det inte så långa köer i uppsala,men det varierar hela tiden.När de ringde och sa att de hade en donator fick vi sätta igång direkt men det beror säkert på vilken behandling man ska göra.
    Lycka till

Lycka är att inte känna saknad
  • ninnie65

Hej! Vi var i Riga i april förra året och det fungerade mycket bra. Bemötandet var bra och kliniken fin. Det de var sega med ibland var mail-kontakten. Vi lyckades på första försöket trots att vi inte hade mycket hopp. Så nu sitter jag här med en liten son i min famn. Lycka till!

• plupp06

Våra papper har varit hos Huddinge i över ett år, har ännu inte kallats dit för något besök. Men för att remissens ens kunde skickas och behandlas första gången var vi tvugna att lämna blodprover + spermaprov + kromosomtest. Det enda jag fått är en bekräftelse att remissen är mottagen, man blir ju lite orolog att ingen hör av sig för ytterligare besök...

• mulan

Tack för era svar!!!

Och grattis till er som lyckats

ninnie: vad betalade ni i Riga?? Får man fixa boende själv eller ingår sånt på nåt sätt??

Estra: Ring och fråga hur det går. Man vill ju höra att man inte bara ligger och samlar damm i en pappershög på nåt skrivbord.

Jag ringde RMC förra veckan och frågade varför våra papper inte kommer. Sköterskan visste inte men skulle prata med läkaren. Papperna har inte kommit än.

Nån mer som vill berätta??

Hoppas på ett mirakel
  • Sanca

Hej Mulan,
    Vi har också gått på RMC Linköping och gjort två IVF-försök där som var misslyckade. Fick ej ställa oss i ÄD-kö pga av jag ändå svarat bra på stimuleringarna (enligt vad de tyckte).

Vi bestämde oss för att vända oss utomlands då, eftersom vi ändå skulle få betala för ett 3:e IVF-försök och inte kände att våra chanser var så stora. Var på AVA Riga i oktober -08 och är nu snart i v 18! Lyckades på första försöket, helt fantastiskt! Det har kostat oss ca 70000 (billigt flyga från Skavsta) och det är det verkligen värt. Jag fyller dessutom 40 i år, så vi hade inte haft tid att vänta. Nu tog det ca 3 månader från vårt första besök på kliniken till insättningen.

Hör av dig om du vill veta mer.
    /Sanca

• mulan
    Sanca skrev 2009-01-31 16:14:48 följande:
    Hej Mulan, Vi har också gått på RMC Linköping och gjort två IVF-försök där som var misslyckade. Fick ej ställa oss i ÄD-kö pga av jag ändå svarat bra på stimuleringarna (enligt vad de tyckte). Vi bestämde oss för att vända oss utomlands då, eftersom vi ändå skulle få betala för ett 3:e IVF-försök och inte kände att våra chanser var så stora. Var på AVA Riga i oktober -08 och är nu snart i v 18! Lyckades på första försöket, helt fantastiskt! Det har kostat oss ca 70000 (billigt flyga från Skavsta) och det är det verkligen värt. Jag fyller dessutom 40 i år, så vi hade inte haft tid att vänta. Nu tog det ca 3 månader från vårt första besök på kliniken till insättningen.Hör av dig om du vill veta mer. /Sanca

tack så mycket !!!!!

Vad hade ni för resultat på RMC???

Jag sprutar nu inför ett sista färskförsök, men vet att chansen är liten. Barbara ville egentligen inte ge oss detta försöket men efter utlåtande från andra läkare så gick det bra.
    Detta är omstart på vårt första försök i Linköping. Har tidigare varit på carlanderka (privat) o fick då ett plus på FET men MF. Du kan läsa mer i mn pres.

Ett stort grattis till graviditeten

Kramar!!

Hoppas på ett mirakel
Svar på tråden Hur fungerar det från "ansökan" och till ET