• Bakar

Hjortstek

Hej köpte hjortstek här om dagen och tänkte nu försöka mig på att tillaga den.. någon som har några tips och ideer!!

• Svar på tråden Hjortstek
  • HannaS83

Hej Vad jag brukar göra med hjort eller radjur är att lata den ligga och marinera sig i rödvin ( med valfria kryddor) i ca 1dygn innan tillagning sen bryner jag den snabbt pa högsta värmen i stekpanna bara sa den far lite färg runt och in i ugnen. sen kan du lata rödvinet reducera ganska länge och göra sas av det!

Jättegatt!

• siamusen

Oj vad gott

Jag brukar bara gnida in salt, peppar, vitlök pa steken och sedan slânga in den i ugnen.

Oftast gör jag potatisgratâng till med pepperrot i istâllet fôr vitlök och en kantarell och grâddsås till med bara den stekta svampen, grädde och sky fran steken.

Hur enkelt som helst

• Bakar

jag ar lagt den i rödvinsmarinad så det va ju tur :P
    men när ni har den i ugnen öser ni den då??
    jag kan ju inte sånt här förstår ni *s*

• Kenzie

Den behöver inte ösas men kör den på låg värme (125) tills den uppnått rätt temperatur så går det inte att misslyckas.

Älskade Theodor 060329 Efterlängtade Krypet BF 090505
  • Bakar

ok tack så mycke =)
    Eftersom jag är solo i helgen är det ju bara jag som ser om jag misslyckas eller inte *S*
    Är så sugen på ugnsrostade grönsaker så tänkte ha det till
    får vi se om det blir bra eller inte.. är det gött har jag ju en stek till i ugnen som jag kan plocka fram till nästa helg då vi ska ha lite vänner här hemma på middag =)
    Tack för hjälpen =)

Svar på tråden Hjortstek