• mysmika

MÅSTE man försöka föda i säte? Kalmar, gärna andra åxå.....

Hej!
    Jag är i v 37, och har en liten livlig kille i magen.
    Detta är mitt andra barn.
    Var inne på en koll på Kalmar sjukhus igår, och han ligger ff högt upp, och är rörlig.
    Jag frågade då, att NÄR gör man ett vändningsförsök, ja sa läkaren, det brukar ju vara v 37-38 sådär.
    Ok.
    Igår låg han ju neråt, men han kan ju ff ta sig runt.
    Då sa jag, att om man kommer in med värkar, och han ligger i säte, vad gör man då?
    Då sa läkaren, att ja, du är ju omföderska, och det brukar ALDRIG vara några problem att föda vaginalt då, ingen större skillnad på om huvudet låg neråt eller inte enl henne.
    Blev jätteorolig nu, jag vill absolut inte testa att föda vaginalt.
    MÅSTE man testa, för att sedan sluta i akutsnitt?
    Fattar inte varför de inte bara kan lyssna på hur man känner...

• Svar på tråden MÅSTE man försöka föda i säte? Kalmar, gärna andra åxå.....
  • viseversa

Nej klart du inte måste föda i säte.jag har pratat med en som VILLE föda sitt andra barn som låg i säte(vaginalt).Hon sa att det gör hon aldrig om.

• Kajsa 72

Nej!! De jag känner som haft sina barn i säte har fått planerade snitt. Be att få tala med en annan läkare!

• snart mamma igen

oj..min låg säte.. o gjorde ett misslyckat vändningsförsök.. o när jag sa att jag vägrar föda säte..så blev de planerat snitt..
    läkaren till mig sa.. att man kollar bäckenet.. o är de ok så kan man föra säte..(detta var mitt 2a barn) fast rumpan är ju mjukare än huvudet..så de kan vara svårare.. kan ta längre tid osv.. (sa han) men inget av de lockade mig..så han lyssnade på mig.
    SÅ jag tycker du ska prata med din Bm o få träffa en läkaren som lyssnar på dina önskemål..för de är ju trotts allt du som ska gå igenom allt.. skriv en förlossningsplan..om du inte gjort de..
    Vi bor iofsg i norrland

Lycka till

• peccavi

Hej,
    jag råkade prata med en barnmorska om detta på förlossningen i förrgår faktiskt, personal emellan. Hon sa att en kvinnan INTE tvingas föda vaginalt om barnet ligger i säte. Om mamman vill föda vaginalt trots att barnet ligger i säte så görs en bäckenbottenmätning för att bedöma om mamman klarar av det eller inte.
    Ofta är de här barnen lite mer tagna efter förlossningen och det innebär fler risker att föda vaginalt om barnet ligger i säte, därför planerar man helst ett snitt om barnet inte går att vända.
    Lycka till!

• Mumin75

Spontant skulle jag svara att man inte kan tvingas försöka föda vaginalt när barnet ligger i säte men när du skriver Kalmar så blir jag mer osäker då dom verkar vara så fruktansvärt mycket emot planerade snitt i detta (ursäkta uttrycket) jävla landsting.

Jag själv blev tvingad att försöka föda vaginalt vid min senaste förlossning trots att jag har för trångt bäcken (upptäcktes vid röntgen innan mitt första akutsnitt).
    2 dygn på förlossningen innan det slutade i akutsnitt.

• Ilena

Kan inte tänka mig att man måste föda i säte!!! Jag fick snitt utan diskussion vid mitt första barn pga säte. Jag behövde inte ens testa vändningsförsök, för jag ville inte det. Detta var Mama Mia i Sthlm med snitt på Danderyd.

Svar på tråden MÅSTE man försöka föda i säte? Kalmar, gärna andra åxå.....