• Stolt mamma till Bella och Alex

Jobba 50% / halvtid, fördelar och nackdelar?

Hej. Jag funderar på att börja jobba 50% (jobbar nu 100%) för att vara hemma mer med barnen.
    Behöver veta vad man bör tänka på när man skriver på för en 50% tjänst. Jag hittar inga bra sidor på nätet.

Vad är det för skillnad om man har en 100% tjänst och bara går ner till 50%, eller om man liksom skriver om tjänsten så att det blir en ren 50% tjänst?

Vad är det för nackdelar gällande, SGI, semesterdagar, pension osv, då man jobbar 50%?

Snabba svar tack då jag ska skriva på kontraktet imorgon

Tusen tack på förhand.

• Svar på tråden Jobba 50% / halvtid, fördelar och nackdelar?
  • ebben

jag har alltid bara jobbat 58%,nu 59% . kan inget säja om att skriva ner sin tjänst-då jag alltid haft så här-o vill det! aldrig stämplat eller så.
    Bara fördelar ser jag.båda vara m barnen o få stimulans på jobbet. Du har laglig rätt att gå ner i tid då du har småbarn.
    En skillnad är ju att du får mindre i lön antagligen

• Barbabok

Skriver du på 50% så har du ingen laglig rätt att gå upp i tid sen, till skillnad om du tar tjänstledigt för barnåren man har rätt att gå ner i tid till 75% samt mer om du kompletterar med FP. tar du det kan du sen gå upp i tid igen när du vill.
    Semesterdagarna är samma, det är lönen du påverkas av förstås, halv lön samt mindre inbetalt till pension samt lägre ers. vid VAB, sjukdom osv. Tänk också på att om du blir arbetslös har du en väsentligt sämre A-kassa då du får ny SGI.

Jag är med parvel

Tack. Det var väl som jag trodde ungefär.
    Någon mer som vet något om detta?

• ebben

jag personligen skulle gärna se att FLER valde att jobba mindre!
    Ha mindre saker-man måste INTE ha allt senaste o åka på ikea 1 gång i månaden....tex.Inte köpa saker HELA tiden...
    O var med barnen!
    Vi vet inte vad som händer imorron-man måste leva NU.o inte tänka FÖR mycket på framtid o pensionen mm.
    Jobba lite mindre,njut lite mer-o spara istället i olika sparformer,om man känner för det.
    Så tänker i alla fall jag......
    Fast jag har alltid bara jobbat deltid,även innan barnen....tycker INTE att jobb är värt allt.Även om jag trivs på mitt.

• Anna Paulita

Om du ska jobba 50% en längre period tycker jag att det är en ide´att pensions spara lite extra åt dig. Jag tror att det kommer märkas en hel del när du blir gammal och ska pensionera dig annars. Och då vet man ju inte hur det är med din aprtner, ni kanske inte ens lever ihop, han kanske i värsta fall har gått bort eller vad son helst.

Så gardera dig!

• poe

Om du ska jobba 50% och är intresserad av att stämpla upp till 75%, får du bara göra det i 75 dagar...

• Barbabok
    poe skrev 2009-01-16 15:32:28 följande:
    Om du ska jobba 50% och är intresserad av att stämpla upp till 75%, får du bara göra det i 75 dagar...
    Men stämpla får man inte alls om man själv skriver ner sin tid för att umgås mer med barnen, då ska man stå som arbetssökande och det vill nog inte TS, hon vill vara mer ledig ju..
    Jag är med parvel
  • ebben

nä,stämpling är inget alternativ då man vill gå ner i tid......

Tack tack. Nej stämpla ska jag inte göra.
    Längtar tills jag börjar jobba halvtid.

• ebben

Ja,eller hur!
    Förstår inte alls det där att folk jobbar heltid då barnen är små speciellt.......

Svar på tråden Jobba 50% / halvtid, fördelar och nackdelar?