• tjenixen

Hur kan man finansiera när 17åring vill flytta hemifrån?

Vår son studerar på annan ort (visserligen bara 5 mil bort) och går som lärling 2-3 dagar i veckan. När han "jobbar" är han borta 8-20 ungefär och han känner att det är väldigt jobbigt med de långa tiderna då bussarna går som de gör, inte så tätt med andra ord.
    Nu är frågan om han skulle försöka hitta en liten etta eller liknande till nästa termin, då han går andra året på gymnasiet. Men finns det någon form av bidrag man kan söka eller får man stå för hela kostnaden själv? Vet att när jag var ung ( på stenåldern *ler* ) fick jag inackorderingsbidrag men finns sånt nu?
    Någon som har en ung tonåring som flyttat hemifrån som kan ge tips och råd?

• Svar på tråden Hur kan man finansiera när 17åring vill flytta hemifrån?
  • buffybus

finns nog inga såna bidrag nu för då hade jag tagit det när jag flytta vid 17års åldern. det är ju förälderna som får isåfall hjälpa till med ev kostnader. vad jag tror.. kan ju va annorlunda...

bebis kommer i juli då blir André storebror
  • Blyger

Inackorderingsbidrag finns fortfarande! Ring din kommun eller till sonens skola så vet de vart du ska vända dig!

• jenna70

hejsan,,,,jodå finns bidrag,,,jag har en son som me går skola 5 mil bort,,,,han har en 1a å får inackorderingsbidrag på 1360 kr,,,sen får han ju studiemedel 1050,,men sen har han bidragsförskott från sin pappa me,,,,,så han har ca 1600 kvar efter hyran till mat å fickpengar,,,,funkar bra,,,,hans lägenhet kostar 2100,,,,,,

• hejhejmonika

stipendiekatalogen som brukar finnas på bibblan har säkert nåt också

• callenina

Han har inte rätt att söka bostadsbidrag, man måste vara minst 18 år för att få det.

• tjenixen

Tack så mycket allihop. Har varit inne på CSN och kikat runt lite och det ser ju ut som han kan få en viss summa i bidrag i alla fall och så får han ju såklart jobba lite extra så han kan bidra lite med och så får ju vi med ställa upp. Nu ska jag undersöka vad det kan tänkas finnas för små lite billigare lägenheter med.

• Lotten 66

Om man kan få bidrag beror helt på i vilken kommun han går. Min dotter börjar gymnasiet till hösten och har två skolor att välja mellan.
    Väljer hon den som ligger 6 mil bort måste hon åka kl 6 på morgonen och är framme 7,50. Skolan börjar 8,30.
    Hem tar lika lång tid att åka (ca 1tim 45min).
    Den andra skolan ligger ca 5 mil bort och då går bussen 7,10. Tyvärr finns det inte så många linjer att välja på där.
    I våran kommun får man trots detta inte inackorderingsbidrag utan får då som förälder betala allt själv om barnen ska bo där.

• JTH

Sen en liten parentes, går han på en kommunalskola så bestämmer hemkommunen om dom betalar inakordering, är det en friskola så är det csn som har hand om det..

• tjenixen

JTH skrev 2009-01-21 18:13:25 följande:

Sen en liten parentes, går han på en kommunalskola så bestämmer hemkommunen om dom betalar inakordering, är det en friskola så är det csn som har hand om det..
    mm, så mycket har jag läst mig till också. Han går på friskola så det är CSN som jag får vända mig till. Tror inte det ska vara några problem. Har mailat dem och pratat lite "löst" om situationen osv.
Svar på tråden Hur kan man finansiera när 17åring vill flytta hemifrån?