• Järnvilja

Vårdnad?

Om ett barn är skrivet på en adress, dvs den adress som båda föräldrarna bor på, och föräldrarna separerar -

får den förälder som flyttar ut inte ta med sig barnet då?

Bara för att barnet SÅKLART är skrivet där...

Jag kommer ta hand om vårt barn dagtid närmsta månaderna men min sambo kräver att jag ska lämna barnet på vår HITTINTILLS gemensamma adress varje kväll. Taskigt självklart, men är det rätt rent juridiskt?

Hur ska man göra för att få huvudansvaret för vårdnaden? Vad ska man INTE göra? Jag måste hursomhelst flytta ut, då det är en bostadsrätt vi inte köpt tillsammans, utan den är köpt under ett kortare uppehåll i relationen.

• Svar på tråden Vårdnad?
  • MattiasJ

Har ni skrivit på papperna om gemensam vårdnad så är det gemensam vårdnad ni har.
    Men jag rekomenderar ju inte att börja med att bråka.
    Så ni har rent juridiskt sätt samma rätt till barnet.
    Gå ner till socialstyrelsen på er ort och beställ tid för samtal.
    Där kan ni också få tillgång till samarbetssamtal.
    Nånting jag lärde mig är iallafall att förhållandet var över, kvittar vems fel det var, eller vad som hade hänt förr.
    Det som är frammåt är Barnets bästa, h*n kommer behöva er bägge två lika mycket.
    Just nu har jag feber och är allmänt yr så jag ska sluta skriva nu innan jag krånglar ihop det för mycket..

• Järnvilja

tack för svaret. Det låter som att du är en vettig person som har ditt barns bästa framför ögonen och inget annat, så måste det självklart vara.

Bra sagt det där med att förhållandet är över: för när man fattar att det är det så finns det ingen anledning att käbbla mer.

Lycka till med allt.

Svar på tråden Vårdnad?