• Sessan100

Vad skall underhållet egentligen täcka?

Vad skall underhållet egentligen täcka? Pappan till mitt barn betalar underhåll till mig och jag får barnbidraget. Jag betalar dagisavgiften, alla kläder, simskolan mm.

Min sambo betalar underhåll för sina barn till sin fd. Hon får också barnbidraget. Enligt min sambo täcker bara underhållet "bortfall av inkomst" och inget annat. Enligt honom måste han hjälpa till och köpa kläder till barnen. När ett av hans barn fyllde år ringde hon och ville han skulle betala halva cykeln i födelsedagspresent till barnet som barnet har hos mamman. (Vi bor en bra bit ifrån varann). Vilket innebär att vi betalar underhåll för hans barn, + halva skolfotona + halva cyklarna + kläder mm. I och med att vi betalat cyklar mm där har vi inte råd att köpa så mycket annat till barnen att ha här. Så de har ju nästan allt hos sin mamma. Min sambo säger att mitt ex borde köpa kläder till mit barn sedan tidigare. Men skall inte det ingå i underhållet han betalar till mig?

• Svar på tråden Vad skall underhållet egentligen täcka?
  • Tezz3

När jag pratade med Fk om underhållet så sa hon att det inte finns några "regler" för vad pengarna ska gå till.
    Som boendeförälder är man inte skyldig att skicka med extra kläder när barnet är hos sin andra förälder. Kan inte tänka mig att din sambo ska behöva betala sitt barns kläder som barnet har hos sin boende förälder.
    Underhållet är ju till för barnets levnadskostnader och i det anser jag att kläder och dyl ingår.
    Jag får underhållsstöd och står för allt som har med barnet att göra. Dagis, försäkring, kläder, ytterkläder, skor m.m m.m.

• Sessan100

Hur tycker ni man skall göra med veckopeng? Skall den boende föräldern ge det till barnen som får underhåll och barnbidrag?

• Frusna flickan

Om det är så att boföräldern t ex jobbar mindre för att ha tid med barnen så är det ju givetvis så att hela underhållet, barnbidraet och mer därtill äts upp. Så ja visst är det rätt att dela på övriga kostnader då tycker jag. Det finns som någon ovan sa inga klara regler för vad som gäller men det finns en uträkningsmodell på FKs hemsida som är bra. Om pappan (el mamman) är sambo får han bara ta upp halva hyran som sin boendekostnad och sedan ska lönen in, bidragen dras av osv.. Sedan kommer man fram till ett underhåll som kan vara bra mycket högre än de 1273 som är schablon. Domstolar använder sig bl a av denna modell också vid tvist om underhållet.

För min del så äts hela underhållet upp av att jag måste ha mycket större lägenhet som kostar mer. Sedan försvinner en del av barnbidragen till banomsorg så visst blir det dyrt att stå för allting annat helt själv, mat, kläder, resor, cyklar mm. Jag kräver därför lite extra då och då av mitt ex. Dock vet jag att jag hade fått mer om vi hade processat om saken eftersom han tjänar bra och jag uselt (pluggar).

• Tezz3

Ja det går fort att komma upp i underhålls summan. Har man barnet heltid på dagis så kostar det lika mycket som man får i underhåll.
    Min man hade hört att dom pratat om att höja underhållet. Nån mer som hört det?

• Sessan100

Mamman har sambo och är hemma pga att hon fått barn med den nya killen. De barn hon har med min sambo är såpass stora att hon inte behöver vara hemma för dem.

Jag får som sagt underhållet av mitt barns pappa och banet bor hos mig förutom varannan helg. Förväntar eller kräver inget mer än underhållet av min fd.

Tycker däremot att vi lägger väldigt mycket pengar på min sambos barn. Underhåll för två barn, vi betalar för deras mobiler och abonnemang, bidrar till cyklar och andra saker de har hemma hos sin mamma och inte hos oss, kläder osv.

Hon ville dessutom få min sambo att betala mer i underhåll men då sade han stopp så nu betalar han via försäkringskassan så hon inte blåser honom.

• Frusna flickan

Om det är så att hon är sambo och f-ledig med nytt barn och din sambos barn är så pass stora tycker jag att din sambo kanske varit lite väl frikostig. Men att hjälpa till med dyrare inköp tycker jag att man ska, det sa de även på familjerätten när jag frågade.

Sessan100 skrev 2009-01-15 08:59:20 följande:
    Mamman har sambo och är hemma pga att hon fått barn med den nya killen. De barn hon har med min sambo är såpass stora att hon inte behöver vara hemma för dem.Jag får som sagt underhållet av mitt barns pappa och banet bor hos mig förutom varannan helg. Förväntar eller kräver inget mer än underhållet av min fd.Tycker däremot att vi lägger väldigt mycket pengar på min sambos barn. Underhåll för två barn, vi betalar för deras mobiler och abonnemang, bidrar till cyklar och andra saker de har hemma hos sin mamma och inte hos oss, kläder osv.Hon ville dessutom få min sambo att betala mer i underhåll men då sade han stopp så nu betalar han via försäkringskassan så hon inte blåser honom.
  • mariannika

Min sambo betalar underhåll till sina 2 barn. Men vi har ju oxå större boende för att dom ska få plats hos oss, Mat ska dom ju oxå ha när dom är varannan helg. I veckorna när dom är i skolan så äter dom lunch i skolan, så vad har egentligen boende föräldern mer i kostnader? Sambon betalar även hälften av större klädinköp och fritidsintressen,påfyllning av kontantkort till mobil etc. Tycker att det är lite snett det här med underhåll.

• solfrost

Underhållet ska täcka halva barnets uppehälle= mat, hyran,el,telefon, dagis mm.
    Meningen är ju att boföräldern ska lägga lika mycket/lite.
    Barnbidraget anser jag ska täcka kläder. Så om jag får barnbidraget så köper jag alla kläder till barnet.

Födelsedagspresenter ingår inte i underhållet nte julklappar heller.

• Frusna flickan

Oftast behöver man större boyta om man är boförälder. Hos mig måste vi ha två toaletter och barnen egna rum. Hos pappan har de alltid delat rum och har bara en toa. Och mat går det åt massor trots att de äter i skolan. Man har som boförälder heller ingen möjlighet att jobba över och därmed bättra på sina inkomster. Om barnen är små kan man tom ha svårt att hinna jobba heltid. Det är ingen vinstaffär att vara boförälder när vi i vårt land har oerhört låga underhållsnivåer jämfört med andra länder.

Du har rätt i att det är skevt det där med underhåll - till boförälderns nackdel. Bra att din sambo hjälper till mer än bara underhållet. Jag har genom åren inte fått en krona extra utan har stått för allt och ibland har vi haft det så fattigt att jag knappt haft mat på bordet. Först nu har pappan börjat hjälpa till med lite t ex barnkalaskostnader.

mariannika skrev 2009-02-05 09:10:53 följande:
    Min sambo betalar underhåll till sina 2 barn. Men vi har ju oxå större boende för att dom ska få plats hos oss, Mat ska dom ju oxå ha när dom är varannan helg. I veckorna när dom är i skolan så äter dom lunch i skolan, så vad har egentligen boende föräldern mer i kostnader? Sambon betalar även hälften av större klädinköp och fritidsintressen,påfyllning av kontantkort till mobil etc. Tycker att det är lite snett det här med underhåll.
  • Amilie

Båsa föräldrarna ska väl slutändan betala lika mycket för barnet. Säg att barnet totalt per månad kostar 3500 kronor så skall vardera förälder betala (3500-barnbidraget)/2. Eller tänker jag fel?

Cyklar, mopeder, tv-spel eller vad det handlar om skall väl också bekostats av båda. Det är ju saker som tilhör barnet och som abrnet skall ha glädje av och inte föräldrarna!

• Tankgirl66

Du kan gå in på www.konsumentverket.se där finns schabloner för vad barn kostar i olika åldrar i mat, kläder och annat.super bra sida. Men kläder ska definitivt ingå i underhållet...en pojke som är 7 år kostar enl den hemsidan ca 400/mån i kläder. det ingår ju till och med billigare sporter. Sen beror det ju på vad Ni tjänar! Om ditt ex tjänar super mycket och du super lite får han ju betala mer...men tjänar ni ca lika bra då blir det ju mindre...

• RallyPalle

Jag har en grabb på 2½ månad.
    Jag pröjsar 1200kr till mammam. Hon får hela barnbidraget.
    Sedan har jag köpt alla kläder till nu 2½mån och alla blöjor till ungen var ca 1½månad Då han växte ur kläderna på 2 veckor och det kan vara jobbit för mamman att själv att hinna med allt.

Nu ska jag ändast betala 1200kr månaden. Självklart har man köpt med sig blöjor och annat imellanåt då man hällsar på och även köpt en del leksaker osv. Men underhållet ska i första hand vara för kläder,blöjor och mat Så länge barnet bor hos henne större delen. Jag har han såklart på helgerna när jag inte jobbar men den kostnaden är minimal så den tar jag själv.

Allt annat som försäkring, dagis osv kommer vi dela. Eftersom jag är noga med ekonomi osv så har jag valt att öppna ett eget sparande åt min lilla son villket hon inte har möjlighet till nu då hon har sämre ekonomi men detta borde man enligt min mening se till att ha fixat för sig innan man skaffar barn.

Man skaffar inte barn och räknar med att andra ska pröjsa. Man ser för f*n till att ha ordand ekonomi och fast jobb så man kan försörja baranet själv om det skulle behövas så man kan ge han/hon bästa start i livet. Även en säker relation med 2 föräldrar villket jag själv inte hade möjlighet att välja.

Cyklar, dyrare leksaker osv kommer han få hos båda när han blir äldre så den kostnaden får vi båda, allså inget vi delar på.

Självklart kommer jag alltid hjälpa henne om det krisar med allt som gäller vår son.

Eftersom jag och mamman aldrig vart ett par utan ändast sågs en gång och jag sedan fick reda på att jag var pappan efter så är det inget kul att tvingas in i men min son kommer jag aldrig snåla på eller bråka om i onödan.

Vad det gäller boyta så kommer jag inte pröjsa en krona för att någon annan ska kunna flytta till större boende. Bor själv i en 2A och vill gärna ha större boende men att begära mamman på pengar för det om han skulle bo är hela tiden är bara absurt.

Mvh Mikael P

• Den utsugna

En gammal tråd jag ramlade över när jag ville kontrollera lite om underhålls bidrag o.s.v.

Men jag skriver ändå!

Det är några som är väldigt duktiga här och bland annat anser "Man för fan ser till att ha ordnad ekonomi" innan man skaffar barn. jag ser en snubbe framför mig som har glidit räkmacka genom livet och fått skeden nertryckt i halsen. Och jag är säker på att det är så oxå. Så du anser alltså att människor som (och det är många i detta landet) lever precis på gränsen inte har rätten att skaffa barn ?

Vidare så detta med underhåll. Att påstå det ALLTID är till boförälderns nackdel är bara så otroligt egoistiskt och så typiskt en mamma. Ja, precis, jag har träffat ett otal mammor med den inställningen och det är helt sjukt att påstå något sådant. Jag sitter med underhåll för två barn och jag bor själv. Mamman bor med delad hyra, delad el, delad tv avgift, delade mat utlägg (ja dom delar maten) ni tror väl inte att om man gift om sig delar upp maten bara för man har barn med andra ? Ja vissa tror säkert det och det förvånar mig inte. Saken är att allting som jag är själv på är hon två om. Hon får utöver 2 underhåll 1 barn bidrag, det andra går till det ena barnet som är äldre än det andra. Hon ska oxå handla kläder själv för det och är jätteduktig på att få till det. Hon utövar en sport där hon behöver dyrare skor några ggr om året och när det blir dags för det så är jag alltid med och betalar hälften av dom. Allt detta trots att jag som dessutom är sjukpensionerad måste jobba extra (ja man får det upp till ett basbelopp om året) med telefon intervjuer för att överhuvudtaget ha råd att ha dom hos mig varannan helg och någon dag i veckan. Jag kan säga att maten jag äter när jag är själv inte är den dyraste maten, om jag äter alls vill säga. hur kan det vara till boförälderns nackdel alltid ? Du som påstår det, är du bitter på att du inte längre bor ihop med den du har barn med ? Är du arg över något annat i ditt förhållande ? Något måste det ju vara eftersom du kan häva ur dig något så urbota idiotiskt. Vi kanske ska räkna vad jag har i utgifter mot barnens mamma som delar på allt ? Jag tror så här, i en skilsmässa så ska det bara var så att det är mamman det är synd om, men e nligt mina erfarenheter så är det i dom allra flesta fall alltid tvärtom.  Ja, alltid, och jag skulle vilja säga att det nästan inte är så, det ÄR så.

Frågan är om jag ska betala hälften av dessa skor bland annat som min dotter behöver extra varje år. Skulle försäkrings kassan verkligen börjar bry sig om att räkna och inte gå efter uråldriga regler så skulle dom inse att det många ggr inte bör betalas något underhåll ens.

Ni tror mig inte, nähä, hon får alltså, säg 2550:- i underhåll plus 1050:- i barnbidrag (Tjejen får sitt själv så där försvinner utlägg för kläder som hon köper själv och som jag sa är duktigt på) det blir 3600:- plus att hon betalar hälften av alla utgifter i hushållet. Båda äter i skolan och den stora ofta på annat håll. Frukost äter den mindre i skolan så det är inga utgifter för frukost att tala om. 1 middag på sin höjd på vardagarna. Helgerna går det åt mer, men ha då i tanke att jag har dom lika ofta under helger och trots underhåll betalar lika mycket för mat och fritid under helgerna som mamman gör.

För 3600:- i månaden skulle jag utan problem få ihop det med mina barn på heltid till och med med dom förutsättningarna. vilket betyder att den ena, jag, är den som betalar för barnen, och mamman inte mycket alls. För det är utanför mitt förstånd hur man kan börja räkna med hyran i barnens utgifter, den har man ändå, båda jag och hon. Alla utgifter som existerar har man vare sig man har barn hemma eller ej. Jag skulle vilja se ett samhälle där det helt plötsligt vart tvärtom, oj oj oj vilket skrik det skulle bli. Då helt plötsligt skulle det som jag nu skriver vara dagens sanning och det är inte klokt hur man kan räkna så här.

Vart hittar ni det rättvisa i detta ?

Jag är säker på att får ni bara klura i några minuter så hittar in massor där det är oerhört synd om er så glöm frågan, den var sarkastisk!

• Den utsugna

Oj, jag glömde ju så klart att jag betalar det stora barnets försäkring året runt. Och jag betalar en bättre försäkring än vad mamman gör till det mindre barnet!

• Kixi

Det finns underhållsstöd och sen underhållsbidrag... Det ena är om föräldern inte har ekonomi för att betala exempelvis och då får man beloppet på 1273 via fk. Det andra räknas utifrån verkliga kostnader... Betalar man det lägre beloppet via fk så har boendeföräldern inga skyldigheter att skicka med något till umgängesföräldern som ex kläder eller betala resor till denne. Men betalar den det högre så har boendeföräldern det(kan vara upptill tror det var 11 % av umgängesförälderns inkomst), iaf vad jag fått fram då vi får via fk och inte har lust att skicka med saker till umgängesföräldern eller betala resor, då saker och kläder försvinner där. 

• Eri123

Hej

Tänk också på alla dessa ex som är omgifta och har en inkomst till från sin nya man. Ja då har man tagit "vinstlotten". För underhåll och barnbidrag kommer rakt in på kontot ändå.

Borde vara inkomstbeprövat även detta då.

Om vi hade levt ihop idag med våra gemensamma barn, så hade vi inte fått "underhåll

• Cadencee
    Eri123 skrev 2018-01-11 11:01:38 följande:

Hej

Tänk också på alla dessa ex som är omgifta och har en inkomst till från sin nya man. Ja då har man tagit "vinstlotten". För underhåll och barnbidrag kommer rakt in på kontot ändå.

Borde vara inkomstbeprövat även detta då.

Om vi hade levt ihop idag med våra gemensamma barn, så hade vi inte fått "underhåll

Fast då hade ni varit två som ansvarat för barnen om ni levt ihop. Är väl självklart att oavsett om man lever ihop med en ny så ska den förälder inte har barnen något betala sin del för försörjningen? Den nya ska inte bli tvingad till att försörja en annans barn om man inte vill. Du tänker helt fel där. Givetvis utgår inte något underhåll vid växelvis boende.
Svar på tråden Vad skall underhållet egentligen täcka?