En gammal tråd jag ramlade över när jag ville kontrollera lite om underhålls bidrag o.s.v.
Men jag skriver ändå!
Det är några som är väldigt duktiga här och bland annat anser "Man för fan ser till att ha ordnad ekonomi" innan man skaffar barn. jag ser en snubbe framför mig som har glidit räkmacka genom livet och fått skeden nertryckt i halsen. Och jag är säker på att det är så oxå. Så du anser alltså att människor som (och det är många i detta landet) lever precis på gränsen inte har rätten att skaffa barn ?
Vidare så detta med underhåll. Att påstå det ALLTID är till boförälderns nackdel är bara så otroligt egoistiskt och så typiskt en mamma. Ja, precis, jag har träffat ett otal mammor med den inställningen och det är helt sjukt att påstå något sådant. Jag sitter med underhåll för två barn och jag bor själv. Mamman bor med delad hyra, delad el, delad tv avgift, delade mat utlägg (ja dom delar maten) ni tror väl inte att om man gift om sig delar upp maten bara för man har barn med andra ? Ja vissa tror säkert det och det förvånar mig inte. Saken är att allting som jag är själv på är hon två om. Hon får utöver 2 underhåll 1 barn bidrag, det andra går till det ena barnet som är äldre än det andra. Hon ska oxå handla kläder själv för det och är jätteduktig på att få till det. Hon utövar en sport där hon behöver dyrare skor några ggr om året och när det blir dags för det så är jag alltid med och betalar hälften av dom. Allt detta trots att jag som dessutom är sjukpensionerad måste jobba extra (ja man får det upp till ett basbelopp om året) med telefon intervjuer för att överhuvudtaget ha råd att ha dom hos mig varannan helg och någon dag i veckan. Jag kan säga att maten jag äter när jag är själv inte är den dyraste maten, om jag äter alls vill säga. hur kan det vara till boförälderns nackdel alltid ? Du som påstår det, är du bitter på att du inte längre bor ihop med den du har barn med ? Är du arg över något annat i ditt förhållande ? Något måste det ju vara eftersom du kan häva ur dig något så urbota idiotiskt. Vi kanske ska räkna vad jag har i utgifter mot barnens mamma som delar på allt ? Jag tror så här, i en skilsmässa så ska det bara var så att det är mamman det är synd om, men e nligt mina erfarenheter så är det i dom allra flesta fall alltid tvärtom. Ja, alltid, och jag skulle vilja säga att det nästan inte är så, det ÄR så.
Frågan är om jag ska betala hälften av dessa skor bland annat som min dotter behöver extra varje år. Skulle försäkrings kassan verkligen börjar bry sig om att räkna och inte gå efter uråldriga regler så skulle dom inse att det många ggr inte bör betalas något underhåll ens.
Ni tror mig inte, nähä, hon får alltså, säg 2550:- i underhåll plus 1050:- i barnbidrag (Tjejen får sitt själv så där försvinner utlägg för kläder som hon köper själv och som jag sa är duktigt på) det blir 3600:- plus att hon betalar hälften av alla utgifter i hushållet. Båda äter i skolan och den stora ofta på annat håll. Frukost äter den mindre i skolan så det är inga utgifter för frukost att tala om. 1 middag på sin höjd på vardagarna. Helgerna går det åt mer, men ha då i tanke att jag har dom lika ofta under helger och trots underhåll betalar lika mycket för mat och fritid under helgerna som mamman gör.
För 3600:- i månaden skulle jag utan problem få ihop det med mina barn på heltid till och med med dom förutsättningarna. vilket betyder att den ena, jag, är den som betalar för barnen, och mamman inte mycket alls. För det är utanför mitt förstånd hur man kan börja räkna med hyran i barnens utgifter, den har man ändå, båda jag och hon. Alla utgifter som existerar har man vare sig man har barn hemma eller ej. Jag skulle vilja se ett samhälle där det helt plötsligt vart tvärtom, oj oj oj vilket skrik det skulle bli. Då helt plötsligt skulle det som jag nu skriver vara dagens sanning och det är inte klokt hur man kan räkna så här.
Vart hittar ni det rättvisa i detta ?
Jag är säker på att får ni bara klura i några minuter så hittar in massor där det är oerhört synd om er så glöm frågan, den var sarkastisk!