• LillSkruttet

Orsak till mf?

Jag har haft 2 mf och hoppas nu på att få bli gravid igen. Nästa graviditet blir avgörande eftersom jag antingen får en frisk liten bebis efter 9 mån eller ett nytt mf. Ett nytt mf innebär att vi får komma på utredning. Så hur det än går nästa gång så kommer vi vidare iallafall. Men jag funderar kring vad som kan vara ett ev fel på en som orsakar mf. Vet att det kan vara otur och att fostret inte utvecklades som det skulle osv osv. Men jag skulle vilja veta vad som kan orsaka mf som kan vara fel på mig eller sambon. Har hört något om för lite gulkroppshormon och sånt. Nån som vet?

• Svar på tråden Orsak till mf?
  • Angla

Oftast så beror det på defekter hos fostret dvs att det inte var ett livsdugligt embryo. Eller defekter på moderkakan. det kan också bero på kromosomfel hos någon av er, det vill säga fel på arvsmassan. Som inte har betydelse i livet men som vid en befruktning kan göra stor skillnad. Men man kan ofta trots kromosomfel få friska barn då en viss procent ger det. MF kan också bero på myom, fel i immunförsvaret.

• LillSkruttet

oj. Ja, man börjar ju fundera efter att man fått 2 mf efter varandra med bara 3 mån mellanrum. Vi har ju försökt sedan jan-04 så första trodde vi inte ens att vi kunde bli gravida, och sen efter mf:en så börjar man fundera vad som kan ha orsakat dem. Läkarena säger ju så klart att det är säkert bara otur, ett 3:e mf blir det nog inte, det är ovanligt. Men utan tester, hur ska de veta det? Dessutom kräver ju sjukvården 3 mf innan utredning, så vi sitter mitt emellan just nu. Men nästa graviditet blir avgörande.

• Angla

Jo så är det ju. Antagligen coh för det mesta är det just bara otur. Vilket kan kännas jobbigt man vill ju ofta ha fakta och säkra svar. bara att hoppas och tro!

• marskatt

2 missfal v.10 och v.14 inga fel!!

• Född 76

Hoppas det går bra nu nästa gång! Sitter själv i samma situation med två missfall på tre månader.
    Lycka till till oss båda, och Marskatten!

• Flisa 1

Hej !

Ledsen att läsa om att ni har haft missfall vet själv
    hur jobbigt de är för jag har haft sex stycken.

Ville bara tipsa om en bra sida som de står lite om
    missfall

www.villhabarn.com och klicka in på missfall.

De kan kännas tryggt att läsa lite om de för att kanske förstå
    lite bättre vad de kan bero på eller få lite nya vinklar.

Önskar er all lycka till

styrkekramar
    flisa

• Tusenskönan

Nu är det en vecka sedan jag fick mitt andra mf. Först mf för ett halvår sedan (dec -04). Går hos en superbra gyn som gör allt för att vi inte ska deppa ihop å försöker peppa oss. Så fick jag lämna ett blodprov i tisdags å de skulle höra av sig inom en vecka ifall något var fel på mig. Inte för att jag vet vad de kan ta reda på med ett litet blodprov, eller ens vad de kollar efter. Men det skulle vara skönt om det INTE hör av sig i morgon då... för det innebär i så fall att blodprovet är okej.

Det känns som ni andra säger; att om vi blir gravida igen så blir det avgörande oavsett om vi får behålla barnet (hopps såklart!!!) eller om vi får ännu ett mf. Antingen bebis 9 månader senare, eller utredning i alla fall.

Nu ska jag kolla in länken Flisa 1 tipsar om...

Svar på tråden Orsak till mf?