• Pysselgalningen

Utslag på ögonlocket. Snälla hjälp mig!

Nu har jag irriterat mig på det länge nog nu. Jag är nickelallergiker och atopiker (alla 3 syskonsjukdomarna) så jag har lärt mig att klara klåda rätt så bra. Men klådan jag har fått nu slår alla pris!

Det sitter i yttre ögonvrån, på kanten mellan själva ögonfransarna och ögat. Jag ser en orange förändring/missfärgning och små små pustler.

Det kliar så jävligt att jag böjer ut ögonlocket och skrapar med nageln samtidigt som benet vill sätta igång precis som när man klappar en hund...

Nån som varit med om detta eller har nån info om detta för jag bli fan skogstokig. Å nån läkartid får jag aldrig inom en snar framtid för det är inte nådigt lång väntetid på ikke brådskade saker....

• Svar på tråden Utslag på ögonlocket. Snälla hjälp mig!
  • Matte till en hårboll

perioral dermatit?

• Pysselgalningen

Matte till en hårboll skrev 2009-01-12 23:43:59 följande:

perioral dermatit?
    Nä det sätte sig runt munnen, kinder och hakan. Inte på kanten på ögonlocket.
    Jag vet att det finns nån sjukdom som gör att man får utslag i ögonfranskanten men kan inte komma på vad det heter eller vafasiken man kan söka på...
  • Matte till en hårboll

perioral dermatit kan även sitta endast vid ögonen

• meimei

Matte till en hårboll skrev 2009-01-13 07:10:28 följande:

perioral dermatit kan även sitta endast vid ögonen
    periorbital...skall det väl då vara?
  • Pysselgalningen

meimei skrev 2009-01-13 20:45:35 följande:

Matte till en hårboll skrev 2009-01-13 07:10:28 följande:
    periorbital...skall det väl då vara?
    Gav inte mycket mer info det heller tyvärr..
    Är bara så irriterad på att jag kliar tills att ögonvrån spricker och det gör FASLIGT ont!
  • Matte till en hårboll

blefarit?

• épouse

du behöver en SVAG kortison. Min ekesem brukar vara som värst under vintern och kan sätta sig på ögonlocken.

• Pysselgalningen
    épouse skrev 2009-01-14 10:25:37 följande:
    du behöver en SVAG kortison. Min ekesem brukar vara som värst under vintern och kan sätta sig på ögonlocken.
    går inte att använda kortison där eftersom det är på k a n t e n mellan ögonlock och ögat.
    Dessutom är jag en "våga vägra kortison" då jag erfarit dess nackdelar redan.
  • Pysselgalningen

Matte till en hårboll skrev 2009-01-14 10:24:00 följande:

blefarit?
    Nu börjar det likna nått...

Men känns ändå som att det blir fel på nånting....

"Rodnad i ögonlockskanter och ögon. Klåda. Sveda. Grtuskänsla. Dimsyn vid synansträngning." ingen rodnad i ögat och det sistnämda kan även bero på synfelet jag ska ha glasögon för. Men resterande stämmer.
    Men jag får fortfarande inte fram nått som stämmer in på pustlerna/blåsorna och färgföändringen
  • Matte till en hårboll

Detta hittade jag om blefarit:

"Kliniska fynd
    Följande fynd kan förekomma i varierande grad:
    -svullna och rodnade ögonlockskanter
    -flagor i ögonfransarna
    -ytliga kärl i ögonlockskanten
    -lokala små ansamlingar av var som uttryck för inflammation i Meiboms körtlar
    -var i tårvätskan
    -små sår i ögonlockskanten (ulcerös blefarit)
    -felväxande cilier
    -förlust av cilier "

• Pysselgalningen

Matte till en hårboll skrev 2009-01-14 10:47:49 följande:

Detta hittade jag om blefarit:"Kliniska fyndFöljande fynd kan förekomma i varierande grad: -svullna och rodnade ögonlockskanter -flagor i ögonfransarna -ytliga kärl i ögonlockskanten -lokala små ansamlingar av var som uttryck för inflammation i Meiboms körtlar -var i tårvätskan -små sår i ögonlockskanten (ulcerös blefarit) -felväxande cilier -förlust av cilier "
    Haha rena grekiskan
  • Domanda

Kära pysselgalning! Har exakt samma problem sedan flera år tillbaka och det är inte roligt... ....har varit på Ögonkliniken åtskilliga gånger, fått antibiotikasalva men infektionen kommer alltid tillbaka så fort jag slutar.....alla tips mottages tacksamt, söker med ljus o lykta efter en diagnos eller möjliga behandlingsformer!

• Pysselgalningen

Jag har precis fått den värsta klådan på ögonlocket (det spred sig denna gång ) och ögonvrån att lugna sig. Använde Oriflames Tender Care. Så nu är jag tillbaka på ruta ett med dessa små jedrans pustler på kanten som kliar apa! Upptäckte till min förtvivlan att dom har blivit fler dessutom

Svar på tråden Utslag på ögonlocket. Snälla hjälp mig!