• bubbli

snittsamtal på onsdag,jag är så nervös!! Kan någon peppa mig?

Jag ska träffa överläkaren på onsdag och gå igenom varför jag vill ha ett snitt.
    Min första förlossning slutade med sugklocka efter värkarbete i två dygn+svaga krystvärkar som inte gjorde någon nytta alls.(krystade i nästan två timmar!)

min andra förlossning var ett avbrytande i vecka 21 då jag fick föda fram min son död.:-/

vaginal förlossning=trauma för mig.

nån som vet hur ett snittsamtal går till,vad kommer hon fråga? Vad vill hon att jag ska svara?

• Svar på tråden snittsamtal på onsdag,jag är så nervös!! Kan någon peppa mig?
  • NorasMamma

Mitt enda tips egentligen är att ha med dig ngn du känner förtroende för och som kan stötta dig och framför allt stå upp för dig ifall du själv inte orkar/kan försvara dig. Jag hade med mig min mamma - hade jag inte haft med henne hade jag blivit totalt överkörd. Min sambo är för lugn och snäll därför valde jag att ta med min mamma som vet hur jobbig min tidigare förlossning var.
    Lycka till.

• bubbli

tack,men min mamma KAN jag inte ta med.
    Det hade slutat i slagsmål utav guds nåde och jag hade blivit nekad snitt bara pga.henne,hon kan vara så fruktansvärt defensiv och jobbar själv i sjukvården sedan 30 år tillbaka,så henne kör man liksom inte över hursomhelst.
    Det får bli min absolut sista utväg,jag vill inte riskera att bli osams med hela kvinnokliniken.

Jag tänkte ha en ganska ödmjuk inställning och prata sakligt,jag tror att det är det bästa med denna läkaren.(vi hade mycket kontakt med henne kring avbrytandet av graviditeten sist och hon är väldigt kunnig och professionell.)

• annaSump78

hej Bubbli

Jag ska snittas den 4 mars, det är min första Graviditet.
    Du ska inte vara orolig för samtalen, i slutändan är det du som bestämmer, förstår verkligen att du vill göra snitt.
    Läkaren kommer att fråga dig lite om vad du har för tankar som gör att du vill föda med snitt, och hon kommer nog att förstå dig, konstigt vore ju annars, var bara saklig precis som du skriver, och stå på dig, upprepa bara att du inte vill föda vaginalt utan vill snittas så kommer det att gå bra :) och du har ju verkligen bra orsak till varför du inte vill föda vaginalt.

önskar dig lycka till

kram / A

• bubbli

jag är aaaaarg!! läkaren e en jävla apa och jag ska ALDRIG mer bli gravid!!!!!

"bara på de grunderna kan jag ju inte bevilja något snitt" sa hon med ett leende.(bara??!!)

hon benämnde även oliver som "aborten"

"-när du födde fram aborten..."

jag ska tydligen träffa nån annan aurorabarnmorska och försöka bearbeta skiten istället

Kanske skulle ha tänkt på det INNAN vecka 34,är det inte liiiite sent påtänkt?!

börjar likna psykisk terror,tycker jag.

• NorasMamma

NEEEEJ, fy TUSAn vilket bemötande
    KRÄV att få träffa en annan läkare!!!!!

• Fem Underverk
    Svar på #4
    Hej bubbli!

jag har råkat ut för samma bemötande som du när jag var hos läkaren o pratade om snitt, har aldrig träffat på någon så otrevlig läkare......jag blev så arg på henne och lessen, jag grät när jag gick därifrån.

vart bor du någonstan? jag var på borås lasarett.......har nu fått beviljat snitt nere i varberg av en mkt trevlig överläkare, ska aldrig mer föda barn på borås lasarett.

Helene
  • stinagreta

Jag ska ha sånt samtal på måndag och har skrivit ett brev som jag kommer be läkaren att läsa så att jag vet att jag formulerar mig så bra jag kan (och itne bara sitter och gråter typ).

Vad hemskt att du blev bemött så!! Var bor du? Hoppas att du kan få en chans till när du varit hos aurorabarnmoska, de kanske kan stödja dig i ditt beslut?

• ceropegia

Har du sökt dig någon annan stanns för ett andra utlåtande TS?

v.37...
  • bubbli

nej,men jag fick tid till auroraBm redan på torsdag! Jag tänker helt enkelt förklara vad jag menar en gång till och se om hon kan stötta mig i det här,funkar inte det tänker jag sätta mig i korridoren på förlossningen när det väl är dags och bara vägra.

• ceropegia

Du skall se att det ordnar sig när du träffar en aurora... Jag behövde gå 2 gånger..sen hade den aurora-bm gjort tydliga anteckningar till läkaren att jag vägrade föda vaginalt..så han tyckte inte det var mkt att snacka om..då hade jag "försökt" iaf.. Han sa att de inte kunnde tvinga mig om jag var så panikslagen..för de ville inte riskera att jag skulle drabbas av panik vid en ev vag förlossning. Säg till dem att du kommer få panik o att du kanske blir okontaktbar..de vill de inte..

v.37...
  • bubbli

tack.

det var ju liksom det som hände vid första förlossningen,jag fick panik och försvann bort och dom fick inte liv i mig på en lång stund.(jag svimmade nog!)

• ceropegia

Påtala det extra noga då! Viktigt att de förstår exakt hur illa det är.. Jag sa även att jag kan tänka mig att gå hos psykolog i framtiden om jag skulle tänka på att skaffa fler barn, och arbeta med rädslan under en längre tid, men att NU hinner jag knappast gräva djupare i min rädsla...det förstod de faktiskt..

v.37...
Svar på tråden snittsamtal på onsdag,jag är så nervös!! Kan någon peppa mig?