• mamma till Melvin

Någon mer som är sjuskriven pga ischias besvär?

Är gravid med andra barnet och är nu i vecka 24 och har precis blivit sjukskriven 100% för vad som tolkas som ischiasbesvär. Någon mer som drabbats av detta? Kunde ni börja jobba igen under grav eller hur gick det med era besvär?

Ibland får jag dåligt samvete för sjukskrivningen för ibland är jag nästan smärtfri men så räcker det med att typ sätta sig i bilen så är det kört...

• Svar på tråden Någon mer som är sjuskriven pga ischias besvär?
  • mamma till Melvin

Ingen annan stackare???

• getmor

Jag har såna besvär men jobbar fortfarande, är i v22. Överväger starkt att ringa läkare i veckan men är rädd att det inte ska bli godkänt av FK!

• mamma till Melvin

Åh det hoppas jag...man får väl skriva att man typ inte kan röra sig pga smärtan (något överdrivet!) så går det nog igenom. Jag har iof ett jobb där jag går och står 8 h per dag oxå!

• team75

Jag har också ischias. Endast höger sida men ack så förbannat ont det blir. Förr hade jag det endast på kvällarna men redan från morgonen känner jag av det. Jobbar fortfarande 100% på kontor så det blir mycket upp och ner med det höj och sänkbara skrivbordet. Ska till BM på fredag och tänkte ta upp det här då. Har dock märkt att om jag rör mig känns det bra men sitter jag still eller står still en längre period kommer smärtan direkt.

Värker som en kniv in i höger skinka och ner i låret....inge vidare. När jag födde sonen 2004 hade jag samma värk ut i höger benet under förlossningen så jag trodde benet skulle ramla av. Så då vet man vad man har att vänta sig den här gången också.

Vad säger FK om ischias....blir man sjukskriven och är det då isådana fall max 50%?

• JälskarJ

Hej. jag varit sjukskriven sedan v.18 pga ryggbesvär.
    En kombination av min skolioos, ryggskott, foglossnig och ichiass. Det ena ledde tydligen till det andra. Ichiass är dock det som plågar mig mest nu.. är fortfarande 100% sjukskriven är nu i v 30+0. Jag äter Alvedon 1mg och dexofen 50mg 4 gånger per dag. Har fått bäcken bälte, tensapparat, och kryckor.. Tips är att inte sitta för länge... det är nog det värsta man kan göra.
    from 23 jan har jag Hp i stället för sjukskrivnig från FK.
    Dom som säger det är underbart att vara gravid har nog inte fått smaka på dom konekvener som kan komma... visst mysigt när lillan rör på sig men har nog aldrig mått så dåligt i hela mitt 30 åriga liv. Lycka till för er iaf. kramizzz!

• getmor

Va hos kiropraktorn igår pga besvären, höll på att slå till honom av ren reaktion när han tryckte bak på svanskotan
    Ska dit igen om 2veckor. Om det inte hjälper tänker jag försöka bli sjukskriven... Jobbar inom vården så man har ju inget lätt jobb direkt, hm.. Hoppas det går bra för er andra

• mamma till Melvin
    Svar på #5
    Jag vet inte om det finns någon speciell gräns för hur mycket man får vara sjukskriven. Kan tillägga att jag har åderbråck i underlivet oxå vilket är bidragande faktor till att jag är såå trött på alla bekymmer med kroppen nu! Min läkare sjukskrev mig 100% i några veckor så förhoppningsvis kan jag börja jobba sen igen. Men hon har inte direkt nämnt ishias i sjukskrivning...undrar om det är bra el dåligt??
  • mamma till Melvin

Kan nämna att jag jobbar på en strålbehandlingsavd för cancervård där man slussar in och ut ca35 pat om dagen och ger dessa sin behandling vilket innebär MYCKET gå och stå. Är orolig att FK ska neka en sjukpeng men det beror kanske på vad man har för jobb oxå??

Svar på tråden Någon mer som är sjuskriven pga ischias besvär?