• jeno1975

Påslakan från IKEA - suger åt sig damm, hår ludd mm

Finns det någon som kan hjälpa mig??? Jag köpte ett jättefint påslakanset åt min dotter. Aubergin färgat med små söta detaljer. Mitt problem är att det drar åt sig allt. Ser ofräsht ut. Jag har tvättat det både med och utan sköljmedel men det hjälper inte. Nu funderar jag på att ta klisterrullen och försöka få bort allt ludd.
    Kollade på ikeas hemsida och just detta lakan verkar ha utgått...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-11 13:43
    www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90110565

Jag hittade det nu! Jag har följt tvättråden förutom att jag inte strukit det.

• Svar på tråden Påslakan från IKEA - suger åt sig damm, hår ludd mm
  • Trinity78

Jag har samma och det är fasen hopplöst att hålla fräscht!

Reproductively challenged
  • skorpionen80

Vad vill du ha hjälp med?

• qattla

Stryker du eller manglar det så suger det åt sig mycket mindre.

• köttbullelydnad

Som hundägare har jag insett att det inte går att köpa påslakan på IKEA just för att det är lögn att få dem rena från ludd och päls. De suger det till sig som magneter. Däremot JYSK har en hel del bra som håller sig rena, fina och ludd/pälsfria - tro det eller ej

• jeno1975

skorpionen80 skrev 2009-01-11 17:59:07 följande:

Vad vill du ha hjälp med?
    Tips från andra hur de ska "skötas".

Jag har tagit bort allt bös med klisterrulle, tvättat de i 60 grader utan sköljmedel, tumlat det stryktorrt och sedan strukit det med hög värme. Fint blev det iaf ;) Hoppas att det funkar!
  • Thursday

Ikeas påslakan är ofta av bomull i dålig kvalitet som blir sträv och samlar upp damm och ludd. Köp lakan i bättre kvalitet så slipper du det där!

• Suck och suck

Tack för infon.
    Där kan han ha, stöddiga Kamprad!

• skorpionen80

jeno1975 skrev 2009-01-11 18:53:42 följande:

skorpionen80 skrev 2009-01-11 17:59:07 följande:
    Tips från andra hur de ska "skötas". Jag har tagit bort allt bös med klisterrulle, tvättat de i 60 grader utan sköljmedel, tumlat det stryktorrt och sedan strukit det med hög värme. Fint blev det iaf ;) Hoppas att det funkar!
    Ah. Jag tycker inget hjälper, det är liksom kvalitén som ställer till det. Även om man manglar och stryker och har i sköljmedel så fastnar det ändå. Andra lakan från tex Hemtex samlas det inte på även om man bara tvättar och tumlar. Man får helt enkelt försöka känna efter innan man köper, inte alltid det lättaste.
  • Suck och suck

Jag tycker ni ska reklamera och klaga.
    Det uppskattar även butikerna om de har skapat något "slafs" av misstag.

• jeno1975

Nu var ju detta inte ett av IKEA s billigare varianter. 400 har jag för mig att det kostade. Funderar på attt reklamera om detta inte hjälper.

• Suck och suck

Själv så har jag haft några konstiga lakan som blev alldeles knottriga, för ett par år sen.
    HEMSKA!
    Sen dess är jag NOGA med kvaliten då jag köper lakanstyg.
    På Hemtex och Åhléns har jag hittat sån kvalitet på lakanen som jag tycker duger.

• Suck och suck

Undrar om de där lakanen jag hade (de knottriga) om de var från IKEA? Mycket möjligt.
    verkar troligt när man hör era erfarenheter här.

• peachegirl

Jag har Exakt samma lakan!! såå jäkla förbannad, onödigt dyrt för skit. Samma problem,
    tror ni att det går att reklamera utan kvittot?

• Kajsan

Ja vi har ett lakan till dubbelsängen och örngott från Ikea som drar åt sig allt damm, nu tror jag att jag slängde det sist de kom ut ut tvätten, för de ser rent av förjävliga ut.

Mitt galleri är stängt pga crazy people, hör av er om ni vill in!
  • jeno1975

peachegirl skrev 2009-01-11 23:07:11 följande:

Jag har Exakt samma lakan!! såå jäkla förbannad, onödigt dyrt för skit. Samma problem, tror ni att det går att reklamera utan kvittot?
    Hoppas verkligen det. Vi lär ju inte köpt dem någon annanstans ;)
  • biggan55

Jag höll på att leta ihjäl mig efter vad som gjorde lakanen så äckliga. Håriga dammiga ! Vad skönt att jag fått veta jag inte är ensam! Nu åker dom i containern ! Ska skicka klagomål till Ikea. Nu blir det Hemtex istället.

Svar på tråden Påslakan från IKEA - suger åt sig damm, hår ludd mm