• SophiaLa

Går ni på mammagruppen på BVC

Hej,

Mammagruppen börjar snart på min bvc, går ni på mammagruppen. Är så rädd för rs och andra bakterier. Hur gör ni?

• Svar på tråden Går ni på mammagruppen på BVC
  • Nyfiken gul

japp... vi går - många prematurfödda i min grupp och alla är där. Många av oss har ju flera barn också så bakterier o sånt får man ju med sig och i sig ändå av naturliga orsaker..

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Proletariatet

Det beror ju på vilken vecka barnet är fött i, vår dotter föddes i v.24+1 och vi blev inte rekommenderade att träffa andra barn.

• JessAnn

Jag födde i v 27. Idag är han 4 månader. 1 mån korrigerat.
    Jag ska börja på mammagruppen nu. Går med de barnen som är 1 månad.

• eilien

Jag går också hon är född i v 32 och är 2,5 mån. 2 veckor korr.

• Jessica1

Jag går med min född 27+5 sedan han var 3 mån korrigerat. Jag såg till att sköterskorna poängterade att man inte bör komma dit om man var förkyld vid första träffen. "Vanliga" babysar ska ju ej heller bli förkylda. Ser till att G är på sin egna matta och leker med sina egna leksaker. Nu är ju G helt frisk hade inte gått dit om han hade haft några större problem.

• Klara 80

Min flicka är född v.26+1 och vi går på föräldrargruppen. Rådfrågade läkaren på neo innan och han ansåg att det var okej.

• MsBeauty

Nej. Vi "får" inte träffa andra barn och BVC hade ändå ingen mammagrupp. Men skulle alltså inte gått även om det fanns.

• Princess1982

Nej vi valde att inte göra det men inte p.g.a bakterier. Där vi bor är det bara vi som har prematur och jag ville faktiskt inte sitta och jämföra mitt barn med de andras. Vi går på andra aktiviteter istället där jag träffar mammor och barn!

• oktober3
    Svar på #8
    Jag har varit med i föräldragrupp på BVC sedan Arvid var 2,5 månader okorrigerat (2 veckor korrigerat). Vi är inte så många i gruppen, och samtliga bebisar är första bebisen för föräldrarna så det finns inga dagissyskon-bugs att oroa sig för. Självklart är det bättre att vänta om man är orolig, men Arvid har mått så bra hela tiden och växt till sig rejält från start, så jag tyckte att det positiva i att komma ut och träffa folk övervägde. Det går ju inte att jämföra hans utveckling med de andra bebisarnas, de är ju mycket längre fram, men det tycker jag inte gör något alls. Gruppen är ju inte till för att tävla med bebisarna, utan för att få träffa andra mammor och prata och umgås lite, och "vår" BVC-sköterska har varit väldigt noga med just detta, att alla är lika välkomna och att ingen ska behöva känna sig "efter" eller liknande. Jag säger inte att alla ska göra som vi, men för oss har det funkat jättebra. Man är nog ensam ändå som prematurförälder, så att få lite umgänge med andra mammor kändes väldigt skönt.
Svar på tråden Går ni på mammagruppen på BVC