• LuPeRo

Skrapning efter MF/MA

Hej!

I tisdags fick vi konstaterat ett missfall i v.13.
    Fostret hade slutat utvecklas för några veckor sedan.
    Hur som helst så sa läkaren att det var ett missfall och att jag skulle få en blödning till, men han sa ingenting om att skrapas.
    Hur som helst så ska jag på efterkontroll på onsdag (den 14).
    Då får jag även besked om jag ska skrapas eller inte, självklart hoppas jag på att kroppen kanske tagit hand om det själv.
    Men dom senaste dagarna har jag fått höra (och läst) att jag borde åka in till gynakuten för att skrapas då man SKA bli det när man fått missfall i v.13.

Så nu vill jag veta hur ni haft det?
    Har ni blivit skrapade, har ni fått tabletter för att få ut fostret, i vilken vecka fick ni ert MF/MA?

P.S; Detta är min första omröstning så ha tålamod med mig

★Det är målet som är meningen med hela färden★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 22:14
    Ja just det, ni som blödde ut hemma eller på sjukhus, vilken vecka har ni varit i?

Är det vanligt att man blöder ut hemma när man är runt tex vecka 9-16?
  • Svar på tråden Skrapning efter MF/MA
  • lucki

Svarade annat. Då jag har många svar som stämmer på mig.
    Blött hemma 2 ggr. tidiga mf.
    Skrapats 3 ggr i v.13, v.9 & v.7
    Skrapningen i v.7 blev sedan titthålsop. då det visade sig sitta i äggledaren.

• LuPeRo
    lucki skrev 2009-01-10 22:00:46 följande:
    Svarade annat. Då jag har många svar som stämmer på mig. Blött hemma 2 ggr. tidiga mf. Skrapats 3 ggr i v.13, v.9 & v.7 Skrapningen i v.7 blev sedan titthålsop. då det visade sig sitta i äggledaren.
    Jag beklagar verkligen
    Ingen förtjänar att få ett MF eller MA.
    Hur tidiga var dina MF?
    Började du blöda de gånger du skrapats eller det har upptäckts via UL?

Jag har haft ett tidigt MF, i v.7, men det blödde jag ut hemma.
    Vid detta MF (eller MA) så vet jag inte alls hur det blir.
    Ovissheten är grymt jobbig...
  • lucki
    LuPeRo skrev 2009-01-10 22:04:28 följande:
    Jag beklagar verkligen Ingen förtjänar att få ett MF eller MA.Hur tidiga var dina MF?Började du blöda de gånger du skrapats eller det har upptäckts via UL?Jag har haft ett tidigt MF, i v.7, men det blödde jag ut hemma.Vid detta MF (eller MA) så vet jag inte alls hur det blir.Ovissheten är grymt jobbig...
    Missfallen var i v.7 & v.6

De gånger jag skrapats har det upptäckts via vul.

Jag tycker absolut du ska be om att få bli skrapad.
    Mitt ena ma det som var i v.9 hade jag fått tid för skrapning, men började störtblöda, så då fick jag akutskrapas för det blödde så mycket..
    Sedan är det skönare att ha det överstökat, för det är nog så jobbigt som det är.

Beklagar verkligen. Jag vet..Det är SKIT!
  • LuPeRo
    lucki skrev 2009-01-10 22:19:16 följande:
    Missfallen var i v.7 & v.6 De gånger jag skrapats har det upptäckts via vul. Jag tycker absolut du ska be om att få bli skrapad. Mitt ena ma det som var i v.9 hade jag fått tid för skrapning, men började störtblöda, så då fick jag akutskrapas för det blödde så mycket.. Sedan är det skönare att ha det överstökat, för det är nog så jobbigt som det är. Beklagar verkligen. Jag vet..Det är SKIT!
    Mitt upptäcktes genom att jag började blöda. (blöder fortfarande men det är ju inte mycket, jag fyller inte en hel binda på en dag)
    På läkaren lät det som om att det skulle komma ut av sig själv.
    Nu springer jag runt (kallsvettig och lite panikslagen) och vet inte vart jag ska vända mig, om jag ska skrapas eller inte.
    Jag går vanligtvis hos en privat gynekolog, men han utför inga skrapningar.
    Skickas man då till KK eller liknande för att utföra det?
  • lucki

Jag hade åkt till gynakuten, det är via dem jag fått tid till skrapningarna

• LuPeRo
    lucki skrev 2009-01-10 22:24:34 följande:
    Jag hade åkt till gynakuten, det är via dem jag fått tid till skrapningarna
    Vi får se vad min läkare säger på onsdag, dryg väntan bara.
    Blir det skrapning så hamnar jag antagligen på gynmottagningen via remiss.

Stort tack för dina svar!
  • Pimpinellan

Min läkare avrådde från skrapning p.g.a riskerna. Fick MA hemma efter andra omgången Cytotec. Var då i v.10+6.

• Mammelutten

Jag har fått MA två gånger... Första gången (försommaren -06)började det småblöda i v.9, fostret hade dött i v.6. Då ville jag att kroppen själv skulle ta hand om det, fick inga tabletter eller nåt för att påskynda processen. Tyvärr tog det rätt lång tid, ca 5-6 veckor innan allt kom ut. Andra gången var i början av förra veckan, upptäcktes i v.12 (på vul som jag fick pga oro över få symtom + rosa flytningar), fostret hade dött i v.7... läkaren frågade mig hur jag ville göra, tabletter eller skrapning, och jag ville bli skrapad för att bli av med det så fort som möjligt. Fick tid redan dagen efter... Med facit på hand var det bättre för mig med skrapning, jag upplevde det jobbigare att gå i oviss väntan som jag gjorde första gången. Lycka till!!

··?·?♥ Älskar min lilla familj ♥?·?··
  • Copkat

Jag fick ma i vecka 10. Fostret dött i vecka 7. Fick Cytotec hemma. Tips är att se till att få utskrivet värktabletter, gjorde rejält ont. Hade Citodon och Diklofenak, hjälpte bra.

• LuPeRo

Jag beklagar verkligen att ni fått genomgå MF och MA

Men ni ska ha ett stort tack för era svar!

• Avelyn

Mf vecka 7+4, skrapning. Blödde cirka två veckor hemma, hinnor och foster satt kvar likafullt. Började blöda lite väl mkt utan att rester kom ut. Skrapning blev det då.

MA vecka 17 ( foster dött i vecka 12) skrapning. Röstade efter senaste skrapningen. ( I dag )

• Cineline

2 skrapningar - en i vecka 9 och en i vecka 10.
    3 missfall blödde jag ut hemma.

• mamarazzi

* 2 st MA där jag fått tabletter och blött ut det hemma. Detta var i vecka 9 och i vecka 12.
    * 2 st MF där jag blött ut det hemma i vecka 5 och vecka 6.

• mamarazzi

MA i vecka 12 upptäcktes då jag hade rosa flytningar och åkte in akut. Gjorde VUL. Då rekommenderades jag att ta tabletter istället för skrapning.

MA i vecka 9 upptäcktes vid ett privat VUL. Då fick jag tjata mig till tabletter. Läkaren tyckte det bästa vara om jag blödde ut det själv. Men jag orkade inte vänta på det.

Om jag får MA igen skulle jag återigen välja tabletter.

• Irma

MA upptäcktes V 13(9). Fick cytotec. Blödde massa. Men vid kontroll en vecka senare var den fortfarande kvar.Skrapning.

MA upptäcktes V11(9). Valde självmant skrapning eftersom min kropp inte svarat på cytotec innan.

MA upptäcktes V10(9). Skrapning igen.

Jag föredrar skrapning framför den smärtan man får utstå med tabletter!

• fruganL

Jag svarade också annat.

Jag hade en ofostrig graviditet så embryot slutade utvecklas vid vecka 4-5 något, men det fattade inte kroppen. Jag skulle ha varit precis i vecka tretton när det upptäcktes. Fick en skrapning pga rikliga och smärtsamma blödningar när kroppen väl förstod att det var ett MA.

• First baby

SHIIIT. Jag har ev rester kvar. fick piller för att livmodern ska dra ihopa sig. Händer inget. (Gjorde abort 2002 då kom resterna ut själva. En gång efter 2v och det sista kom ut efter ytterligare 2v.)

Min livmoder ska ultraljudas m en 3dimitionell ultraljud om 1 månad, för när de skrapade nu sist hade läk svårt att komma in i livmodern :(
    ska ev skrapas nästa v igen...*ledsen*

Svar på tråden Skrapning efter MF/MA