• Bionic

Tryck under revbenen på vänster sida.

Jag är i v18 och har de senaste dagarna fått ett sånt fruktansvärt tryck under revbenen/bröstkorgen på vänster sida.
    Känns mest när jag ligger ner på vänster sida och när jag sitter lite "säckigt". Någon som vet vad detta är? Det kan väl inte vara livmodern som trycker uppåt redan?

• Svar på tråden Tryck under revbenen på vänster sida.
  • Emmylou

Jag ställer ingen medicinsk diagnos här- men när jag hade likadant frågade jag en kollega som är läkare och fick till svar: gaser. Jag fick plötslig, kraftig smärta under revbensbågen på vä sida när jag låg och sov. Satte mig upp och då gick det över. Tarmen har en knix i det området där gas kan ansamlas. Det verkar ju stämma överens med att du sitter säckigt i alla fall. Under graviditet är ju tarmrörelserna trögare pga hormoner, vilket jag tycker borde öka risken för gas-ansamling.

Är det gas så försvinner värken/ trycket om man ställer sig upp, så tarmarna kan rätas ut.

Lycka Till!

• Miss H

Bionic - Det låter som att vi har precis samma smärta. Jag hade inte kunnat beskriva det bättre.

Jag ska till BM på onsdag så jag ska höra med henne då.

Hoppas att du mär bättre nu!

• Viggo 090730

Så känn det för mig med ibland... Kan även känna av som "håll" på ena sidan som sitter i ett bra tag då och då.. Känns lite jobbigt ibland...

♥ (¯`°?.¸ ♥ BF 19 JULI ♥¸.?°´¯) ♥
  • Matza

Skönt att höra att det är fler. Jag har kännt samma, men det sprider sig även i resten av magen också och har haft det från och till i några veckor nu. Får nästan gå dubbelvikt för det gör skit ont.

• Ninja05

Jag har också så, går från mellangärdet och strålar ner mot vänster sida ibland.

Har vart i kontakt med Bm två gg, först blev tipset att jag skulle inhandla novalucol eller novalizid. Det hjälpte inte. Så nu ska jag prova lozec mups och se om det fungerar. Annars ska jag få träffa läkaren och få något utskrivet.

Men enligt min Bm är det typiska gravid krämpor som kommer från magsäcken. Men som tur var har jag sluppit sura uppstötningar och halsbränna.

Prova något mot magen, typ novaluzid.

• Dinturiel

Har det också och hade med mina två tidigare graviditeter också. Riktigt jobbigt, och om jag inte minns helt fel så blir det bara värre och värre ju längre tiden går. Bara att bita ihop.

• Ninja05

Jo, det är så det blivit för mig...blir värre och värre.
    Men undvik stekt mat, sura saker som apelsiner och juicer. Det kan göra det värre.

Dinturiel skrev 2009-02-07 10:59:07 följande:
    Har det också och hade med mina två tidigare graviditeter också. Riktigt jobbigt, och om jag inte minns helt fel så blir det bara värre och värre ju längre tiden går. Bara att bita ihop.
  • Dinturiel

Ninja05 skrev 2009-02-07 11:01:56 följande:

Jo, det är så det blivit för mig...blir värre och värre. Men undvik stekt mat, sura saker som apelsiner och juicer. Det kan göra det värre.
    Haha så får jag undvika köket. Är en sak jag är bra på och det är att bränna maten
  • Ninja05

Hihi du får ångkoka allt istället då !

Dinturiel skrev 2009-02-07 11:37:02 följande:
    Ninja05 skrev 2009-02-07 11:01:56 följande:
    Haha så får jag undvika köket. Är en sak jag är bra på och det är att bränna maten
  • Dinturiel

Ninja05 skrev 2009-02-07 11:48:31 följande:

Hihi du får ångkoka allt istället då !
    Jo, om jag visste hur man gjorde och hade utrustningen.
  • Miss Lee

Är i v 24 och har inte kunnat sova i natt, har som ni beskriver haft tryck under vänster revben, spelar ingen roll hur jag låg, det gjorde skitont - riktigt strålande, irriterande smärta. Min teori var att det kanske är för att livmodern pressar på där nu? Ska till BM först 23/2, så det är ett tag till jag kan fråga henne om anledningen.

• BabyMaybe

Hej!
    Jag hade precis som ni beskrev under min första graviditet, framförallt när jag satt "säckigt". För min del så var det gaviscon som hjälpte (receptfritt på apotek) tog ett tag innan jag fick för mig att testa det men när jag väl gjorde det så funkade det suveränt! Bara ett tips..

Svar på tråden Tryck under revbenen på vänster sida.