• Fröken  Svår

Varför så liten förståelse för bonusmammor?

Jag är själv uppvuxen i ett hem med en pappa som inte var "min" och nu har jag själv en son som inte är "min".
    Så jag anser att jag ser saker från båda håll.
    Vad jag har förstått under de fem åren som jag har hängt här på FL är att bonusmammor har nästan bara skyldigheter och får sällan (eller aldrig) någon förståelse.

Jag har tex följt trådar där en bonusmamma är ledsen/arg/besviken över att hon inte får medverka vid skolmöten, uppträdande osv.
    Alltid blir det mothugg om att barnet HAR två föräldrar osv.
    Men om man vänder på det- när någon skriver en tråd om att BARNET vill men bonusmamman känner sig obekväm då är det helst plötsligt KRAV på att gå dit.

Jag har läst trådar där bonusmamman vill se mer rutiner, regler och där det inte funkar hos mamman men får oftast till svar att det är minsann upp till MAMMAN och PAPPAN- men bor inte även bonusmamman i familjen? Lika mycket som barnet?

Bonusmammor SKA säga jag älskar dig till barnet, trots att de inte alls gör det.
    Bonusmamman får aldrig prioritera sina egna barn men det är däremot helt ok att prioritera bonusbarnet framför dem gemensamma för "det är ju synd om dem som är skilsmässobarn".

Vad jag menar är att även bonusmammor är människor och ahr rätt till en stabil vardag- precis som att jag hade ornat kring MINA barn med min sambo om vi hade gjort slut anser jag att det är en självklarthet att ordna med BONUS om det inte funkar med hans mamma.

Ah, det kan svamlas i det oändliga...men VARFÖR är bonusmammor totalt utan rättigheter? Så var det absolut inte när jag växte upp och heller inte i min nuvarande "blandfamilj".

• Svar på tråden Varför så liten förståelse för bonusmammor?
  • fryxan

håller med till fullo!
    bonus föräldrar är bra att ha till: kärlek, pengar, trygghet, dyra semester, äta, kläder, dyra prylar.
    ställa krav ?????
    ligger sist på listan.

• Astarte

Är också bonusmamma och har undrat länge över de här sakerna. Ibland är det verkligen som om man vore något som katten dragit in.

• Fröken  Svår

Ja det är mycket intressant, kan det kanske bero på att endast bio-mammor svararoch för dem (som alla andra) är ju BARA ens eget barn av vikt.
    För jag skulle absolut inte, nu när jag själv levt såhär, kräva de sakerna av mina barns ev bonusmamma..

• karma30

Herregud så bra sagt!!!

Är själv bonusmamma och mamma till ett eget barn, och jag försöker behandla barnen lika i alla lägen, jag ska ställa upp då pappan jobbar mycket och ha båda barnen osv. MEN hjälp om jag kommer med en s.k "negativ" kommentar, att h*n tex har gjort något tokigt (bonusbarnet), ajsan, bajsan...Det känns som du säger, min åsikt betyder ingenting. I vår samanslagna familj blir det mest mitt barn som blir tillsagd och tillrättavisad, för jag är nästan lite "rädd" att säga till bonusbarnet...

• karma30

Föräldramöten eller frågor om barnets utveckling får jag inte vara med på men jag ska ställa upp så fort barnets riktiga mamma behöver avlastning...Skönt att skriva av sig lite...

• Zaria

Har en bioson, som är hos pappan varannan helg

Jag kräver inte att hon skall älska min son däremot respektera att han finns och uppträda gott mot honom. Det är ungefär allt jag begär.

Tycker inte hon har på varken FR, utveclingsamtal och dyl med att göra heller.

Nu blir det iofs skillnad om man har barnet VV,men någon som bara ser barnet varannan helg tycker jag inte har så mycket med barnets vardag att göra. Sedan vore det ju lite skillnad på om hon varit snäll,trevlig och tyckte om barnet också.

• nika

Fröken Svår skrev 2009-01-09 01:42:19 följande:

Jag är själv uppvuxen i ett hem med en pappa som inte var "min" och nu har jag själv en son som inte är "min". Så jag anser att jag ser saker från båda håll. Vad jag har förstått under de fem åren som jag har hängt här på FL är att bonusmammor har nästan bara skyldigheter och får sällan (eller aldrig) någon förståelse. Jag har tex följt trådar där en bonusmamma är ledsen/arg/besviken över att hon inte får medverka vid skolmöten, uppträdande osv. Alltid blir det mothugg om att barnet HAR två föräldrar osv. Men om man vänder på det- när någon skriver en tråd om att BARNET vill men bonusmamman känner sig obekväm då är det helst plötsligt KRAV på att gå dit. Jag har läst trådar där bonusmamman vill se mer rutiner, regler och där det inte funkar hos mamman men får oftast till svar att det är minsann upp till MAMMAN och PAPPAN- men bor inte även bonusmamman i familjen? Lika mycket som barnet? Bonusmammor SKA säga jag älskar dig till barnet, trots att de inte alls gör det. Bonusmamman får aldrig prioritera sina egna barn men det är däremot helt ok att prioritera bonusbarnet framför dem gemensamma för "det är ju synd om dem som är skilsmässobarn". Vad jag menar är att även bonusmammor är människor och ahr rätt till en stabil vardag- precis som att jag hade ornat kring MINA barn med min sambo om vi hade gjort slut anser jag att det är en självklarthet att ordna med BONUS om det inte funkar med hans mamma. Ah, det kan svamlas i det oändliga...men VARFÖR är bonusmammor totalt utan rättigheter? Så var det absolut inte när jag växte upp och heller inte i min nuvarande "blandfamilj".
    Ja, jag känner igen det du skriver. Det tycks vara så att den allmäna synen på styvmammor är att de ska vara en formbar klump som ska anpassa sig efter en omgivning som ofta inte är ens överens om vad de vill för barnet och hon ska inte ha några som helst egna behov för då är hon en stor egoist.

Givetvis är det bara att strunta i det och ta sig an rollen efter eget huvud med hänsyn tagen till omgivningen, men när kommunikationen mellan styvmamman och partnen, alltså föräldern, inte fungerar råder jag alltid styvmamman att backa. Man kan sällan som styvförälder med gott resultat vilja mer och andra saker än en förälder vill med sitt barn. Det är min erfarenhet.

Varför är styvmammor helt utan rättigheter? Jag tror det beror på att det är en relativt ny roll och att det tar en stund innan den fått definiera sig. Visst har det alltid funnits styvmammor, men aldrig förr i den här omfattningen. Nu är det vanligt att man är både mamma och styvmamma, själv har en styvmamma samt en styvmamma åt sina barn och att det är på liknande sätt för ens partner. Det är en förfärligt massa personer inblandade. Jag tror det helt enkelt blir för många synpunkter och då får man "stryka" någons. Någon får bara anpassa efter alla andra. Problemet är bara att det inte fungerar för styvmamman. Att ha alla skyldigheter och inga rättigheter fungerar ju inte för någon.
  • vårmåne

Känner igen så mkt av det ni skriver. Mina bonusbarn har bott hos oss varannan vecka i snart 10 år. Säger jag till bonusbarnen, tex att de måste städa efter sig, får jag nästan en utskällning av min man, trots att jag säger till våra gemensamma barn mer. I vårt fall beror det mkt på biomamman också, som vi aldrig har haft ngt samarbete med. Vid ett av våra första samtal sa hon till mig att hon aldrig kommer att bli vän med mig... (Jag träffade min man drygt ett år efter att de hade separerat.)Går barnen t biomamman o säger att jag skällt på dem då håller hon dem om ryggen o säger att de behöver aldrig gå tillbaka t oss. Så min man är ju rädd om sin relation till barnen, men det känns fel att behöva tassa på tå för att inte förarga ngn. Jag fick inte vara med på deras lucia, skolavslutningar etc, trots att barnen ville. När de frågade varför jag inte skulle vara med kunde jag ju inte säga som det var heller, så de tyckte ju det var jag som svek dem, trots att jag älskar dem så mkt. Inte förrän vårt första gemensamma barn föddes fick jag vara med, för som hon sa (biomamman) så kunde hon inte hindra barnens syskons mamma att följa med. Tänk att vara så bitter på ngn efter elva år att man inte kan samarbeta kring barnen... Ibland undrar jag hur jag stått ut...

• With a devilish smile

Jag har två bonusbarn , den ena bor här varann helg ibland mer .
    När hon är här är det både jag och min man som kan säga till om det är något mm .
    Jag har lika mycket delaktighet i henne som hennes pappa enligt honom , alltså har vi båda ansvaret hemma hos oss.
    Han blir nästan arg om jag säger att egentligen har inte jag någon talan över hans dotter.
    Jag älskar henne högt & uppskattar att det fungerar bra med hennes biomamma & bonuspappa.
    Har en bonusson som bor lång ifrån oss & vi har inte kommit överrens för fem öre ( hans bio mamma & vi ).
    Först nu när vår gemensamma dotter har kommit får jag träffa den lille också , för hans lillasyster ska få täffa sin bror .

Svar på tråden Varför så liten förståelse för bonusmammor?