Varför så liten förståelse för bonusmammor?
Jag är själv uppvuxen i ett hem med en pappa som inte var "min" och nu har jag själv en son som inte är "min".
Så jag anser att jag ser saker från båda håll.
Vad jag har förstått under de fem åren som jag har hängt här på FL är att bonusmammor har nästan bara skyldigheter och får sällan (eller aldrig) någon förståelse.
Jag har tex följt trådar där en bonusmamma är ledsen/arg/besviken över att hon inte får medverka vid skolmöten, uppträdande osv.
Alltid blir det mothugg om att barnet HAR två föräldrar osv.
Men om man vänder på det- när någon skriver en tråd om att BARNET vill men bonusmamman känner sig obekväm då är det helst plötsligt KRAV på att gå dit.
Jag har läst trådar där bonusmamman vill se mer rutiner, regler och där det inte funkar hos mamman men får oftast till svar att det är minsann upp till MAMMAN och PAPPAN- men bor inte även bonusmamman i familjen? Lika mycket som barnet?
Bonusmammor SKA säga jag älskar dig till barnet, trots att de inte alls gör det.
Bonusmamman får aldrig prioritera sina egna barn men det är däremot helt ok att prioritera bonusbarnet framför dem gemensamma för "det är ju synd om dem som är skilsmässobarn".
Vad jag menar är att även bonusmammor är människor och ahr rätt till en stabil vardag- precis som att jag hade ornat kring MINA barn med min sambo om vi hade gjort slut anser jag att det är en självklarthet att ordna med BONUS om det inte funkar med hans mamma.
Ah, det kan svamlas i det oändliga...men VARFÖR är bonusmammor totalt utan rättigheter? Så var det absolut inte när jag växte upp och heller inte i min nuvarande "blandfamilj".