• MyggaMygg

Ni som är/va förlossningsrädda vilket sätt valde ni tillslut?

Och hur gick det?

Jag är extremt rädd för både vaginal födsel och kejsarsnitt.
    Kan bli stora hemska risker med bägge sakerna men ibland har man ju inget val
    om tex snitt krävs.
    Jag är så j*vla rädd att dö på kuppen av någon komplikation/risk elelr att läkarna fgör ett fel.

Shit ska man redan va så rädd i v 20?

• Svar på tråden Ni som är/va förlossningsrädda vilket sätt valde ni tillslut?
  • lindberg78

Självklart kan man vara rädd i v 20
    Jag är bara i v9 och börjar oroa mig. Detta är dock 5 graviditeten för min del och jag har fött 3 barn vaginalt och ett med kejsarsnitt.
    Alla förlossningarna har gått jättebra
    Denna gång vill jag föda vaginalt, men är så rädd för rupturer i det gamla snittet ( barn nr 4 föddes med snitt).
    I slutändan vill jag nog ha snitt denna gång i alla fall tror jag. Känns som man har lite mer kontroll över läget på nåt sätt....
    Kan du inte kontakta aurora på din förlossning?

• MyggaMygg

Men snitt är ju mera risker har jag hört?

• lindberg78

Enligt svenska förlossningsvården, ja .
    Många läkare i bla USA anser att mammor ska få välja själva då det är ganska stora risker med att föda vaginalt oxå. Dock är det ju naturligt bäst för bebis att födas vanliga vägen
    Överläkaren på förlossningen här resonerade så att "du har ju fött 3 barn innan så du vet ju vad det handlar om, så visst ska du få snitt om du vill". Då låg dock saga med rumpan ner och jag ville inte göra vändningsförsök. Jag hade visserligen fått godkännande efter röntgen att föda henne i säte.
    Snitt är ju som vilken annan rutinoperation som helst. Alla operationer är ju riskfyllda,men oftast är man ju vaken vid snitt,och då minskar tydligen riskerna.

• MyggaMygg

Jaha minskar riskerna o man är vaken?
    Och om det är planerat snitt?
    Aldrig hört faktist att det skulle va "farligare" att sövas

• asfaltsblomman

jag var skiträdd! innan jag blev gravid hade jag aldrig tänkt tanken att föda vaginalt, då skulle det bli snitt tänkte jag, även om jag e rädd för snitt oxå..
    men blev gravid, pratade med kurator och fick en ganska snabb och "lätt" förlossning , inga komplikationer alls, gick inte ens sönder så det gick skitbra!

• lindberg78

MyggaMygg skrev 2009-01-08 13:42:14 följande:

Jaha minskar riskerna o man är vaken?Och om det är planerat snitt?Aldrig hört faktist att det skulle va "farligare" att sövas
    Det är ju alltid en extra risk om man sövs...
  • MyggaMygg
    asfaltsblomman skrev 2009-01-08 14:32:06 följande:
    jag var skiträdd! innan jag blev gravid hade jag aldrig tänkt tanken att föda vaginalt, då skulle det bli snitt tänkte jag, även om jag e rädd för snitt oxå..men blev gravid, pratade med kurator och fick en ganska snabb och "lätt" förlossning , inga komplikationer alls, gick inte ens sönder så det gick skitbra!
    Då hade du nog en drömförlossning sådan som nog alla vill ha
  • MyggaMygg

Men varför är det riskfylt att sövas?

• Trileia

Livrädd för vaginal födsel båda gångerna.
    Gick dock igenom två vaginala födslar ändå med löfte om kejsarsnitt om jag fick panik.

Svar på tråden Ni som är/va förlossningsrädda vilket sätt valde ni tillslut?