• SophiaLa

Känner mig så isolerad....

Hej,

Vet inte om jag lägger denna i rätt "ämne" men jag testar här.

Min dotter föddes i sept. 7 v för tidigt, en mkt jobbig tid fick bo på sjukhus i nästan 3 v. Allt har gått mkt bra och hon mår mkt bra.

Nu till saken redan när vi låg på sjukhuset sa dom att vi måste vara mkt försiktiga att hon inte åker på massa rs virus och andra förkylningar. Mao hålla oss undan fr köpcentrum, andra barn och sjuka människor. Trots vår försiktighet har hon åkt på 2 dunderförkylningar under jul och nyår den sista med förkylningsastma, gick åka t akuten m massa pip i luftrören, får nu medicin för detta. Läkaren sa att vi absolut måste hålla oss ifrån småbarn.

Hur ska jag orka hålla mig isolerad hela vintern, vågar ju inte träffa nån. Även om personen är frisk kan den ju ha en kommende förkylning eller kräksjukan som inte brutit ut ännu. Känner mig så isolerad och deppig över detta. Jag levde ett aktivt liv innan hon kom, saknar även mitt jobb som betyder mkt socialt för mig.

Jag ska börja gå hos en psykolog i jan, men det komer ju inte förändra situationen.

Snälla några råd?

• Svar på tråden Känner mig så isolerad....
  • SilentStar

Har barnet ingen pappa som kan avlasta så du också kan ge dig ut och kanske ta en fika eller nåt med kompisar?
    Eller om du får hjälp av föräldrar/syskon/nån vän som kan tänka sig att sitta barnvakt nån timme så du får lite egentid?

• Klara 80

Hej! Känner igen mycket av ditt problem eftersom min flicka är född 14 veckor förtidigt. Vi var mycket försiktiga i början och rädda för infektioner. Ett tips är att försöka träffa folk utomhus om det går. Det försökte vi göra mycket i början för att hålla borta infektionerna. Inte lika roligt nu när det är kallt ute förståss!

• 4u2

Vad jobbigt för dig.
    har du någon kompis du kan ringa och bara prata strunt med om dagarna?
    Vet att det inte är samma som att träffa andra ute men ändå lite kontakt med yttervärlden.

kan du och din man se till att du får lite ledig tid när han är hemma så du kan träffa dina vänner då, kanske?
    Gå på bio eller fika ute eller vad du nu gillar.

Det hade nog varit bra för dig att någon timme i veckan att ägna dig åt dig själv ,för att orka vara så isolerad övrig tid.
    Då helst en tid ni bestämt innan och som ska vara avsatt till bara dig att göra precis det du vill.

• SophiaLa

Ja ni har rätt. jag borde ta mig en kväll i veckan då pappan får ta henne. Ska nog åka iväg och köpa en pump, då jag helammar henne. Träffa folk utomhus är ju också en bra idé, dock är det ju ganska kallt nu.

• Arga kanin

Hej!

JAg kände mig också mycket ensam när jag var hemma med mitt första barn. Jag kan trösta dig med att jag känner helt annorlunda nu när jag är hemma med nr 2, men det hjälper kanske inte nu.

Jag har egentligen bara ett råd att ge. Tänk på dig själv! Om du inte mår bra kommer inte din dotter att göra det, och det blir värre för er båda.

Har du funderat på ersättning? Jag vet att BVC tjafsar emot en där, men lyssna på det som är bäst för dig. Du behöver inte sluta amma för det, men om du kan byta ut ett mål då och då så blir DU FRI! Vem som helst kan ge ditt barn mat, och faktiskt närhet också. Barnet vänjer sig också vid andra och blir inte lika mammig i andra situationer heller, det underlättar både nu och senare.

Jag hoppas att du inte känner dig påhoppad av mitt svar, jag brukar undvika att ge råd, men just det där känner jag så stark för eftersom jag själv mådde så dåligt. Jag tappade bort min egen trygghet i den där snurren och det tog år att hämta igen, och ännu är jag inte ikapp. Går också till psykolog.

// Catha

Svar på tråden Känner mig så isolerad....