• Duva

Någon som varit på sunwing resort på Kreta..byn heter Makrigialos

Hej

Sitter här i kylan och vill beställa en liten resa för min lilla familj.

Funderar skarpt på sunwing resort, på kreta, byn Makrigialos
    Har sides sunwing i tankarna me.

Men någon som varit på Kretas sunwing får gärna skriva och berätta hur det var???

Tack så länge

• Svar på tråden Någon som varit på sunwing resort på Kreta..byn heter Makrigialos
  • snötomten

Hej,sitter här o funderar själva.Vi har tittat på Kretas Sunwing hotell.Det som talar lite emot för våran del är den långa transfern.
    Har bott på Sides Sunwing -07,är bra.Gillar Cyperns o Rhodos Sunwing mer.

• Tjatte

Japp, vi har på Sunwing Makrigialos i somras! Kreta var helt fantastiskt vackert och iom att Sunwing ligger så långt från flygplatsen man kan komma, 2,5 tim bussresa, så får man se en hel del av ön. Sunwing var toppen för barnfamiljer. Våra barn älskade att vara i Miniland och leka, pyssla, spela etc. Personalen där var helt fantastisk. Det var massor med aktiviteter för både stora och små barn hela tiden. Även för vuxna, bla vattengympa varje dag plus div sporter som våra män deltog i. Vi tjejer höll oss mest i skuggan och läste böcker med en drink i handen . Vi var där i juli och det var tokvarmt, toppnoteringen var 38 grader och som lägst 30. Dock var det _väldigt_ blåsigt vissa dagar! Men det var tydligen ovanligt.

MEN... det var vansinnigt dyrt att vara där! I Makrigialos finns det i princip två hotell, Sunwing och ett mkt exklusivt och tjusigt hotell brevid som öppnade under tiden vi var där. Sen finns det i princip ingenting mer, dvs ingen konkurrens för butikerna. Sunwings egna butiker och de få små supermercados som finns utanför hotellet tog sanslösa priser, tex 1,90 euro för en liten yoghurt. Ett glas läsk till maten 4 euro... På restaurangerna i byn var priserna något lägre än motsvarande i Sverige, en middag låg på runt 350-400 kr för 2 vuxna och 2 barn. Det var också trist att solsängarna på stranden kostade 1,50 euro/st, vi höll oss mest vid poolen där de var gratis.

Vi hade köpt frukostbuffé i förväg och det var ett smart drag. Buffén var jättebra och det var skönt att slippa tänka på att fixa frulle själv varje dag. Faktum är att vi var lite snikiga och gjorde lunchmackor vid frukostbuffén istället för att köpa lunch i de svindyra restaurangerna på hotellet. Fult, men vi blev trötta på att känna oss skinnade varje gång vi var hungriga.

Hotellen var bra, det var rent och fräscht och väldigt barnanpassat. Vi bodde på Minos som ligger längst bort från reception o dyl. Det var lungt & skönt där, och trots att det var en bit att gå så gjorde det ingenting. Rummen var dock lite väl små faktiskt. Smått klaustrofobiskt.

Oj, vad långt det blev! Kort sammanfattning: toppenställe för barnfamiljer men väldigt dyrt. Vi åker gärna tillbaka, men inte i år när euron är så dyr.

• Duva

Transfern tycker jag me är för lång...men men..
    Vi kollar me på sides, men var där för 2 år sedan, inte på sunwing då.

Rhodos sw ser ju kanon ut, har vänner som varit där...

Vill till Kreta för det är mer än 13 år sedan jag var där sist.

Men shit vad dyrt det är att resa...

• Duva

Kul att du skrev...

Tjatte skrev 2009-01-04 21:38:20 följande:
    Japp, vi har på Sunwing Makrigialos i somras! Kreta var helt fantastiskt vackert och iom att Sunwing ligger så långt från flygplatsen man kan komma, 2,5 tim bussresa, så får man se en hel del av ön. Sunwing var toppen för barnfamiljer. Våra barn älskade att vara i Miniland och leka, pyssla, spela etc. Personalen där var helt fantastisk. Det var massor med aktiviteter för både stora och små barn hela tiden. Även för vuxna, bla vattengympa varje dag plus div sporter som våra män deltog i. Vi tjejer höll oss mest i skuggan och läste böcker med en drink i handen . Vi var där i juli och det var tokvarmt, toppnoteringen var 38 grader och som lägst 30. Dock var det _väldigt_ blåsigt vissa dagar! Men det var tydligen ovanligt.MEN... det var vansinnigt dyrt att vara där! I Makrigialos finns det i princip två hotell, Sunwing och ett mkt exklusivt och tjusigt hotell brevid som öppnade under tiden vi var där. Sen finns det i princip ingenting mer, dvs ingen konkurrens för butikerna. Sunwings egna butiker och de få små supermercados som finns utanför hotellet tog sanslösa priser, tex 1,90 euro för en liten yoghurt. Ett glas läsk till maten 4 euro... På restaurangerna i byn var priserna något lägre än motsvarande i Sverige, en middag låg på runt 350-400 kr för 2 vuxna och 2 barn. Det var också trist att solsängarna på stranden kostade 1,50 euro/st, vi höll oss mest vid poolen där de var gratis.Vi hade köpt frukostbuffé i förväg och det var ett smart drag. Buffén var jättebra och det var skönt att slippa tänka på att fixa frulle själv varje dag. Faktum är att vi var lite snikiga och gjorde lunchmackor vid frukostbuffén istället för att köpa lunch i de svindyra restaurangerna på hotellet. Fult, men vi blev trötta på att känna oss skinnade varje gång vi var hungriga. Hotellen var bra, det var rent och fräscht och väldigt barnanpassat. Vi bodde på Minos som ligger längst bort från reception o dyl. Det var lungt & skönt där, och trots att det var en bit att gå så gjorde det ingenting. Rummen var dock lite väl små faktiskt. Smått klaustrofobiskt.Oj, vad långt det blev! Kort sammanfattning: toppenställe för barnfamiljer men väldigt dyrt. Vi åker gärna tillbaka, men inte i år när euron är så dyr.
  • Duva

Ja, att det är dyrt att leva där har man förståt...kanske skall sattsa ¨på side igen iaf...Mer för pengarna så att säga...äsch, jag vet inte.

• JennyS

Vi var på Makrigialos i maj förra året och vi var jättenöjda. Vi bodde på Pallas Athina i en av deras Happy Baby lägenheter, som jag gillade skarpt. Min lillkille var bara två år då, så det var så smidigt att kunna låta barnen vara på terassen och inte vara rädd att de skulle smita tack vare staketet. Nedanför oss fanns bara stranden, så det var väldigt lugnt och avskilt, men ändå nära till allt.

Transfern är lång, men jag kan ändå tänka mig att åka tillbaka.

Vi hade bokat Vings "helpension" och den var helt okey, inget jättespännande, men väldigt prisvärt och smidigt.

Byn är inte stor, men det mesta finns på hotellet. Många hyrde bil för att se lite mer.

• Duva

Nu har jag tänkt om.....

Tror det blir till Rhodos ist...Kallithea... slipper den långa transfern med barnen och det är ju sunwing så det blir ju bra.

Några andra som har tänkt annat under trådens gång???

• enola

Vi var på Sunwing i Makrigialos i somras, det var en perfekt semester om man reser med barn. Vi hade Sunwing Inclusive, vilket innebär frukost alla dagar samt lunch och middag fem dagar. Maten var helt okej, lite trist att inte få njuta av det fantastiska grekiska köket, men man sparar massor på det! Stranden är helt fantastisk, perfekt för alla åldrar! Vill man uppleva det riktiga Grekland får man dock hyra en bil och ta sig bort från hotellområdet. Det gjorde vi och jag rekommenderar det verkligen! På det hela taget var det en underbar semester som jag rekommenderar varmt! Enda nackdelen var transfern (särskilt eftersom vår lillkille blir åksjuk) men den gick ändå betydligt smidigare än jag trodde.
    Har ni varit på Kreta tidigare? Om inte så borde ni verkligen åka dit! Jag har aldrig varit på Rhodos så det kan jag inte uttala mig om (på Kreta har jag varit tre gånger) men min sambo som varit på flera andra öar, däribland Rhodos säger att Kreta är överlägset bäst.

• pellen94

Kul att så många varti där och skriver om det! Vi ska dit 17-24/6 och jag längtar.
    Vi är också lite nervösa för transfern, då vår yngsta dotter (2 år) varit åksjuk ibland. Hoppas dock att 1/4 prostafen ska göra susen :)

Vi har också bokat helpension och undrar lite över det. Får man pengar tillbaka om man vill äta någon annanstans en lunch/middag?

Om man åker transfern kring lunch, stannnar man på vägen och äter lunch då, eller får man köpa med sig matsäck?

//Pellen

• enola
    pellen94 skrev 2010-06-07 09:48:06 följande:
    Kul att så många varti där och skriver om det! Vi ska dit 17-24/6 och jag längtar.
    Vi är också lite nervösa för transfern, då vår yngsta dotter (2 år) varit åksjuk ibland. Hoppas dock att 1/4 prostafen ska göra susen :)

Vi har också bokat helpension och undrar lite över det. Får man pengar tillbaka om man vill äta någon annanstans en lunch/middag?

Om man åker transfern kring lunch, stannnar man på vägen och äter lunch då, eller får man köpa med sig matsäck?

//Pellen
    Hej!

Ja, se till att ge åksjuketablett om hon blir åksjuk ibland, vägen är rätt krokig. Min lillkille som var tre då kräktes ner sig på vägen tillbaka till flyget, stackarn, trots att han fått åksjuketablett. För honom funkar åksjuketuggummi bättre (han får ett halvt) men det är ju svårt att ge en tvååring.

Ni får inte pengar tillbaka om ni väljer att äta ett mål på annat håll. Vi gjorde det i alla fall emellanåt. Eftersom Sunwing Inclusive är rätt billigt kände vi att vi kunde unna oss det. Vi var dessutom ute och for ganska mycket och var inte alltid hemma vid lunch.

Jag har för mig att man gjorde ett stopp på vägen, vid en mack eller liknande, men i ärlighetens namn minns jag inte säkert. Kanske finns nån annan här som är mindre glömsk?
  • Rapunzella

Finns det bakåtvända barnstolar om man vill hyra bil?

• Josan123

Vi var där förra året alltså på sunwing kreta. Vi var 2 familjer som åkte med varsitt barn på 2 år. Visst transfern var lång men vi hade en bärbar dvd med oss och det funkade bra. När vi skulle åkte hem så åkte vi från hotellet från kl 8 på kvällen så vår son somna på bussen så det var inge problem. Visst jag har säkert resonerat annorlunda om vår son bråka på bussen.

Jag tyckte det här var det bästa hotellet jag bott på. Det som var lite tråkigt var att det inte fanns så mycket runt om kring.

jag kan rekommendera en jättegod inhemsk resturang som inte serverade den här vanliga maten alltså pommes och kött. Den var tydligen oerhört populär bland dom som bor där. Killen som äger berätta att han äger egen olivlund så han pressa sin egen olivolja samt odla alla grönsaker själv. Resturangen ligger i jämnhöjd med det stora tyska lyxhotellet alldeles brevid sunwing. Du går till vänster ut från huvudentren från sunwing sen ligger det på högra sidan av vägen. Namnet börjar på traditura ( Kolla på korten men någon står framför namnet ;) )  Den är barnvänlig oxå. Sen kan jag rekommendera en glassbar nere i byn. Den kommer ni åka förbi med bussen. Om ni går gatan ner så ser ni den.

Vi hade frukost buffe varje morgon sen åt vi lunch på la tasca varje dag. Vi låg vid poolen alldeles nedanför. Där äter barn gratis från lollo och bernie buffen om en vuxen köper en måltid. Detta var skönt då det aldrig blev stress över maten gillade man inte korv så fanns det annat att hämta.

Hoppas ni får lika trevlig semester som vi hade.

• pellen94

Tackar - ser hemskt mycket fram emot resan :)

• enola
    Rapunzella skrev 2010-06-08 23:41:13 följande:
    Finns det bakåtvända barnstolar om man vill hyra bil?
    Det är nog svårt att få tag på. Bilbarnstolar används inte överdrivet mycket i Grekland, men bilkuddar brukar man kunna få i alla fall. Kolla i förväg med hyrfirman.
Svar på tråden Någon som varit på sunwing resort på Kreta..byn heter Makrigialos