• Coca cola light

Ni som fått mf/ma runt vecka 11, när fick ni rådet att ni kunde försöka igen?

Jag fick ett mf tidigt missfall i augusti och sedan blev jag gravid direkt efter. Tyvärr slutade det i ma i vecka 11. Nu undrar jag när ni har fått rådet att det är säkert att försöka igen? Jag är så rädd för fler mf/ma nu och undrar om det är större risk för ett till om jag inte väntar några månader. På gyn sa de åt mig ena gången att vänta två mens i mellan och sedan sa samma läkare en mens. Vet inte vad jag ska tro längre.

• Svar på tråden Ni som fått mf/ma runt vecka 11, när fick ni rådet att ni kunde försöka igen?
  • Qermit

Till mig sa de att jag skulle vänta en "egen" mens. Dvs en mens efer mf och sedan ännu en för att vara helt säker på att kroppen återhämtat sig. Lycka till och hoppas att du slipper fler mf.

• Coca cola light

Tack för ditt svar. Jag skrapades så jag fick liksom ingen egen blödning föroutom efter skrapningen. Fick min mens sedan sex veckor senare och har äl nu i helgen men vet inte om jag vågar försöka.

• viki

Blev gravid direkt efter en MF och fick min dotter, innan hade jag 12 MF. Denna gången åt jag trombyl 75 mg! Lycka till nästa gång!

• käck

Läkare sa åt mig att försöka igen (eller som de sa "hoppa in i bilen igen och kör") även jag fick trombyl. Kroppen säger till när det är dags att bli gravid,då den är redo,ansåg de.

• käck

lycka till! glömde jag skriva, håller tummarna för er!

• Jennie i skogen

Jag fick också olika råd - 2 mens och kör direkt.

Men läkaren som kollade det andra missfallet kändes trovärdig, hon sa att blir jag gravid så var kroppen redo för det, så med dottern har jag ingen sista mens för hon är tillverkad direkt efter ett missfall. Lite krångligt med alla i vården som frågade om sista mens men det funkade fint. Min teori är att två mens är ett gammalt råd och direkt är det råd man får av yngre.

Men kroppen är klok, ägglossning får du när kroppen är redo, jag skulle köra på.

• Pimpinellan

De sa ingenting så vi försökte på en gång. Tyvärr hade jag inte ens äl månaden efter mitt MA,men månaden efter var cykeln som vanligt igen. P.g.a min höga ålder har vi inte råd att ta paus nåt mer. Gjorde det i rent oförstånd i höstas,men det gör vi inte om!

• fruganL

Jag fick inga riktlinjer att följa heller, angående nästan något efter skrapning. Rekommendationen var att vänta med tampong, bad i allmänna bassänger samt ha penetrerat sex tills jag slutat blöda, men inget om hur länge jag "borde" vänta med att försöka igen.

Tror som många skrivit att är kroppen redo så är den. Ett tidigt missfall tyder ju på att något inte står rätt till - en siamesisk tvilling med tre hjärtan, saknar ögonlock på valfritt öga och någon fot med femton tår. Kroppen tar hand om sig själv. Vid en infektion som är så kraftig att kroppen har fullt sjå med den, sker ju heller ingen befruktning.

• First baby

måste fråga ni som fått trombyl...kollade de era blodvärden innan ni fick det. jag menar (trots blodvärdet är HELT OK?) för trombyl är ju blodtunnande....

• Villekulla1

Till mig sa de efter båda mina MA att jag skulle vänta en mens för att kroppen skulle ha "rensat" systemet och ev. rester från skrapningen skulle kommit ut, plus att det är lättare att ha en mens att räkna från vid nästa graviditet. Både de olika läkarna sa att det inte finns något bevis för att man behöver vänta 2 ggr (då jag frågade specifikt om det efter att ha läst det här på familjeliv).

Svar på tråden Ni som fått mf/ma runt vecka 11, när fick ni rådet att ni kunde försöka igen?