• eilien

Hur ofta är ni på BVC?

Hur ofta är ni på BVC och väger och mäter era små? Och hur gamla är dem?

Vi väger vår tjej 1 ggr/vecka och det tycker jag är alldeles för ofta med tanke på att hon hela tiden har gått upp bra ca 100-150 gr /vecka och väger nu 3150 gr. vägde 2060 gr när hon föddes i v.32+5 och nu är hon 8 veckor.

Tycker inte att man hinner göra ngt annat än att springa där... =(

• Svar på tråden Hur ofta är ni på BVC?
  • mistryrose

Du kan ju säga till om du vill gå dit mer sällan. BVC är ju frivilligt! vi började nog väga en gång i månaden när de var åtta veckor har jag för mig

• lilja26

När vi blev utskrivna så var vi en 1-2 gåner i veckan. Slutade med det är vi hade varit hemma i 1 månad. Nu är vi nästan aldrig där. Min kille fyller 1 år i feb. Vi har som varit på barnmotagningen mest och vägt.

• Smulanflen

Min son är 7 mån & han har alltid gått upp bra i vikt. 

Så jag gick & går fortfarande bara 1 g/månad, vill göra det fram tills han är 1 år i allafall.
    Jag vill fylla i vikten i hans böcker    
  • cassis23

vi går en gång i månaden men jag tror de beror lite på att hon e "flaskbarn" jag ser ju att hon får i sig en viss mängd hela tiden till skillnad mot ammning, hon gick aldrig upp i början och min mjölk ville inte rinna till så i början vägdes hon ofta, tillslut fick vi ta till flaskan. Hon är 4 månader snart.
    skulle de däremot va nått så får jag höra av mig till BVC för en träff.

Ni kanske går ofta just nu oga att hon e förtidigt född??!! Prata med din BVC, du behöver säkert inte gå så ofta om du inte vill. jag skulle vilja gå lite oftare för jag tycker de e kul att se vikt o längd

• eilien

mistryrose skrev 2009-01-02 22:42:05 följande:

Du kan ju säga till om du vill gå dit mer sällan. BVC är ju frivilligt! vi började nog väga en gång i månaden när de var åtta veckor har jag för mig
    [/citat]

Jo det är ju frivillit men min bvc sköterska beter sig som om det vore tvång! Inte så lätt att säga emot henne samt att jag inte hade koll på hur ofta man brukar gå.
    cassis23 skrev 2009-01-02 22:45:42 följande:
    [citat]
    vi går en gång i månaden men jag tror de beror lite på att hon e "flaskbarn" jag ser ju att hon får i sig en viss mängd hela tiden till skillnad mot ammning, hon gick aldrig upp i början och min mjölk ville inte rinna till så i början vägdes hon ofta, tillslut fick vi ta till flaskan. Hon är 4 månader snart.skulle de däremot va nått så får jag höra av mig till BVC för en träff. Ni kanske går ofta just nu oga att hon e förtidigt född??!! Prata med din BVC, du behöver säkert inte gå så ofta om du inte vill. jag skulle vilja gå lite oftare för jag tycker de e kul att se vikt o längd
    Jo det är för att hon är prematur men eftersom hon har gått upp bra hela tiden så tycker jag att de kunde glesa ut det lite nu. Ska nog ringa och avboka tiden.

Tack för era svar!
  • eilien

1ggr/månad låter ju mera vettigt =)

• MsBeauty

Vi gick också en gång i veckan när sonen var så liten. Nu är han 1 år och vi går en gång i månaden.

• zezziz

Vi gick en gång i veckan i ca 1 månad efter hemgång från neo.
    Nu är det var fjortonde dag men nästa månad tycker jag nog att det räcker att gå dit 1 ggr i månaden.

BVC säger till oss att det får man bestämma själv för han går upp fint i vikt och följer sin kruva bra.

• Cecci78

föddes 35+2 så han var ju säkert större och inte alls så mkt prematur men vi var där 2 ggr/vecka första månaden, sen varannan vecka ett tag

• Lappen

vi gick till bvc en gång i veckan men efter ett tag så gick vi som vanligt min tjej kom i vecka 32+4

MVH två barns mamma
  • Basses mamma

Vi fick gå 2 gånger i veckan i början, höll på att bli tokig, kändes som att man inte gjorde annat än att springa där. Sedan blev det en gång/vecka, varannan vecka osv. Nu är vi inne på ca 1½ månad emellan gångerna och sonen är snart 14 månader. Föddes i v. 26+3, och han har oxå gått upp bra i vikt hela tiden.

• eilien

Basses mamma skrev 2009-01-06 19:01:06 följande:

Vi fick gå 2 gånger i veckan i början, höll på att bli tokig, kändes som att man inte gjorde annat än att springa där. Sedan blev det en gång/vecka, varannan vecka osv. Nu är vi inne på ca 1½ månad emellan gångerna och sonen är snart 14 månader. Föddes i v. 26+3, och han har oxå gått upp bra i vikt hela tiden.
    Precis så kände jag oxå, känns som de är nervösare än vad vi är =) De verkar inte ha så bra koll på prematurer tycker jag. Men nu har vi fått byta bvc-sköterska så vi får se om det blir bättre. Hoppas det!
  • Grüth

hej!
    vår son är född i v 24+3 är idag okorr 18 månader. vi är på bvc ungefär 3-4 fyra veckor emellan besöken de beror först och främst på att neo har en shunt inopererad och vi mäter hans huvudomfång eftersom de inte ökat tillräckligt. sen kan neo inte äta själv utan sondas genom pegg och är bra att hålla koll på vikten sp nu när han går upp för mycket..

Svar på tråden Hur ofta är ni på BVC?