• Malin87

Unga föräldrar gör sig själv till offer??+

Nu kommer säkert jag få många arga kommentarer om detta.

Men jag känner iblnad att unga föräldrar gör sig själva till offer, för om dom får negativ kritik så blir deras försvar "bara för att jag är ung så....."

Men det är ju inte alltid så, det är det man gör det till. Jag är 21 år gammal och har en sån på 10 månader och om jag får begativ kritik tar jag det som en normal person inte tänker jag på att det är för att jag är ung. visst är det inte roligt att få negativ kritik men så är det ju vara man är ung eller gammal att folk ska lägga sig i och komma med bra tips och hur dom gör osv

vad tycker ni?

• Svar på tråden Unga föräldrar gör sig själv till offer??+
  • Amarone Classico

Jo, jag håller med dig.

Dessutom stör jag mig på att det ofta startas trådar där en ung förälder ondgör sig över alla påhopp och fortsätter med att göra motsvarande påhopp på äldre föräldrar. Men det är en annan historia

Amarone Classico - because you're worth it!
  • signaturbyte

Nej men så finns det folk som uttrycker sig med orden 'för att du är så ung' i en negativ mening.

Kritik tar jag som vilken människa som helst, men ska nån jävel börja påpeka att jag sköter min dotter sämre för att jag är sk "för ung" så reagerar jag ju.
    Vissa är helt skonade från såna kommentarer men jag fick hundratals kommentarer på det sättet det första året. Från främmande människor, släktingar, så kallade vänner.

Jag själv ogillar andra unga föräldrar. Dubbelmoral/sjukt men sant. Inte alla då, men den gruppen du beskriver, dom som gör det till en 'grej', dom som gör sig till offer, för det finns ju såna i alla åldrar.

• TipTop86

Jag håller med..

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Proletariatet
    signaturbyte skrev 2008-12-29 23:17:16 följande:
    Nej men så finns det folk som uttrycker sig med orden 'för att du är så ung' i en negativ mening. Kritik tar jag som vilken människa som helst, men ska nån jävel börja påpeka att jag sköter min dotter sämre för att jag är sk "för ung" så reagerar jag ju. Vissa är helt skonade från såna kommentarer men jag fick hundratals kommentarer på det sättet det första året. Från främmande människor, släktingar, så kallade vänner.Jag själv ogillar andra unga föräldrar. Dubbelmoral/sjukt men sant. Inte alla då, men den gruppen du beskriver, dom som gör det till en 'grej', dom som gör sig till offer, för det finns ju såna i alla åldrar.
    Så känner jag också! Sen verkar det vara svårt att förstå ironi samt att ta till sig av statistik och dylikt.
  • Lia85

Tar "gärna" emot kritik om någon skulle vilja framföra det, men då får de gärna lägga fram det så att min ålder inte har någon relevans...

Men jag kanske är dum, "du är för ung för att ha barn, det kan bara gå åt skogen" kanske går att tolka på något annat sätt....

Jag är stolt över att vara en ung förälder, för det ÄR avvikande från normen att få barn när man är 15. Och jag kommer alltid att vara grymt stolt över att jag har fixat att bli mamma tidigt, ensam uppfostrat min son och samtidigt utbildat mig. Sen är jag inte bättre än andra föräldrar, men stolt anser jag mig ha all rätt att va

• Amarone Classico
    Lia85 skrev 2008-12-30 19:19:59 följande:
    Tar "gärna" emot kritik om någon skulle vilja framföra det, men då får de gärna lägga fram det så att min ålder inte har någon relevans... Men jag kanske är dum, "du är för ung för att ha barn, det kan bara gå åt skogen" kanske går att tolka på något annat sätt.... Jag är stolt över att vara en ung förälder, för det ÄR avvikande från normen att få barn när man är 15. Och jag kommer alltid att vara grymt stolt över att jag har fixat att bli mamma tidigt, ensam uppfostrat min son och samtidigt utbildat mig. Sen är jag inte bättre än andra föräldrar, men stolt anser jag mig ha all rätt att va
    Jag förstår hur du menar, man ska inte behöva bli bedömd pga sin ålder, varken ung eller gammal!

Och kritik mot andra föräldrar, nej sån't tycker jag inte man ska hålla på med alls!

Visst har du all rätt att vara stolt
  • MiklosOne

Alla föräldrar får väl kritik någon gång av någon utomstående oavsett ålder?
    Jag tänker inte ens på att jag är en "ung mamma", tror inte heller att folk som påpekar saker tänker, ohh det där var en ung mamma.
    Det är nog bara osäkerhet och en känsla av att man inte räcker till som gör att man sätter taggarna utåt och gör en grej av att man är ung..

• Underbara ungar

Åldern spelar ingen roll på en mamma, man kommer få negativ kritik från dom äldre ändå.
    Så är det bara..

Storebror Axel o5o92o * Lillasyster Enya o7o824
  • hannizen

Varför skulle unga göra sig själv till offer?Det beror på hur du ser dig själv i en situation som är hotfull. Kommenterar någon någonting om att unga föräldrar skulle vara dåligare än "gammla föräldrar" Då är det ju inte som man gör sig själv till offer genom att, Försöka förstå vad den Såkallade mogna föräldern har och säga. Man ställer väl frågor till dom helt enkelt som säger att unga föräldrar är dåligare än andra. Sedan , kan man ju alltid starta en tråd med. Gör gammla föräldrar sig själv till offer? det är enkelt , Om jag hade sagt att du är en kass mamma för du är för gammal, aldelles för gammal . Det är väl klart att man undrar vad denna personen verkligen gömmer eftersom den personen verkligen irreterar sig på. Unga föräldrar. Det jag inte fattat faktiskt är att så många vuxna här på familjeliv verkligen tycker att unga föräldrar är dåligare. Varför? varför tycker man det? Personligen hatar jag själv sånna här trådstartar som verkligen kritiserar unga föräldrar bakom orden. Detta är min åsikt på saken...

• With a devilish smile

Många gör sig till offer, påstår att man ska skita i deras ålder,
    men ändå uppmärksammar dom själva hur gammla dom är stor & så alla ska se.
    Man kan skylla på att folk anser att deras föräldrar roll är mindre bra för man har en viss ålder, sen kan man ju tycka att somliga ska vakna upp & se
    att oavsett ålder kan folk påpeka hur man är som förälder.
    Men även så väljer man själv om man vill ta åt sig eller hålla huvudet stolt !

www.onttonen.blogg.se - Mamma till Ängla 28/10
  • TyraPaloma

Jag gör inte det. Jag planerade och fick barn när jag var 17 år. Jag fick höra rakt ut en massa ggr att det var fel. Folk skrev mail att jag borde göra abort, att jag skulle ångra mig när barnen blev sjuka osv osv osv. Jag hade en kille som ringde hem till mig och sa vad han tyckte om det hela. Folk knäckte mitt lösenord på lunarstorm och skrev på min presentation att jag älskade att supa trots att jag var gravid osv. Tanter har sagt stackars barn till mina barn, så vi har hört det!! Andra har skällt ut mig för att jag tar deras skattepengar (för övrigt en lustig kommentare eftersom jag inte gick på socialbidrag som de antog) och för att jag slänger över mina barn på mina föräldrar hela tiden (de har varit barnvakt kanske 4-5 ggr på 6 år).

MEN, allt det där ändrades när jag flyttade till Kalmar och började på högskolan. Här är mammor generellt sett yngre och det finns en mycket positivare syn. + att jag då blivit äldre. Nu är det ytterst sällan. Visst, folk frågar ibalnd hur gammal jag är och kan bli lite förvånade men ingen som säger något elakt.

• TyraPaloma

Och glöm föresten inte min gymnasielärares kommentar. Att jag var dummare än tåget och aldrig skulle gå ut gymnasiet pga detta. Haha, om hon ändå hade kunnat se mig nu

• lunkentuss

Jag har också upplevt det som att många unga föräldrar (iaf här på fl i detta forum) verkar känna ett behov att hävda sig. Av nån konstig anledning. Om mamma inte är en ålder så (vilket det ju inte är) så behöver man ju inte ta åt sig om man blir påhoppad pga av sin ålder :) Utan bara leva på som man brukar och helt enkelt motbevisa :)

• Amarone Classico
    TyraPaloma skrev 2008-12-31 16:22:52 följande:
    Jag gör inte det. Jag planerade och fick barn när jag var 17 år. Jag fick höra rakt ut en massa ggr att det var fel. Folk skrev mail att jag borde göra abort, att jag skulle ångra mig när barnen blev sjuka osv osv osv. Jag hade en kille som ringde hem till mig och sa vad han tyckte om det hela. Folk knäckte mitt lösenord på lunarstorm och skrev på min presentation att jag älskade att supa trots att jag var gravid osv. Tanter har sagt stackars barn till mina barn, så vi har hört det!! Andra har skällt ut mig för att jag tar deras skattepengar (för övrigt en lustig kommentare eftersom jag inte gick på socialbidrag som de antog) och för att jag slänger över mina barn på mina föräldrar hela tiden (de har varit barnvakt kanske 4-5 ggr på 6 år). MEN, allt det där ändrades när jag flyttade till Kalmar och började på högskolan. Här är mammor generellt sett yngre och det finns en mycket positivare syn. + att jag då blivit äldre. Nu är det ytterst sällan. Visst, folk frågar ibalnd hur gammal jag är och kan bli lite förvånade men ingen som säger något elakt.
    Usch, jag trodde inte det var så illa ställt med folk Skrikandes

Så skönt att du har fått det bättre nu!
  • Myscho

Har inte läst alla svar men kan säga så här

Är 20 år bor med pappan till mitt barn.

Sonen är 6 månader...

Och jag blir rent sagt förbannad på alla jävla fördommar som faktist existerar där ute om att unga föräldrar ska vara på ett särskilt sätt... VISST FINE

alla unga jag känner som har barn är minst 3 ggr i månaden ute och festar... dock inte vi och stolta över det

(har haft hemma fest en gång, då var våran lillkille hoss sin mormor)

Men i alla fall...

Vi hade världens problem med våran lillkille i början han var förstoppad och hade problem med vikt osv... men ALLA nonchalerade oss! bvc nonchalerar oss än idag! allt vi säger är bara skit i deras ögon och öron!

så åt helvete med folk med fördommar om unga...

dra inte alla över en kant, jag låter inte min son gå hungirg jag går inte och super upp hans Barnbidrag...

uscha... nu har jag ventilerat mig ;)

• Lia85
    TyraPaloma skrev 2008-12-31 16:22:52 följande:
    Jag gör inte det. Jag planerade och fick barn när jag var 17 år. Jag fick höra rakt ut en massa ggr att det var fel. Folk skrev mail att jag borde göra abort, att jag skulle ångra mig när barnen blev sjuka osv osv osv. Jag hade en kille som ringde hem till mig och sa vad han tyckte om det hela. Folk knäckte mitt lösenord på lunarstorm och skrev på min presentation att jag älskade att supa trots att jag var gravid osv. Tanter har sagt stackars barn till mina barn, så vi har hört det!! Andra har skällt ut mig för att jag tar deras skattepengar (för övrigt en lustig kommentare eftersom jag inte gick på socialbidrag som de antog) och för att jag slänger över mina barn på mina föräldrar hela tiden (de har varit barnvakt kanske 4-5 ggr på 6 år).MEN, allt det där ändrades när jag flyttade till Kalmar och började på högskolan. Här är mammor generellt sett yngre och det finns en mycket positivare syn. + att jag då blivit äldre. Nu är det ytterst sällan. Visst, folk frågar ibalnd hur gammal jag är och kan bli lite förvånade men ingen som säger något elakt.
    Känner igen det där... Har också fått höra det ena och det andra. Men har också upplevt att det helt plötsligt slutat Fick höra av min mellanstadielärare att "elisabeth gick dte ju inte bra för" när jag var höggravid... inte så kul.
  • Sizin

om du är för ung så är det dåligt om du är för gammal är det också dåligt. Så vilken ålder ska man skaffa barn i då? tycker att man ska sluta gå runt och titta ner på varandra och umgås istället för man har iallfall något gemensamt och det är att man har barn eller har jag fel? åldern spelar inte en stor roll i hur bra och hur mogen du är som mamma.

Svar på tråden Unga föräldrar gör sig själv till offer??+