• NoNick

Koh Samui i februari

Vilka erfarenheter har ni från Koh Samui? Kommer vädret vara bra i början på februari?
    Jag funderar på om jag också ska besöka grannöarna KoPhangNga och Koh Tao. Är nyfiken på hur det är att resa i det här området med barn. Jag har en liten busunge på tre år....

• Svar på tråden Koh Samui i februari
  • Pelargonen

Vi var där sommaren 2006. Som jag har förstått det är det sämre väder under vinterhalvåret och bättre under sommaren. Vi var även till andra ställen och tyckte Samui var klart bäst. Bra utbud av shopping med bra priser, fina stränder och inte en enda manet vilket var helt underbart! Vi kommer helt klart att återvända.

www.travelpix.nu är en bra hemsida där man kan ställa frågor på forumet och Thailand.

Trevlig resa!

• Snossan

Vädret är inte lika på där som på andra sidan så lätt att man får fel info.

http://www.samuiportalen.se/klimat_koh_samui.php

Jag och sambo med 2 åring och 4 åring åker i mars. Vi är borta 3 veckor och kommer ta en vecka på varje ö. Har aldrig varit på någon av dom öarna men hört så mycket positivt.

• Tigerwoman

Vi var just där du nämner i tre månader när vår son var 5-7 månader. Vi åkte i februari och kom hem i maj. Ett jättebra val av resmål med småbarn, allt finns och alla är vänligt inställda till barn. Kan verkligen rekommendera den norra delen av Koh Pha-Ngan, där var så lugnt och fint. På Koh Tao kan man också lätt hitta sin egen lilla vrå. Vädermässigt är februari den bästa tiden att åka dit, smällvärmen kommer i april-maj och regnet kommer i juni.

• Pelargonen

Tigerwoman skrev 2009-01-01 16:20:08 följande:

Vi var just där du nämner i tre månader när vår son var 5-7 månader. Vi åkte i februari och kom hem i maj. Ett jättebra val av resmål med småbarn, allt finns och alla är vänligt inställda till barn. Kan verkligen rekommendera den norra delen av Koh Pha-Ngan, där var så lugnt och fint. På Koh Tao kan man också lätt hitta sin egen lilla vrå. Vädermässigt är februari den bästa tiden att åka dit, smällvärmen kommer i april-maj och regnet kommer i juni.
    Regnperioden är senare än så. Det regn som faller i juni är korta skurar som är mycket sköna och friskar upp luften. Nu var vi där i juni 2006, under de 17 dagar vi var där regnade det 2 timmar vid ett tillfälle.

www.samuiportalen.se/klimat_koh_samui.php
  • Tigerwoman

Regnen BÖRJAR i juni, KAN vara korta skurar JA, men det är då regnperioden börjar. Frågar man lokalbefolkningen där så bekräftar de det, när vi var där sa hon som ägde vårt ställe att man inte ska åka dit fr o m juni om man vill vara säker på bra väder.

• Pelargonen

Tigerwoman skrev 2009-01-01 21:23:46 följande:

Regnen BÖRJAR i juni, KAN vara korta skurar JA, men det är då regnperioden börjar. Frågar man lokalbefolkningen där så bekräftar de det, när vi var där sa hon som ägde vårt ställe att man inte ska åka dit fr o m juni om man vill vara säker på bra väder.
    Vad konstigt! Till mig har min morbrors fru (Thailändska) sagt att regnperioden börjar på hösten, såsom det står i den länk jag skickade.
  • Pelargonen

Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao och Koh Nan Yuan ? Regntiden skiljer sig från övriga delar av landet och mest regn faller i och kring april samt oktober-december.

källa: ving.se

• Pelargonen

Snossan skrev 2009-01-01 06:03:33 följande:

Vädret är inte lika på där som på andra sidan så lätt att man får fel info.www.samuiportalen.se/klimat_koh_samui.phpJag och sambo med 2 åring och 4 åring åker i mars. Vi är borta 3 veckor och kommer ta en vecka på varje ö. Har aldrig varit på någon av dom öarna men hört så mycket positivt.
    Instämmer! Det är vanligt att turister tror att vädret ser likadant ut som på västsidan men så är inte fallet.
  • Snossan
    Pelargonen skrev 2009-01-01 21:29:39 följande:
    Instämmer! Det är vanligt att turister tror att vädret ser likadant ut som på västsidan men så är inte fallet.Japp
  • Tigerwoman

Jag är väldigt hemmastadd i Thailand, och har också kompisar därifrån, och vet jätteväl att regnsäsongerna är olika på de olika kusterna. Den perioden vi var där i tre månader (bl a över hela april) såg jag heller inte till något regn överhuvudtaget.

• NoNick

Tack för svaren! Då hoppas jag att vi får en skön och spännande resa!
    Det ska bli så himla härligt att få vara lediga tillsammans i två veckor

• Snossan

Tigerwoman skrev 2009-01-02 08:46:59 följande:

Jag är väldigt hemmastadd i Thailand, och har också kompisar därifrån, och vet jätteväl att regnsäsongerna är olika på de olika kusterna. Den perioden vi var där i tre månader (bl a över hela april) såg jag heller inte till något regn överhuvudtaget.
    Har du något bra tips på vart vi ska bo på Koh Samui? Funderar på Lamai, rädd för höga vågor som jag inbillar mig att det finns uppe i norr och Chaweng verkar lite för mycket men man vill ju kunna göra något
  • MalinHöög

kommer precis från koh samui även om min semester där inte va den bästa i mitt liv (av anledningar som inte alls har med landet att göra) så är stället otroligt fint =) å det finns massa man kan göra.....jag var i lamai å jag tycker det var otroligt vackert alltså....chaweng däremot såg rätt slummigt å stökigt ut....det jag såg av stället ialla fall....

i lamai finns ett hotell som heter grand thai house resort...om man tar ett rum på andra sidan vägen (alltså inte på strandsidan) så kostade de 800 baht per natt...å det var jättefint å otroligt bra service......inte alls långt ner till stranden och en jättefin pool om man skulle vilja bada där. Dessutom förstog dom engelska väldigt bra där. Bodde på ett annat hotell innan, Golden Sand....det vill jag starkt avråda från.....det var äckligt rent ut sagt!!!!

å vågorna var höga när vi va där....inte världens bästa strand för småbarn.....det är ju lite kass.....

Men hur länge ska ni stanna? för jag var i lamai i tre veckor å så skoj va de inte.....var på dagstur i koh tao å det är verkligen paradiset....det finaste ja någonsin sett i hela mitt liv så det rekomenderar ja er att besöka!!!

Hoppas din resa blir kanon

• Snossan

MalinHöög skrev 2009-01-06 04:27:27 följande:

kommer precis från koh samui även om min semester där inte va den bästa i mitt liv (av anledningar som inte alls har med landet att göra) så är stället otroligt fint =) å det finns massa man kan göra.....jag var i lamai å jag tycker det var otroligt vackert alltså....chaweng däremot såg rätt slummigt å stökigt ut....det jag såg av stället ialla fall....i lamai finns ett hotell som heter grand thai house resort...om man tar ett rum på andra sidan vägen (alltså inte på strandsidan) så kostade de 800 baht per natt...å det var jättefint å otroligt bra service......inte alls långt ner till stranden och en jättefin pool om man skulle vilja bada där. Dessutom förstog dom engelska väldigt bra där. Bodde på ett annat hotell innan, Golden Sand....det vill jag starkt avråda från.....det var äckligt rent ut sagt!!!! å vågorna var höga när vi va där....inte världens bästa strand för småbarn.....det är ju lite kass.....Men hur länge ska ni stanna? för jag var i lamai i tre veckor å så skoj va de inte.....var på dagstur i koh tao å det är verkligen paradiset....det finaste ja någonsin sett i hela mitt liv så det rekomenderar ja er att besöka!!!Hoppas din resa blir kanon
    Va tråkigt att du inte hade en bra semester

Jo vi kommer vara på Koh tao en vecka och koh phangan en vecka där har jag redan bokat boende även om jag nog gjorde något dumt gällande Koh taos hotell.. ingen ac

Haha ja, du säger att vågorn var höga på Lamai..jag blir inte klok på det här men det kanske är så att det är vågor överallt där.

Hade nästan bestämt för Lamai men nu såg jag ett ställe uppe på Bophut(där jag senast för 1 timme sedan tänkt att nä där är vågorna höga som hus) som fått mycket bra omdöme av barnfamiljer. Men då tänker jag... jag vill ju kunna köpa åtminstånde 1 ananas på stranden och se lite annat än bara hotellet även om barnen säkert trivs där. Har du någon uppfattning om hur krångligt/dyrt/tid det är att ta sig till köpcentret eller ja något att göra därifrån?

Vill med bo på ett ställe där jag och kärleken kan sitta på kvällarna utan att lämna dom små utan uppsikt.
Svar på tråden Koh Samui i februari