• nanci

"Bra" tecknade filmer till 3-4-åring?

Några tips på bra tecknade låmgfilmer som både små barn och de lite större tycker är okej att titta på? Med "bra" menar jag: inte våldsamma, inga läskiga värderingar (raststiska och sexistiska etc), inte skrämmande, lättbegripliga, tja trevliga helt enkelt... "Bilar" är ett exempel på en film som jag tycker är okej för små barn, fler tips?

• Svar på tråden "Bra" tecknade filmer till 3-4-åring?
  • Maj bebis

Jag älskar mamma mu Den är perfekt för 3-4 åringar.

• wordplay

Men... Inga barnfilmer är väl sexistiska eller våldsamma? Vilka tänker du då på?

• J W

mina barn älskar astrid lindgren (men de är inte tecknade) och disney-prinsess-filmerna (askungen mm)

(de är 2 resp snart 4 år)

• Mother of 5

Micke & Molle
    Shrek
    Karlsson på taket
    Bambi

Astrid Lindgrens filmer är väldigt omtyckta här.

Tecknat är det visst inte mkt av här kom jag på nu...

• lempi

Har två söner 3½ år och 1 år och 8 mån de älskar Pettson och Findus. Det som är så bra med de filmerna är att man som vuxen också står ut med att se dem gång på gång för de är så fint tecknade.

• nanci

Tack för svar! Ser att jag missade lite i min trådstart, jag tänker mer på tecknade filmer för större barn som även småbarn kan titta på. Mamma Mu, Charlie och Lola etx är jättebra, men jag är mer ute efter "Disney"-aktiga filmer som man kan låta en 3-åring titta på också.
    Lejonkungen exempelvis tycker jag är för våldsam, många av Disney-prinsessfilmerna tycker jag innehåller ett tveksamt genusperspektiv som man kan diskutera med en 6-åring men inte med en 3-åring.

Jag kan ge en förslagslista:
    Madagascar
    Monsters Inc
    Råttatouille

• ashera

Min granne Totoro
    Nicke Nyfiken

• nanci
    bubbelmaja skrev 2008-12-27 20:53:02 följande:
    Hitta Nemo kanske?
    Ja, den skulle nog kunna passa!
Svar på tråden "Bra" tecknade filmer till 3-4-åring?