• xXJazzXx

jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen

Jag och min sambo försöker få ett syskon till min son o REDAN nu har jag börjat känna obehag inför nästa förlossning. jag är så sjukt rädd. Många säger att man "glömmer" bort det efter ett tag men ne jag kommer mkt väl ihåg hur jäkla ont det gjorde.. jag vill/vågar inte göra om detta. Min förlossning tog 18 timmar från det att jag va öppen 5cm. Jag fick ingen epidural utan hade lustgas o dusch som smärtstillande, jag fick klippas för o kunna få ut min son o jag kunde inte gå på 2 dagar, o nej jag överdriver inte jag kunde verkligen inte gå på 2 dagar.. Men här kommer mitt dilemma, jag är sjukt rädd för operationer också. kejsarsnitt=operation.. o dom 2 sätten är tyvärr dom enda sätten o få ut en bebis.. tänkte fråga om det finns någon här inne som också har/är rädd för vaginala förlossningar OCH operationer/kejsarsnitt. Hur har ni gjort? Hur känner ni? Tacksam för svar!

• Svar på tråden jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen
  • Glass
    xXJazzXx skrev 2008-12-26 01:28:35 följande:
    Jag och min sambo försöker få ett syskon till min son o REDAN nu har jag börjat känna obehag inför nästa förlossning. jag är så sjukt rädd. Många säger att man "glömmer" bort det efter ett tag men ne jag kommer mkt väl ihåg hur jäkla ont det gjorde.. jag vill/vågar inte göra om detta. Min förlossning tog 18 timmar från det att jag va öppen 5cm. Jag fick ingen epidural utan hade lustgas o dusch som smärtstillande, jag fick klippas för o kunna få ut min son o jag kunde inte gå på 2 dagar, o nej jag överdriver inte jag kunde verkligen inte gå på 2 dagar.. Men här kommer mitt dilemma, jag är sjukt rädd för operationer också. kejsarsnitt=operation.. o dom 2 sätten är tyvärr dom enda sätten o få ut en bebis.. tänkte fråga om det finns någon här inne som också har/är rädd för vaginala förlossningar OCH operationer/kejsarsnitt. Hur har ni gjort? Hur känner ni? Tacksam för svar!
    Du borde ta kontakt med aurora. De har hand om förlossningsrädsla och där kan du få hjälp att bearbeta din tidigare förlossning.

Jag har själv inte fött någon gång än, men är beräknad om 3 veckor. Jag ahr varit väldigt, väldigt rädd. Jag löste det med en profylaxkurs och så ska vi ha med en doula på förlossningen.

Fler tips har jag tyvärr inte.
  • Marija79

Hej TS, min första förlossning var en mardröm, den tog 25 timmar och du kan läsa i min dagbok på FL under förlossningsberättelse

Jag blev nsabbt gravid med nr 2 Matea, bara efter 10 månader och jag var vettskrämd!
    Av två onda ting valde jag det mer kontrollerade, kejsarsnitt, det var jobbigt det med men jag slapp smärtan för jag fick gott om smärtlindring efteråt tack och lov.

här kan du läsa om min första förlossning http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-52/b43412.html

den andra gick som smör ska du veta trots att jag var rädd, det var det bästa jag kunde bestämma mig för, jag var också rädd och förklarade detta för narkosläkaren som skulle sätta epiduralen och jag fick lite morfin innan snittet som gjorde mig lugn och orädd, så lösningar finns att ta till, prata med BM, Förlossningsläkaren och Narkosläkaren för att göra det på bästa möjliga sätt för dig!

Lycka till!

• Bonlac

Nu vet jag inte vad det var som gjorde din första förlossning så komplicerad. Men ett alternativ kan kanske vara att kräva igångsatt förlossning. Om du blir igångsatt så kan de garantera att du får epiduralbedövning och därigenom en smärtfri förlossning. Kanske kan vara något.

• sofieann

Bonlac skrev 2008-12-26 13:13:05 följande:

Nu vet jag inte vad det var som gjorde din första förlossning så komplicerad. Men ett alternativ kan kanske vara att kräva igångsatt förlossning. Om du blir igångsatt så kan de garantera att du får epiduralbedövning och därigenom en smärtfri förlossning. Kanske kan vara något.
    Garanterad epidural??
    Smärtfri förlossning??
    Det finns inget sådant tyvärr.
  • sofieann

TS

Jag är också sjukt rädd för att föda igen. Fast min förlossning var lite tvärton, den tog 10 min från att jag var öppen 6 cm, jag knäckte svanskotan ch kunde gå, men inte sitta på flera dagar, och hade ont i flera månader efteråt. I min förlossningjournal står det "har ont av stygnen", när det var svanskotan som var knäckt

• FiaiMalmö

Jag är också jätterädd eftersom jag var lite i chock efter min förra förlossning. Det var helt fruktansvärt. Denna gång har jag gått på samtal för förlossningsrädda. Efter ett samtal kände jag mig mycket mindre rädd. Det var verkligen super. Nu ser jag mycket mer realistiskt på situationen. Vill jag ha epidural så ska jag inte skämmas för det (förra gången vill jag vara så himla duktig. det slutade med att jag tog epidural ganska sent.). Jag tycker att jag har mycket mer koll på vad som händer nu. Då kändes det som att jag höll på att spricka i två bitar. Nu vet jag att jag inte gör det.

• Majsan71

Jag födde mitt femte barn i somras och jag hade väldig förlossningskräck efter 4:ans förlossning som var fruktansvärd.
    Hade inte tänkt fler barn men blev gravid och kände att abort inte var en lösning. Jag fick gå till aurorabarnmorska och vi jobbade tillsammans fram en plan för hur förlossningen skulle gå till. Från början kände jag att jag absolut inte ville föda igen och jag funderade på kejsarsnitt men efter att jag hade pratat med aurorabm så kom jag fram till att ett kejsarsnitt ändå inte var vad jag ville ha.
    Men vi gjorde upp en plan över smärtlindringen och hur jag ville ha min förlossning och detta skrevs in i journalen.

Min son kom 2,5 vecka före tiden. Vattnet gick på midsommardagens morgon och dagen efter sattes jag igång (pga infektionsrisk) och alla bm som jag träffade under de här dygnen hade full koll på vad som skrivits i journalen och jag fick ett sånt väldigt fint och bra omhändertagande. Jag fick epidural som vi hade kommit överens om väldigt tidigt i värkarbetet och det fungerade väldigt bra. Det tar inte bort alla smärta men det var stor skillnad mot mina andra fyra förlossningar där jag hade haft TENS och lustgas.
    Kan bara säga att det blev en sådan otroligt fin förlossning och jag är så tacksam för det var verkligen en enorm hjälp att gå till aurorabm och få prata av sig och få hjälp.

• Babalu

Gå och be och få prata. Bara du vet vad som är rätt för dig. Genom att prata genom det och planera inför det så återfår du kontrollen och det känns lättare, oavsett vilken metod du väljer.
    //
    1a katastrofsnitt efter 24 timmars förlossning o 2 timmar krystvärkar
    Efterlämnade mig LIVRÄDD för snitt.
    2a planerat snitt, nödvändigt ont.

• annamuu

Jag ska ha mitt andra barn i miten av April och jag kommer att begära att bli igångsatt. Då kommer jag att få epiduralen satt så fort värkarna kommit igång och det känns superbra.
    Förra gången var jag rädd att åka in för tidigt till förlossningen så jag väntade så länge som möjligt hemma, sen när jag kom in vid sex på morgonen så var narkosläkaren upptagen så jag fick inte någon ryggbedövning utan bara lustgas. Lustgas vill jag absolut inte ha igen, jag vart helt borta men det tog inte bort min smärta.
    Jag hade tänkt begära kejsarsnitt men min bm gav mig detta 3:e alternativ som jag inte visste om att man kunde välja.
    För mig känns det som ett jättebra alternativ för då vet jag att jag kommer få bedövningen och det kan inte bli värre än sist. Sen ska jag uppdatera mig med en profylax eller yoga kurs med andning/avslappning då det hjälpte mig mycket under förra förlossningen.
    Hoppas du hittar något bra alternativ som passar dig

• Bonlac
    sofieann skrev 2008-12-28 20:15:05 följande:
    Garanterad epidural??Smärtfri förlossning??Det finns inget sådant tyvärr.Får du en igångsatt förlossning så kan till och med den svenska förlossningsvården garantera att du får epiduralbedövning. Sedan finns det ju alltid några procent för vilka epiduralbedövningen inte fungerar, så de kan förstås inte få en smärtfri förlossning. Men för de allra flesta är det inga problem.

Läs Tove Karlssons bok "Att föda som en man". Den ger många sådana här råd om hur man får den svenska förlossningsvården att visa sig från sin bästa sida. Synd att det ska behövas en bok för det bara.
Svar på tråden jätte jätte jätte jätte rädd för o föda igen