• emilie81

julmys med exfrun?!

träffade en man med barn i somras, han låg då i skilsmässa, men hade flyttat ut. han och exfrun har ett väldigt kyligt förhållande. han får till exempel inte komma dit och fixa med huset (som är till salu) när exfru och dotter (4 år) är hemma, för dottern kan bli förvirrad av att pappa är där. exfrun vill inte heller att han kontaktar henne via telefon, utan det ska ske på mail... men nu i december så gjode hon slag i saken och började en "ny" jultradition. hon bjöd in hans föräldrar och syskon OCH honom på glögg och julmys... är inte det förvirrande för dottern? och nu har HAN föreslagit att de alla 3 imorgon ska ha lite julmys. "X (dottern) vill ju inget hellre än att fira jul med sin mamma OCH pappa och det känns som detta är det näst bästa" För vem? (JAg har inte träffat dottern än, vi vill vänta lite med det.) det känns mest som om de, eller särskilt han, försöker döva sitt dåliga samvete...

hur ställer jag mig till detta? jag är själv skilsmässobarn (från en "lycklig" skilsmässa, men mina föräldrar har aldrig haft julmys trots att de är goda vänner) det är ju en ny situation för alla inblandade... någon som har tips?!

GOD JUL!

• Svar på tråden julmys med exfrun?!
  • emilie81

det jag tycker är märkligt är att exfrun inte vill kommunicera mer än via mail, men det går bra att julmysa ihop...

• PetraD

håller med
    superkonstigt att hon inte velat kommunicera mer än med mail & att han inte fått vara där och fixa med huset om de är hemma. men julmys... låter konstigt

emilie81 skrev 2008-12-22 22:55:39 följande:
    det jag tycker är märkligt är att exfrun inte vill kommunicera mer än via mail, men det går bra att julmysa ihop...
  • Hannah76

Men hon kanske har tagit sitt förnuft tillfånga och ska fixa en fungerande relation nu?

• buffybus

låter ju väldigt märkligt att inte ens vilja ha telefonsamtal o sen mys.. ehh.. what?

dessutom ska han väl för fan kunna ringa sin dotter o snacka, hon fattar ju att pappan inte bor där. hon e 4år.. dem förstår mkt väl.

har en syster som bor med en kille med barn från annat förhållande. dem är 4 o 6år. 4åringen förstår mkt väl var pappa bor o vem min syster är för dem och sånt.

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • PetraD

man kan ju hoppas på det
    men för barn är ju jul väldigt speciellt
    känns som om första gången borde vara en annan dag är just julen....

Hannah76 skrev 2008-12-22 22:59:56 följande:
    Men hon kanske har tagit sitt förnuft tillfånga och ska fixa en fungerande relation nu?
  • emilie81

julmyset hon bjöd in till var till lucia. men hennes önskan om mailkontakt är oförändrad... det är mail som gäller!

han ringer varje kväll för att säga natti meninte alltid exfrun tar telefonen... han bli otroligt ledsen av detta.

nu ska han ha 20 dagar ledigt över jul och nyår och skulle gärna se dottern lite mer. svaret han fick var att han kan maila de dagar han kan och så ska exfrun se om det "passar in i deras schema". gör otroligt ont i mig att se honom ledsen oh jag blir så jävla arg! nu ska de till familjerätt/rådgivare i jan så jag hoppas det blir bättre efter det...

jag har inga egna barn, men är lärare och vet i alla fall lite om barn... ger honom de tips jag kan, men vill inte lägga mig i för mycket...

så nu fick ni ännu mer att tipsa om än hurvida jag ska grubbla över julmyset eller ej...

vad gjorde man innan sådana här sidor fanns?! :)

• buffybus

usch förstår det måste va jobbigt för honom. det är ju inte rätt o göra så. absolut inte för barnet iheller. dem påverkas ju. hoppas det blir bra sen efter familjerätten.

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • emilie81

ja det hoppas jag också. det tar vädigt mycket energi från oss båda... (utan att jag inte är inblandad "på riktigt")

sov gott!

:)

• emilie81

nu är han hemma från julmyset, men inte hört ett ord om det... kanske inte ska fråga heller?!

• Ess

Jag tycker du ska skippa denna killen. Skulle du springa på honom om två år, då kan ni tänka på ett fungerande förhållande för då har förhoppningsvis allt fallit på plats och dom har hittat sina roller. Nu tror jag inte mycket på det för du blir irriterad när det fjamsas hit och dit och ex frun verkar bitter, du sätter dig i världens smet.

• Zaria

Låter som att hon faktiskt bjudit ihop dem för att de skall bli sams,som början på något bättre så att säga.

Tycker inte det är konstigt att bioföräldrarna kan ses och hålla sams det gynnar barnet mycket vilket även denna biomamma verkar ha fattat.

• AnnanAnna

Jag tycker det är jäkligt skumt att man ska mysa ihop med någon man inte kan snacka med normalt i telefon faktiskt. Jag kan förstå att man har svårt att hitta sina roller efter en separation, och att alla varianter finns... De som väljer att leva lite som en familj trots att de separerat och de som bryter helt förutom att de har kontakt om barnen. Men det där låter lite ambivalent, och det låter väldigt mycket som att det är mamma som bestämmer hur relationen ser ut. Inte heller det verkar ovanligt, inte bland de separerade jag känner i allafall.

Min man och hans ex har samma upplägg, de skall bara ha kontakt via sms och mail. Skulle min man komma på något som behövs tas upp snabbt blir mamman galen om han ringer och ber honom skicka mail som de gjort upp istället. Dock gäller detta inte mamman som kan ringa om hon tycker något är "akut" (som för att fråga vad hennes tonåriga dotter hade för skor till skolan och varför hon hade just de skorna t.ex.), så det är lite märkligt, men jag har slutat bry mig om deras relation så länge det inte går ut över mig eller våra barn.

När det gäller högtider och firande med exen så tycker jag att ni två skall komma överens om hur NI vill ha era traditioner i framtiden. Är ert förhållande seriöst och fortsätter så känns det ju lite oavslutat att "mysa" med sitt ex faktiskt. Min åsikt såklart, andra får ju göra hur de vill. Men min man skulle även om han var kompis med sitt ex inte åka dit på julmys eller något sånt. Sånt gör han med mig nu, och att separera innebär ju på många sätt att man får skapa nya traditioner just för att man inte lever kvar i sin ursprungliga familj.

Men jag tror och hoppas att det löser sig på ett sätt som känns bekvämt för er alla så småningom!

• emilie81

tack för tips och tankar! jo, det där med akuta saker fungerar på samma sätt här. hon kan ringa men inte han, han SKA skriva mail eller sms. mina föräldrar är skilda och har haft en bra relation men det har aldirg varit tal om julmys och sånt. som ni skrev så har vi istället nya traditioner med de "nya" familjekonstellationerna. funkat super!

jag tror dessvärre inte att biomamman i det här fallet gör något för att underlätta eller göra livet ljusare för min pojkvän. hon väljer att inte svara när han ringer för att säga natti till dottern. han ringer varje dag och har han tur får han prata med dotter 3 kvällar i veckan. otroligt ledsamt för honom... det är också hon som bestämmer vilka dagar de ska ses. just nu är dealen varje tis eftermiddag och varannan fredag-lör. nu är det så att min pojkvän har ett arbete som gör att han inte alltid är ledig på tisdagar. även om han gör allt för att byta i sitt schema. är han istället ledig ons går det INTE att ta den dagen istället. tisdag SKA vara tisdag... (allt detta är kanske lite OT) hoppas verkligen att det blir bättre när de varit i familjerätten om 2 veckor. gör mig tokig att se honom så ledsen...

• Lation

Problemet börjar väl efter julmyset då barnet eventuellt har fått förväntningar om att mamma och pappa kanske kommer bli ihop igen, då kan det bli än svårare att acceptera pappas nya tjej. Självklart vil man ju att barnets föräldrar ska ha en fungerande relation men man kanske ska förklara för barnet vad som gäller. Lycka till, det är kämpigt som f-n men finns det kärlek finns det hopp.

• Censur

kan det vara så att mamman hört talats om dig kanske?

How about a nice cup of shut the fuck up!?
  • insolito

med mina erfarenheter som både styvbarn och styvförälder så ska man inte måla upp en falsk bild för bafrnet. Ett barn blir inte lyckligare av att bägge firar jul om det inte är naturligt för dennes föräldrar att göra det. Viktigast för barnet är att föräldrarna mår bra då gör barnet det.

Till min sambo har jag sagt, det är helt okej att du umgås som familj med din son och hans mor. Om hon accepterar att jag är med. För jag hänger ihop lika mkt med min sambo som pojken med sina föräldrar. (fast helt olika band då men vi alla är famlij)

Då får man beviset, vill mamman måla upp en falsk verklighet för barnet? Eller vill mamman fira jul som en lycklig stor familj?
    barnet i första rum det säger jag

• mormor 1965

Din man ska stå upp för dig också, han kan inte lämna dig i sticket och gå hem till sin gamla familj och "mysa".
    Vad skulle det finnas för annan lösning att lite julmysa med dottern, tycker du? Vill du vara med på ett hörn? Klarar du av att träffa mamman?

Svar på tråden julmys med exfrun?!