• WochE

Stora bröst problem vid amning

Är säkert lika svårt att ha för stora som små men mina bröst är ganska stora och tunga och om jag ska ligga ner och amma på natten vilket jag gör för våra lille herre äter väl varannan timme ungefär så blir det ett himla bök. Försöker få till det så att jag kan ligga skönt men då blir bröstet inte i bra höjd för den lille. Ska han få ett bra tag och så då ligger jag inte bekvämt. Är tråkigt att hålla på och flytta på honom i sängen för han brukar kunna somna när vi ammar. Skulle vilja kunna ligga ner bra och han kan äta det han vill och jag kanske kan sova samtidigt men det fungerar inte eftersom jag hela tiden måste se till att han har tag och att tutten inte är för tung för honom provat alla möjliga sätt....

Är svårt även när jag sitter upp för att försöka göra som de sa på bb bäbisen ska föras till bröstet inte tvärt om så måste jag hela tiden hålla i honom och bröstet för det blir för tungt för honom han är ganska liten och så får han fel tag och det gör ont.

• Svar på tråden Stora bröst problem vid amning
  • Fru Humla

åå jag vet hur det är när min mjölk rann till nu med yngsta så hade jag I-kupa, jättejobbigt. man tycker ju att g-kupa räcker liksom
    men jag vet inte om jag förstår problemet när du ligger och ammar.
    om du ligger på sidan, äter han då från det understa bröstet så att säga?
    många gör fel och vill ge det översta vilket då gör att man måste hänga över bäbisen.
    ni ska ligga mage mot mage och då  borde du kunna vrida dig lite framåt för att få bröstvårtan i rätt läge, trixigt jag vet men snart lär sig de små att ta bröstet även om det inte är exakt rätt läge.
    med mitt först abarn fick jag inte till amningen pga att bröstet hände så när jag satt. då sa en gammal barnsköterska på bb att jag skulle rulla ihop en handduk och lägga under bröstet som stöd. dte fungerade jättebra för då lyftes bröstet lite så att vårtan hamnade mera framåt än neråt. då gick det bra att lägga till henne men jag fick ha en kudde under som stöd.

jag hoppas att du får till det, vet hur jobbigt det är men snart lär han sig att ät aoch då komemr allt gå som en dans.
    lycka till!

Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • Gravid 75

Jag fick tipset av bm efter förlossningen att ha en ihoprullad handduk eller liknande under bröstet vid amning för att underlätta för lilltjejen då hon ska äta (har oxå stora bröst). Bröstvårtan kommer då högre upp och det är lättare för henne att få bra suggrepp. Jag tycker att det funkar bra för oss. Jag har det både vid liggande och sittande amning.

• WochE

När jag ligger ner är det det nedersta bröstet han äter på har provat att ge honom det övre men då får jag ligga så fruktansvärt obekvämt sa till sambon härom dagen att så här är det nog inte man ska göra. Fungerade när han låg på en kudde för då kom han upp så han kunde ta det övre.Men så vågar jag inte ha honom sovandes i sängen om han rullar av kudden...

Det där med handduken var en på BB som visade mig med har provat några gånger och det fungerar nog men sisst var jag jätte trött sambon skulle förklara gör så här så det resulterade att jag blev ledsen ingen mjölk och en ledsen bäbis.

Tror nog att det blir bättre när han blir lite större. Fungerar lite bättre nu än i början. Ibland är herr matvrak så ivrig att han bara gapar och hackar och även om han har tutten vid munne och till och med smakar på vårtan får han inte rätta taget och då måste jag hjälpa till och sen blir det att jag inte får till rätt och bekväm ställning för mig så då ligger jag lite halvdåligt tills han är färdig.

• buffyfjasen

I början tyckte jag det var svårare att sitta o amma än att ligga, så alltid när jag var hemma låg jag o ammade. Jag ligger helt på sidan, och lillen på sin lilla kudde, så kommer han åt jättebra. Nu funkar det superbra att sitta oxå, behövde nog bara lite tid att få in hur han behövde få tag o så.

Jag hjälper till ibland, för han blir för hetsig o "hinner" inte leta sig fram, o det funkar bra för oss. Vad de säger på bb är ju inte en lag, men kanske en vägledning. Du måste känna efter vad som funkar bäst för dig!
    När jag var på bb så visade en bm att man kunde göra "hamburgergreppet" som hon kallade det. Alltså klämma ihop typ hela bröstet som om du håller en hamburgare. Min lille får jättebra grepp då.

• MKAsson

Liggamningen kan jag tyvärr inte ge några bra tips om, funkade inte för mig och min lilla förrän efter ett par tre månader. Jag gav upp rätt raskt och accepterade att jag var tvungen att gå upp och amma sittandes i soffan på nätterna. Och även om vi fick till det så att tjejen kunde amma liggande efter ett tag blev det aldrig helt bekvämt för mig, jag fick ont i ryggen för att jag låg och spände mig så.

Sittamning däremot blev jag en hejjare på. Först och främst, har du en amningskudde? Om inte, skaffa en så snart som möjligt, den kommer underlätta. Jag hade en från Formfix, lång nog att ha som stöd i svanken och ändå plats för hela bebisen att ligga på. Jag använde sedan som andra har tipsat om en handduk ihoprullad. Ikeas "kräkdukar" (de små kvadratiska på barnavdelningen) funkade bra för mig, två stycken vikta på mitten och sedan ihoprullade tight.

Och visst, det bästa är om bebisen själv hittar, men ibland måste man guida lite...

Fråga gärna om det är något mer du undrar.

Lycka till!

• Lady Dahmer

jag har skitstora tunga och hängiga bröst. Mitt råd är först att du ska ge upp det där "föra bebisen till bröstet" det går inte. Ta ett tag i tutten, kläm ihop som en hamburgare och tryck in så mycket av det du kan i lillens mun. När du sitter så får du helt enkelt hålla bebisen med en arm och tutten med den andra. Amningskudde rekommenderas.

När du ligger så är det övning som gäller. Kolla i mitt galleri under "amning!" så får du se lite konkreta bilder på hur vi ligger. Jag lägger henne i tutthöjd, lägger tutten på madrassen (och lägger mig ner såklart) sen får hon sova där och amma när hon vaknar till under natten.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • bomman

Åh, vad härligt att det finns fler än jag som har gigant- tutte!
    Känner mig ganska ensam annars när jag langar upp 75G tutten.

När jag liggammar så lägger jag gossen i höjd med bröstet och sedan halvligger jag på rygg så att vårtan kommer i höjd med gossens mun.

När jag sittammar så använder jag ammningskudde. När jag ammar höger bröst så håller jag höger hand under bröstet och stöder det och vänster under vänster bröst.

När jag ammar utan ammningskudde får jag skavsår på vårtan för då får han inte tag. Så när vi är borta måste jag antingen liggamma eller ta med ammningskudden. Lite bökigt när man är på cafe att liggamma så nu har jag börjat ge ersättning när vi är i miljöer som det inte går att liggamma i.

Nu är min gosse snart 4 månader och ammningen fungerar smidigt nu men det har tagit lite tid, med dottern fungerade det inte alls pga min stora byst, så kämpa på!

• Alexi

Jag måste fråga er med stora bröst, har ni aldrig problemet att bebisens näsa liksom dränks av bröstet och inte får luft? Det känns som att dottern när hon ammar hela tiden måste pausa, backa lite och dra in luft. Ibland försöker jag hålla undan en del av bröstet så det ska bli fritt till hennes näsa men enligt bm ska man inte göra så då det riskerar mjölkstockning.

• Fru Humla
    Svar på #8
    jag var oxå tvungen att peta lite vid babyns näsa för att hon skulle få luft men bara de första veckorna sen minskade trycket lite i bröstet och hon lärde sig väl själv att styra undan näsan lite.
    men vaddå mjölkstockning du behöver ju inte trycka in hela fingret. räcker ju med att bara peta lite eller hur?
    gör osm du tycker är bäst men börjar det kännas vid området får du väl massera det lite i en varmdusch så stockar det sig inte.
    Gå gärna i mina fotspår men låt mig kliva ur dem först!
  • bomman

Har bekymmer med det när jag ammar utan ammningskudde. Då måste jag hålla undan endel av bröstet.

• boygirl

tvillingamma går oxså bra, gjorde det med min pojk, lägga bebben åt fel håll.

• Kakmonstret

Själv fick jag inte till liggande amning med någon av mina tv å töser, men till sittande kan jag rekomendera tvillinggreppet. Som vanligt tag men på andra bröstet, altså att bebben är under armen (som en lite handväska). Stöd upp hans7/hennes kropp med en kudde och ha benutrymme bak¨åt. ska försöka hitta en bild. Den stilen funkade bra för mig, det var svårt att nå och se den tradidionella stilen.

mvh Lena

• Amye
    Alexi skrev 2008-12-26 11:02:01 följande:
    Jag måste fråga er med stora bröst, har ni aldrig problemet att bebisens näsa liksom dränks av bröstet och inte får luft? Det känns som att dottern när hon ammar hela tiden måste pausa, backa lite och dra in luft. Ibland försöker jag hålla undan en del av bröstet så det ska bli fritt till hennes näsa men enligt bm ska man inte göra så då det riskerar mjölkstockning.
     dom sa åt mig på förlossningen att jag inte fick vara där och peta bort bröstet från näsan dom drar huvudet bakåt atoumatiskt när dom inte får luft

Hon drog ett bra exempel för jag mena på att hon måste ju få luft men hon sa att lägger någon en hand för din näsa så drar du ju bakåt huvudet av ren reflex samma sak är det med bebisen...

Hoppas du förstod e inte så där jätte haj på att förklara
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Älskar er Ebba,My och Sally♥¸.?°´¯) ♥
  • Alexi

Fast varför menade hon att man inte fick peta bort bröstet? för det märker jag ju att hon drar bak huvudet och skaffar sig luft men jag vill ju gärna hjälpa henne med det så hon slipper krångla för att få luft när hon ligger och äter...

Amye skrev 2008-12-26 22:24:05 följande:
     dom sa åt mig på förlossningen att jag inte fick vara där och peta bort bröstet från näsan dom drar huvudet bakåt atoumatiskt när dom inte får luft Hon drog ett bra exempel för jag mena på att hon måste ju få luft men hon sa att lägger någon en hand för din näsa så drar du ju bakåt huvudet av ren reflex samma sak är det med bebisen...Hoppas du förstod e inte så där jätte haj på att förklara
  • tes 75

Alexi skrev 2008-12-27 11:35:46 följande:

Fast varför menade hon att man inte fick peta bort bröstet? för det märker jag ju att hon drar bak huvudet och skaffar sig luft men jag vill ju gärna hjälpa henne med det så hon slipper krångla för att få luft när hon ligger och äter...
    jag har också jätterattar, & när jag började lägga sonen nästan mittemellan mina bröst så fick han luft mycket lättare. då böjdes hans huvud bakåt en aning av sig självt.
  • Amye
    Alexi skrev 2008-12-27 11:35:46 följande:
    Hon mena på att man störde amningen mer när dom är små, jag vet inte men jag tyckte det funka bättre än om jag peta bort bröstet från näsan för gjorde jag det så släppte hon bröstet, så jag tog bröstet som en "hamburagre" och det funka mycket bättre...

Sen gör man som man vill det kanske funkar för dig att peta bort bröstet
    tes 75 skrev 2008-12-27 11:44:46 följande:
    Alexi skrev 2008-12-27 11:35:46 följande: jag har också jätterattar, & när jag började lägga sonen nästan mittemellan mina bröst så fick han luft mycket lättare. då böjdes hans huvud bakåt en aning av sig självt.
    Bra ide Ungefär nått sånt gör vi med
    ♥ (¯`°?.¸ ♥Älskar er Ebba,My och Sally♥¸.?°´¯) ♥
  • stork27

mm älskar stora bröst*L* plzz sätt ut lite bilder på era stora bröst

• aleydis

Hej,
    Även jag har stora bröst, tycker ändå det fungerar bra. Vid liggamming ligger jag på sidan, lutar mig mot ena armen och ev håller i bröstet lite med andra armen. Vid sittamning håller jag oxå i bröstet löst som ett C

• Mooomin

För oss blev problemet att han släppte taget varje gång han behövde luft.. Sen tog det evigheter att få honom att ta brlstet ihen eftersom han blev så ledsen.. Usch så vi höll på. Vi började med ersättning tillslut..

Amye skrev 2008-12-26 22:24:05 följande:

dom sa åt mig på förlossningen att jag inte fick vara där och peta bort bröstet från näsan dom drar huvudet bakåt atoumatiskt när dom inte får luft

Hon drog ett bra exempel för jag mena på att hon måste ju få luft men hon sa att lägger någon en hand för din näsa så drar du ju bakåt huvudet av ren reflex samma sak är det med bebisen...

Hoppas du förstod e inte så där jätte haj på att förklara

Svar på tråden Stora bröst problem vid amning