• Maurah

Äggdonation, hur funkar det?

Hej!
    Jag är ofrivilligt barnlös då jag har underutvecklade äggstockar. Har planer på att försöka mig på äggdonation.
    Någon här som har varit med om att göra en äggdonations"befruktning" som kan berätta om hur de gick tillväga, och kanske har tips om vilken klinik man kan vända sig till osv???

MVH//Maria.

• Svar på tråden Äggdonation, hur funkar det?
  • hymafr

Hej!

Om du är ensamstående så måste du vända dig utomlands - tex Riga, Polen, Ryssland, etc...Då får du betala själv. Minst ca 30000 kr får du räkna med - kanske uppemot 100.000 kr. Allt beroende på vilken sorts behandling du vill ha.
    Googla "Eggdonation" eller "IVF-treatment" tex, så hittar du massor med kliniker.

Om du lever i ett parförhållande så kan du bli hjälpt i Sverige. Dock tror jag att det är väldigt långa väntetider.
    Jag tror att det är i stort sett gratis (har inte gjort det själv). Sök på "Äggdonation i Sverige" eller något liknande och ring sen runt. Kanske du är hänvisad till en viss klinik beroende på var du bor?

Själva äggdonationsbehandlingen är rätt enkel, tycker jag. Du måste antingen nedregleras och sen bygga upp slemhinnan med hjälp av mediciner, eller också finns det de som inte behöver nedregleras först. Själva äggdonationen, alltså insättningen av äggen, är enkel. Jag har upplevt att det känns ungefär som att ta ett cytologprov, dvs det kan svida till en aning vid något tillfälle, men inget att oroa sig för. I övrigt är det bara som en gynundersökning. Det kan ta ca 15 minuter. Sen får du ligga ner och vila en stund, men efter det är det bara att åka hem och ta det lite lugnt. Du kan jobba, men bör undvika tunga lyft.
    Efter ca 2 veckor ska du ta ett blodprov som visar om du är gravid.

Det du bör göra nu är att ta kontakt med en gyn som är välvilligt inställd till äggdonation. Du får helt enkelt ringa runt.
    Du behöver hjälp med mediciner. Om din klinik ligger utomlands så måste läkaren skriva ut svenska motsvarigheter till den utländska läkarens recept. Dessutom behöver du göra 2-3 st VUL (vaginalt ultraljud) för att kontrollera att din slemhinna växer som den ska för att vara så bra som möjligt vid återinföringen.

Det finns en hel del olika forum härinne för oss som gör ÄD.
    Du är varmt välkommen där med dina frågor. Vi har erfarenhet av väldigt många kliniker och behandlingar. En del av oss har dessutom olika medicinska besvär som gör det svårt för oss att bli gravida. Men - vi kämpar på och stöttar varandra.

Lycka till!

Svar på tråden Äggdonation, hur funkar det?