• SnipSnapSnut

Får man inte spottings/mensen om man tar proggisarna vid BIM??

Jag har haft några missfal och har tagit frogesteron nu från ÄL fram till BIM. Har BIM om 3-4 dagar. Jag brukar få spottings 3 dagar innan mensen. Men om jag nu tar proggisarna, får man då inte spottings även om det inte tagit sig? Eller kan man inte alls få mensen om man fortsätter med proggisarna?

Jag har ju inte fått spottings än och hoppades ju att det var för jag var gravid men kom på att det är väl proggisarna som gör att det inte kommer...jag har rätt va??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-20 17:31
    Tangenterna är knäppa här på datorn...missfall och progesteron ska det stå

• Svar på tråden Får man inte spottings/mensen om man tar proggisarna vid BIM??
  • Pimpinellan

Jag tog proggisar senaste IVF:en och fick spottings ändå så jag är inte alls övertygad om att de tar bort dem. Så har du inga spottings än är det positivt! Mens får man självklart ändå trots vaggisar om man inte blitt gravid.

• SnipSnapSnut

Så om jag skulle fortsätta med proggisarna skulle jag få mens ändå??? Men det är ju när progesteronet sjunker som man får mensen i vanliga fall. DÅ borde den väl inte koma så länge man håller på med proggisarna??? Trodde man sköt upp den då?

• Pimpinellan

Nej,proggisar kan inte skjuta upp mensen hur länge som helst. Det längsta jag hört talas om efter IVF är 25 dar efter ÄP,men det är extremt ovanligt. Jag fick blödning redan dag 14 trots proggisar och det är ganska normalt att blödningen kommer dag 14-18. Men vi får hoppas du är gravid och att det är därför du inte fått spottings! Är du gravid så hjälper ju proggisarna till att bevara slemhinnan om nu det varit problemet vid tidigare graviditeter.

• SnipSnapSnut

Jaha, men gud vad konstigt. Trodde inte alls man kunde få blödning så länge man tog dem...men jaha det var ju bra

• Mysen

Jag har normalt alltid spottings några dagar innnan mens men när jag tog proggisarna så slapp jag dom. Men mensen kom tyvärr sen på vanliga BIM dagen.

• SnipSnapSnut

Men kom mensen trots att du tog proggisarna samtidigt??

• Krusbär

Jag fick inga spottings när jag tog prog och inte var gravid. Alltså svar ja, proggen kan ta bort spottings om de beror på lågt progesteron. Det är ju ofta en av anledningen till att man tar dem, för att öka nivån av progesteron om man misstänker att den är för låg.

• SnipSnapSnut

Jo, jag vet att de kan ta bort dem men jag undrar ju om mensen kommer igång även om jag inte slutar med proggisarna...eller om den inte kommer alls om jag skulle fortsätta med dem....

• Krusbär

Det troligaste är att du får mens först när du slutar med vaggisarna. Men vaggisarna kan ju inte skjuta upp mensen hur länge som helst. Om du inte får plus vid bim kan du ju sluta så att mensen kommer.

• Mysen

Ja mensen kom på BIM dagen trots att jag tog proggisarna...

Svar på tråden Får man inte spottings/mensen om man tar proggisarna vid BIM??