• 3 hjärtan

Fler än jag som studerar på distans med barnen hemma?

Det måste ju finnas fler i min sits, som studerar på 100% men har samtidigt valt att ha era barn hemma under studietiden? Jag ser det som en ypperlig möjlighet att kunna få både studera och vara hemma med barnen!

Hur lägger ni upp era dagar? Vad hittar ni på för skoj med barnen och vad har ni för strategi när ni lägger upp skolarbete?

• Svar på tråden Fler än jag som studerar på distans med barnen hemma?
  • Alvi

Jag har bara ett enda svar och det är: Du är inte klooooook människa!
    Jag tror du är ensam! *nickar övertygande*

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Ellen Dellen

Jag ska börja läsa på distans i januari men antagligen bara på halvfart och ha minstingen som nu är 5 månader hemma. Min 3-åring ska vara på dagis annars blir jag nog tokig!!

• Allasignaturerärupptagna

Är också imponerad! Själv tycker jag att det är totalt kaos med tre barn hemma utan studier. Om jag planerade skulle jag kanske få till 1,5 timme att studera på under dagarna, med striktare rutiner etc, men hur mycket hinner man plugga då? Minns iofs inte att det var så ansträngande att studera... Men berätta gärna mer om hur du gör? Hm, blev sugen nu ändå...

• 3 hjärtan

Nu under hösten har maken varit hemma och pappaledig. Men till våren tänker jag såhär: Under dagarna kommer jag lägga min tid till sonen, plugga medan han sover middag (nu sover han runt 2 timmar, jag räknar med att han sover 1 timme i vår då han är äldre), sen slutar maken jobbet kl 16, iblan 19, då får han ta sonen när han kommer hem så jag får plugga. Förhoppningsvis ska min mamma kunna komma någon gång i månaden och avlasta lite ett par dagar så jag får plugga helt ostört. Jag är mycket medveten om att det kommer bli jättetufft, men jag känner att det kommer vara värt det. Jag kan ju ännu inte säga till 100% att et kommer fungera, men jag tror att eftersom jag så gärna vill ha sonen hemma så ska vi få det fungera.
    Det var lite därför jag startade denna tråden också, att få höra hur andra gjorde

• basio

Jag pluggade på distans när jag var hemma med mina pojkar då de var mellan 1,5-2 år respektive 6 mån-1 år gamla. Funkade jättebra! Och det var så skönt att få lite hjärngympa och även få prata med folk om andra saker än barnen. Jag avslutade så småningom mina studier i januari -08 och då gick pojkarna på förskolan den sista terminen.

Nu ska jag plugga igen till våren, på distans och på halvfart. Då går pojkarna på förskolan 3 dagar i veckan och jag har lilltjejen hemma. De är 4 år, 3 år respektive 4 månader gamla nu. Jag har fått många kommentarer av människor som tycker det är otroligt att jag orkade, men jag tyckte att pluggandet var riktigt avslappnande jämnfört med att ta hand om barnen!

• basio

Jag pluggade oftast på kvällstid. Hade jag någon tenta så låste jag in mig i vårt sovrum redan när maken kom hem vid 17 för att kunna plugga ifred. Men när det inte var någon tenta eller så nöjde jag mig oftast med att plugga när barnen hade somnat vid 19. Jag pluggade sällan när barnen sov middag, det funkade inte riktigt. Jag tyckte att jag hade för kort tid och för mycket tidspress då.

Jag behöver sällan läsa en sak två gånger för att kunna det och det underlättar betydligt. Det gäller att fokusera!

• 3 hjärtan

Ok, kanske blir att jag gör så också. Men du läste på heltid då eller? Får man fråga vad du läste? Jag är också lite sån att jag inte behöver läsa jättemycket för att det ska fastna, men det är lite olika beroende på ämne och lite beroende på lärares pedagogik också.

• basio

Jag läste 75% så det var ju inte heltid. Jag läste till lärare, just den terminen så läste jag "NO för skolans tidiga år". Så det var biologi och geologi mest. Vad ska du läsa?

• 3 hjärtan

Jag läser till audionom, så det är mycket medicin och fysiologi nu. Under hösten har maken varit hemma och varit föräldraledig, men nu ska han tillbaka till jobbet efter nyår.

• Losam

Jag pluggar också på distans dock bara 75% samtidigt som jag är hemma med yngsta sonen som nu är ett år. Det funkar jättebra.

När han leker för sig själv pluggar jag samt när han sover middag. Men det är klart att vissa dagar hinns det inte med något plugg, men det går bra. Men gäller att vara diciplinerad!

• Losam

Just för att minsta barnet fortfarande var/är för liten för dagis.

• Mamma Zara

Hej.. får man fråga vad man kan få för ersättning om man är hemam med barn och studerar? Jag är lite sugen.. fast den lilel e bara 2 mån..

• 3 hjärtan

du tar ju vanligt csn, sen är det upp till dig om hur mycket lån du vill ta. fullt lån+bidrag+bidrag för att du får barn får du runt 8000 i månaden. är du över 25 kan man välja extralån och få ut runt 10 000 i månaden

• denfina1

Funderar också på distansstudier men är det möjligt med en då ettåring springandes?

• 3 hjärtan

jag har en 16 månaders hemma, det går bra, men jag lägger studietid på kvällen när hans pappa kommit hem. eventuellt om han sover på dagen också, beror på vad man ska göra.

• Made in Taiwan

Jag läser halvtid på distans, internetbaserad kurs utan träffar. Jag pluggar kinesiska. I början gick det bättre för då hade jag mer disciplin, men den senaste tiden har jag inte riktigt tagit tag i det. Kanske blir bättre när terminen kör igång igen! Jag pluggar mycket glosor, 10 minuter här och där. Större saker, dvs grammatik, gick jag igenom på helgerna när pappan är hemma och kan passa den lille. När jag gick ut och gick med barnvagnen hade jag en text i A6 format och försökte memorera in vissa texter. Eller så lyssnade jag på mp3. Man kan spela in vissa avsnitt och använda som repetition. Låter kanske fjantigt men många bäckar små... I språkstudier kan man ju använda sig mycket av flashcards, kanske kunde funka med "vanliga" ämnen också, om det är något man behöver banka in... :)

/A.

Svar på tråden Fler än jag som studerar på distans med barnen hemma?