hur?
Ja hur blir man äggdonator? får man betalt? gör det ont? tar det lång tid? Tar det mycket kraft ur dej själv? Någon med erfarenhet kan väl skriva lite om att vara äggdonator.
Ja hur blir man äggdonator? får man betalt? gör det ont? tar det lång tid? Tar det mycket kraft ur dej själv? Någon med erfarenhet kan väl skriva lite om att vara äggdonator.
detta vill jag också ha svar på?!hade gärna viljat hjälpa människor i "nöd"...
Hur? - kontakta närmsta fertilitetsklinik.
Får man betalt? - i Sverige får man ersättning för förlorad inkomst som är shablonbelopp. Vad jag förstår kan beloppen variera lite från landsting till landsting.
Gör det ont? Själva plocket känns en del och blir man lite överstimulerad så kan man må rätt kasst efteråt och behöva vara hemma från jobbet någon dag.
Tid? du sprayar några veckor, sedan får du dagliga injektioner under typ 10 - 15 dagar - lite beroende på hur det ser ut. Man går på regelbundna kontroller under denna tid för att se så du inte blir överstimulerad. Det är lätt hänt.... Själva äggplocken tar inte så lång tid, men känns som sagt en del..
Kraft? Ja det varierar nog från person till person, men personligen tycker jag nog att det tar mycket kraft dagarna innan och efter äggplocken - man är så "stin" och öm i äggstockarna då.
Men... DET ÄR VÄRT DET!!!! 1000000 gånger om!!! Bara känslan av att veta hur enormt lycklig man kan göra ett par som kämpat och har sitt enda hopp om familj ställt till en donator - det gör att det är värt det!!!
De flesta som ansöker om donatorer har medicinska skäl som kan bero på allt från cancersjukdomar som gjort att dom helt enkelt inte kan producera ägg längre eller olyckor som gjort äggstockarna obrukbara på annat sätt. Sedan finns det ju även tjejer som har för dålig kvalité på egna äggen, men den första gruppen är vad jag informerats om den klart dominerande. Och kan man hjälpa människor som redan haft det tufft i livet så - "what the ...." Det känns bra att kunna hjälpa andra med så livsavgörande saker som donationer - ägg eller blod eller vad det än må vara. Deras lycka är min lycka!
Seså - ring nu och ge bort lite ägg - du kommer ändå aldrig att kunna använda allihopa själv. Det är omöjligt!!!
Hoppas du förstod att sista korta stycket är skrivet med glimten i ögat!! Ser nu att det mer ser ut som en uppmaning än ett litet blink-blink... och det var inte meningen..
Tack för ett så bra svar. Ska verkligen ta tag i detta nu och donera.