• sambo1967

Vågar vi hoppas på barn?

Min pojkvän tror att han är steril då han i ett tidigare förhållande försökte skaffa barn utan att lyckas. Efter ca 1 år gjordes ett ingrepp på honom för att öka blodtillförseln då spermierna verkade slöa. De försökte i ytterligare 1 år utan resultat. Idag har hon två barn med en annan man så därför verkar ju felet ligga hos honom. Men jag undrar, vi kvinnor kan ju hämmas av exempelvis stress som kan försvåra att bli gravid. Kan det vara likadant för män? Saken är nämligen att han inte ville skaffa barn just då, men hon var oerhört pådrivande och satte stor press på honom. Sen har jag även hört att två personer inte alltid matchar varann och att det därför inte tar sig. Om vi nu skulle vilja ha barn så tänker vi försöka ett tag och se vad som händer innan han kontaktar läkare igen. Finns det någon som har erfarenhet av liknande där det visat sig att mannen inte varit steril?

• Svar på tråden Vågar vi hoppas på barn?
  • Pimpinellan

Måste definitivt dementera två av dina påståenden:
    Stress ger INTE infertilitet såvida den inte är så extrem att både mens och äl uteblir.
    Det finns inga som helst belägg för att två personer inte "passar ihop" fertilitetsmässigt-det är en total myt.
    Har din sambo spermier -må så vara hur få eller dåliga som helst-så kan ni mest troligt få barn via ICSI. Ni vet ju inte heller hur det står till med hans spermier idag. Båda antal och kvalitet kan ändras genom åren. Vill bara också tillägga att OM det är så at 67:an efter ditt nick betyder att du är född -67 så är det HÖG tid att fundera på barn! Men betyder siffran ingenting såa kan ni förstås vänta.

• sambo1967

Med stress menar jag att det kan ta längre tid att bli gravid om man är väldigt fixerad vid detta. Det är vad två av mina vänner fått förklarat för sig av läkare, sen vet inte jag hur mycket det kan påverka. Ja, jag är 41 år och är väl medveten om att det är dags nu, men vi har inte varit tillsammans speciellt länge, därför inte hunnit börja försöka. Tror dock inte att det ska behöva bli så svårt att bli gravid vad gäller mig själv, blev gravid på första försöket i våras som då slutade i missfall.
    Men tack för ditt svar!

• Pimpinellan

Poängterar återigen att detta med för mycket tänkande/fixering vid att bli gravid INTE påverkar ett dugg huruvida man blir gravid eller inte! Det står INTE med som orsak om du läser på www.fertilitetsguiden.nu. Och även om du hade lätt att bli gravid en gång är det inte säkert du har det igen. Du har i snitt 2% chans varje månad att bli gravid och missfallsrisken är 50% så vänta inte i onödan utan kör hårt om ni ska lyckas.

• Mumle

Stress orsakar inte barnlöshet. Jag har gjort IVF och min läkare sa att det var rent nonsens. Oförklarlig barnlöshet handlar oftast om att kvinnans ägg inte är så bra. Dom delar sig inte och kan inte föra fram levnadsdugliga embryon helt enkelt. Detta kan bara upptäckas med IVF. Efter 40 är chansen att bli gravid och föda barn mycket begränsad. Har själv 3 missfall i bagaget. Jag önskar dig så klart lycka till, inget är omöjligt.

• Bispan
    sambo1967 skrev 2008-12-17 13:09:49 följande:
    Med stress menar jag att det kan ta längre tid att bli gravid om man är väldigt fixerad vid detta. Det är vad två av mina vänner fått förklarat för sig av läkare, sen vet inte jag hur mycket det kan påverka. Ja, jag är 41 år och är väl medveten om att det är dags nu, men vi har inte varit tillsammans speciellt länge, därför inte hunnit börja försöka. Tror dock inte att det ska behöva bli så svårt att bli gravid vad gäller mig själv, blev gravid på första försöket i våras som då slutade i missfall.Men tack för ditt svar!
    Förmodligen är läkarna dina vänner pratat med inte experter på infertilitetsfrågor. Därför har de fått det svar de fått och som inte är korrekta såvida man inte lider av så stark stress att både ägglossning och mens försvinner. Det sista är förmodligen mycket ovanligt i ett land som Sverige.
  • Melwsmammi

sluta aldrig hoppas =)

Svar på tråden Vågar vi hoppas på barn?