• mytrouble

Kvalité på äggen/embryon? Hur många sätta in?

Hej ni alla som redan gjort ÄD!
    Hur graderar man äggen/embryona innan ETn? Någon har t ex skrivit om klass 2 och 3. Hur många klasser finns det - och är det någon som vet vad det innebär - vad är bättre/sämre?? Förvånad
    Lutar nämligen starkt åt att bara sätta in 1 på min ET på fredag (pga rädsla för tvillingar) trots att alla andra tycker att det är vansinne, bortkastad tid o pengar etc. Men om jag får veta att embryona har 'sämre' klass kanske jag ändå vågar sätta in 2?? Hur har ni andra tänkt och gjort? ETn är på dag 3. Fot i munnnen

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-21 14:05
    Nu har jag varit på kliniken Pedieos på Cypern. Där graderar man ägg/embryokvalitén 1-4, där 1 är sämst och 4 är bäst.
    Det blev fyra st klass 4 embryon, så jag satte in ett och frös de tre återstående

• Svar på tråden Kvalité på äggen/embryon? Hur många sätta in?
  • Liselotte B

mytrouble: De delas (i a f på AVA Riga) in i fem klasser, 1-5 där 3 är genomsnittligt. Ägg av sämre klass lär man inte använda.

På mig satte de igår in två av klass 3, de äggens chans lär vara 35-40%. Så det kan ju bli tvillingar... Det var hela vår skörd och kliniken var inte alls nöjd. Kliniken kanske kan hjälpa dig att resonera om hur du ska göra?

• Maari

Hej mytrouble: Jag som arbetar på flyget har en liknelse som jag gärna delar med mig av.

Klass 1 = Första Class Passagerare ( Dessa är ovanlga i ÄD världen, men dom dyker tydligen upp då och då)

Klass 2 = Business Passagerare, bra utgångsläge. (Trevliga Passagerare)

Klass 3 = Economi Passagerare ( Också trevliga! Dessa blir ofta uppgraderade till en bättre klass)

Klass 4 & 5 Dessa passagerare tar man inte ombord.

Hoppas du blev lite klokare

Håller tummarna för dig. Snart är det raka vägen mot Cypern Spännande / Kram Maari

• Sleepingbeuty

De har ju olika uttryck för det där med klasser os.v
    Där jag var, var det indelat i 1-3 samtidigt som det var top klass o.s.v
    Vidare, utvecklande,stillastående, o.s.v

Ja då ligger man ganska bra till då på flyget som Klass3 då?? Ha ha ha .Den var riktigt bra!!!

• Maari

Sleepingbeuty: Du har säkert rätt, jag är långt ifrån proffs på detta och det är nog olika hur man räknar och ser på detta beroende på var och vilken klinik.

Du och dina... blev säkert uppgraderade redan i gaten. Ha en trevlig flight. Dörrarna öppnas inte förrän efter 9 månader hihi!

• mytrouble

Liselotte: Det vanligaste kanske är att de blir klass 2-3 då? Kliniken svarar tyvärr i princip inte på någonting - och jag tycker det kan kännas bra att vara lite förberedd - så att man inte helt plötsligt ska fatta beslutet när man ligger där i gynstolen Fundersam
    Men lycka till med din ruvning nu!! Skrattande

Maari: Tack söta du för din jättefina förklaring!!!! Jag hade ju inte ens fattat om det var 1 som var bäst eller 5. Men nu är allt glasklart  Glad

Sleep: Jag hajjar inte din förklaring kära vän. Men det kanske är för komplicerat och kräver en längre utläggning? Det löser sig iaf Flört Kram!

• Liselotte B

Intressant tråd! Hur många brukar man sätta in? Är det beroende av kvalitén? Ett superägg eller två medelbra t ex?

• mytrouble

Har frågat kliniken (igen) om tvillingrisk vid 2 el 3 insatta embryon - men det är bara Goddag yxskaft-svar Fundersam Men nu har jag min plan iaf: Är det superägg (klass 1-2) tar jag bara ett, är det klass 3 el sämre tar jag kanske två... Hoppas bara kliniken inte försöker övertala mig till nåt annat för att dom tänker på sin statistik eller nåt! Förvånad

Svar på tråden Kvalité på äggen/embryon? Hur många sätta in?