• LAV0LINA

Julkort - vanliga frimärken??

Kan man posta julkort med vanliga frimärken?
    Vi har omkring 20 frimärken hängades på kylen, känns så onödigt att köpa julfrimärken..
    Går det snabbare med julfrimärken eller?

• Svar på tråden Julkort - vanliga frimärken??
  • LAV0LINA

Oj, vilken dum fråga, kan och kan, det är väl klart man kan... men hinner dom fram i tid menar jag

• ludenben

risken är ju stor att posten inte tittar på frimärket utan vad det är för slags post. Fast de ska ju komma fram nästa dag med vanliga men de kan nog slinka med julposten i allafall. Julfrimärken går under b-post och tar 3 arbetsdagar

• LAV0LINA
    Svar på #2
    Så julfrimärken tar alltså längre tid än vanliga?
    (det är är ju löjligt pinsamt, jag har ju jobbat på posten!!!!)
  • ludenben
    Svar på #3
    haha jag har med jobbat på posten japp det tar längre tid med julfrimärken. Man kan använda julfrimärken under hela året men då får man inte glömma att skriva B brebvid frimärket... det behövs ju inte på julkorten. Men om man köper ett häfte och får över så behöver man ju inte kasta de överblivna sen.
    Men kör du på dina vanliga om du inte vill köpa julmärkerna, det går alldeles utmärkt
  • Polargirl

Visst kan du ha vanliga frimärken på julkort! Då ska de komma fram nästa dag, de går som "A-post". Julfrimärken är samma sak som "B-post" (eller ekonomibrev), tar alltså 2-3 dagar att komma fram.

Men kom ihåg att lägga dem på vanliga gula lådan, inte den röda som Posten brukar ställa fram nu till jul. Om du lägger de där kommer de förmodligen sorteras som B som alla andra julkort.

I tried sniffing Coke once but the ice cubes got stuck in my nose.
  • LAV0LINA

Jag skyller ifrån mig med att jag jobbade på åkeriet, hade bara hand om företagspaket och sånt
    Det här med brev är inte min grej.
    Men så bra, då ska jag posta med vanliga frimärken (sista datum för julfrimärken är ju imorrn ändå och då spelar det ju ingen roll om dom går med dom eller som vanliga brev )

• LAV0LINA
    Svar på #5
    Jag såg en sån röd låda igår! (är det nått nytt för iår eller är jag bara löjligt ouppmärksam??)
    ska posta i vanliga lådan istället 
  • Polargirl
    LAV0LINA skrev 2008-12-15 19:08:03 följande:
    Svar på #5Jag såg en sån röd låda igår! (är det nått nytt för iår eller är jag bara löjligt ouppmärksam??)ska posta i vanliga lådan istället 
    Inget nytt, de brukar ställa upp sådana, men inte överallt.
  • ludenben

haha här har de funnits så länge jag kan minnas. De har inte ens brytt sig om att göra nya röda lådor sen de ändrade designen på de andra. Så här har vi fortfarande röd låda av gamla modellen

LAV0LINA skrev 2008-12-15 19:08:03 följande:
    Svar på #5Jag såg en sån röd låda igår! (är det nått nytt för iår eller är jag bara löjligt ouppmärksam??) ska posta i vanliga lådan istället 
  • Polargirl
    ludenben skrev 2008-12-15 20:04:31 följande:
    haha här har de funnits så länge jag kan minnas. De har inte ens brytt sig om att göra nya röda lådor sen de ändrade designen på de andra. Så här har vi fortfarande röd låda av gamla modellen
    Samma här, det är den gamla fyrkantiga modellen... de nyare är ju mera "bulliga". Men jag tycker inte det gör så mycket. Och jag förstår dem, tycker det är onödigt att kosta på nya röda brevlådor som bara ska användas 3-4 veckor varje år.
  • ludenben

haha nä det är likabra att de har de gamla för lite kul att minnas tillbaka hur de såg ut förr saknar den gamla lådan. De nya bulliga är inte lika fina.

Polargirl skrev 2008-12-15 20:37:51 följande:
    Samma här, det är den gamla fyrkantiga modellen... de nyare är ju mera "bulliga". Men jag tycker inte det gör så mycket. Och jag förstår dem, tycker det är onödigt att kosta på nya röda brevlådor som bara ska användas 3-4 veckor varje år.
  • Polargirl
    ludenben skrev 2008-12-15 20:40:57 följande:
    haha nä det är likabra att de har de gamla för lite kul att minnas tillbaka hur de såg ut förr saknar den gamla lådan. De nya bulliga är inte lika fina.
    Nä, det tycker inte jag heller att dom är... men det är större öppning på dom, och det är praktiskt. Tycker den där luckan på insidan är bra också, även om den kan vara ivägen ibland, om man har tjocka brev...
  • ludenben

ja det är ju inte lika lätt att sno brev. Var den gamla lådan full kunde man sticka in handen där och sno posten som låg högst upp. Inte för att jag gjorde det men det gick...

Polargirl skrev 2008-12-15 20:54:15 följande:
    Nä, det tycker inte jag heller att dom är... men det är större öppning på dom, och det är praktiskt. Tycker den där luckan på insidan är bra också, även om den kan vara ivägen ibland, om man har tjocka brev...
Svar på tråden Julkort - vanliga frimärken??