• mamma till Melvin

Åderbrock i underlivet...någon mer?

Någon mer som upplevt detta?

Är gravid i vecka 20 med andra barnet, hade inte detta med ettan och har aldrig haft åderbrock någon annanstans.

Någon mer erfarenheter, tips mm?

• Svar på tråden Åderbrock i underlivet...någon mer?
  • ims67

Jag hade oxå åderbråck i underlivet vid min sista graviditet.Det fanns inte så mycket att göra mer än att ha löst sittande byxor på sig.Jag kan glädja dig med att på mig försvann dom när bebisen kom ut.

• LillaMammaMys

Ligga ner så ofta det går. Se till att hålla koll på magen eftersom åderbråcken fyller på sig snabbt när man sitter på toaletten och tar i... Ifall man sitter mycket brukar iaf jag få väldigt ont och behöva röra lite på mig så att cirkulationen kommer igång och stasen i underlivet släpper. Vet att vissa lägger tex kylda handdukar emot när det känns som värst.

• oOrosamarängerOo

Ja, jag har det, är i v 21 så kom tidigt denna gången. Kommer om jag stått upp för länge eller går mycket. Inte så mycket att göra tyvärr, försvinner efter förlossningen men vad hjäper det när man har detFundersam
    Försvinner om jag lägger mig ner och vilar med benen högt, men kan man ju inte göra hela tiden.

• oOrosamarängerOo

Vetekudde kan lindra lite har jag hört.

• mamma till Melvin

Kan man bli sjuskriven för detta eller ska man bara härda ut? Har ett jobb där jag står/går 8 timmar/dag så ni kan ju ana hur det känns när man kommit hem...ajajaj!!

• Cherryville

Hur vet man att man har det? Jag har fått nåt konstigt, kanske är det de?

• oOrosamarängerOo
    Cherryville skrev 2008-12-15 13:23:55 följande:
    Åhh, det märker man man blir jättesvullen och ådrorna spännda. När man sitter på toa så känns det som allt ska falla rätt igenom, livmoder, bebis o hela köret.
    mamma till Melvin skrev 2008-12-15 13:21:09 följande:
    Kan man bli sjuskriven för detta eller ska man bara härda ut? Har ett jobb där jag står/går 8 timmar/dag så ni kan ju ana hur det känns när man kommit hem...ajajaj!!
    Förstår det:( Hör med din bm eller mvc-läkare?
  • LillaMammaMys

Cherryville skrev 2008-12-15 13:23:55 följande:

Har kollar med spegel och på höger sida ser jag ut att ha 3 blygdläppar istället för 2 eftersom venen är så svullen att den spänner ut och hänger ner... Man blir jättesvullen och öm i underlivet. Ofta känns det som att det dunkar när blodet stasar på och fyller upp åderbråcken. SooJuicys beskrivning av att sitta på på toaletten stämmer precis!
  • stjärna4

Jag har också åderbråck i underlivet,har inte haft det de andra graviditeterna!Är nu i v36 och hoppas verkligen det försvinner efter förlossningen.Jag har en kompis som blev sjukskriven för det,själv har jag varit sjukskriven sedan v16 pga blödningar,men annars hade det nog varit jobbigt att jobba med åderbråcken då jag jobbar i vården.Förstår att det gör ont om du står/går så många timmar per dag.Du kan ju gå och se om du får bli sjukskriven!Lycka till!

• MaW

Jag har nog oxå det plus foglossning tror jag och hade inget av det förra graviditeten. Usch va det är jobbigt! Man känner sig ju inte direkt superfräsch, å så kan man typ inte göra nåt åt det?! Har hört att det är bra att cykla om man har foglossning (har motioncykel) men kan det förvärra åderbråcken, nån som vet? Ska iof till BM på onsdag så då får ja höra lite mer..

• mamma till Melvin

Nej det är verkligen ingen hit detta! jag vill bara ligga ner hela tiden...

• Philofix

Hade också detta under min senaste graviditet och att gå på toa var ju ingen höjdare, så svullen att det kändes som ett runt klot mellan benen.

Äntligen.....efter 50 dagars väntan
Svar på tråden Åderbrock i underlivet...någon mer?