• sussie26

risker med skrapning

Hej var gravid för fyra år sen, slutade med mf i v.9.
    Var skeptisk till skrapning men läkaren övertalade mig till det.(var det bästa alternativet enligt honom)

Sen det har det inte hänt någonting har gjort 2 IVF-behandlingar de senaste 3 åren, satt in 9 embryon totalt varav 3 färska.

Detta hände på Sundsvalls kvinnoklinik, har hört patienter som blivit rekomenderad att låta naturen ha sin gång, alltså ingen skrapning på samma sjukhus!

Jag undrar vet nån om det finns några risker med skrapning???
    Jag tror dom fuckade upp big time!'

• Svar på tråden risker med skrapning
  • corneliana

Förstår att du är orolig. Till mig sa de att upprepade skrapningar kunde göra det svårare att bli gravid, men att om man gör det en gång så är det väldigt liten risk att det ska bli problem.

• Lilleskuttan

Jag har fått 4 mf/ma och blivit skrapad varje gång. Min läkare sa att det inte skulle vara nån fara och att det inte skulle göra det svårare att bli gravid. Men olika läkare säger olika saker så det är ju svårt att veta

• Pimpinellan

Den läkare jag träffade när det upptäcktes att vårt efterlängtade barn dött avrådde verkligen från skrapning p.g.a risken för infektion och aschermans syndrom. Det händer då och då att man blir helt steril av skapning. Det är ju det som händer med flera som gjort abort. Bättre då att det sker naturligt eller med hjälp av Cytotec.

• xxJessikaxx

Har fått ett tidigt missfall och gjorde även en skrapning efteråt. Blev med barn två månader senare och detta resulterade i en numera 3-årig son. Fick mf förra veckan också och kommer inte låta skrapa mig. Blödningarna och smärtan har avtagit och det tar jag som att kroppen hanterar detta på egen hand.

Svar på tråden risker med skrapning