• MammaDiana

Prematur som inte rikigt kommer ifatt....

Vi har en liten kille på knappt 17 mån (korr 14,5). Har har inte alls kommit ifatt sina jämngamla, inte de korrigerat jämngamla heller. Fick höra så mycket i början att när han är ett år så är han i stort sett ifatt, vid 1½ iaf om inte annat.... Men så är det inte.

Han vägde 9,2 sist och var 74 cm lång, det är visserligen nästan två månader sen, sen dess tyckte jag att han hade lagt på sig lite, blivit lite rundare, men de tre sista veckorna måste han ha tappat jättemycket :( Han är bara skinn och ben känns det som. Varit mycket förkyld och nu idag 40,5 i temp.

Jag känner mig lite töntig för jag brukar inte vara en nervös orolig mamma, men nu är jag just det..

Det blir VC imorgon hoppas jag för att reda ut denna feber som inte ger med sig utan bara stiger. Men känns som jag vill reda ut hans vikt oxå....

Utvecklingmässigt är han inte heller riktigt med, vill inte alls gå eller så, men å andra sidan så pratar han lite...

• Svar på tråden Prematur som inte rikigt kommer ifatt....
  • camillajo

Hej!
    Min Moses är 17 månader och har inte på långa vägar kommit ikapp. Jag tror att man ska se i ett mycket mer långsiktigt perspektiv. Moses väger inte mer än 8,5 kg och är kanske 76 lång. Min mellan pojk vägde samma när han var ett halv år men det är ju väldigt individuellt även bland "normalfödda". Jag tycker inte att Moses är speciellt spinkig utan mer liten och smidig

Moses vill inte riktigt gå han heller men gått längst möbler sen han var 10-11 mån okorr. Brukade skoja och säga att han säkert går till sin ett års dag... Klättrar, står, kryper på allt. Tar sig upp på soffan i sängar osv. Han säger inte jätte mycket utan titta, tack-tack, mamma, tutte, där men väldigt bebisaktigt.

Men visst är man alltid lite extra orolig över utveckling och hälsa Väntar på att få komma på återbesök på neo, skulle kommit till sommaren men inte blivit kallade än... Känns alltid skönt att få lite expert utlåtande.

/Camilla

• Mylingen

Personligen har jag tänkt bort det där med "komma i fatt". JAg tycker det verkar vara helt nonsens, det borde uttryckas på annat sätt. Som om prematura barn hux flux skulle växa och utvecklas 2 månader på en månad.

För fullgångna barn gäller ju att utvecklingen är väldigt lika upp till ca ett halvår, därefter börjar det "spreta". T ex är det ju normalt att fullgångna barn är mellan 10 och 18 månader när de börjar gå. När ett prematurbarn är kring ett år, rymms ju det barnets utveckling oftast inom "normalspannet", men de kommer nog inte att vara tidiga i utvecklingen.

Ett exempel:
    Min fullgångna 6-åring gick vid 16 månader.
    Min fullgångna 3,5-åring gick vid 12 månader.
    Min prematura 0,5-åring är född 3 månader för tidigt, alltså mindre för tidigt än skilnaden mellan de stora barnens utveckling.

Så tänker jag...

• MsBeauty

Vet inte när ditt barn är född, men min son (född v. 24) kommer att korrigeras i 2 år. Han är nu snart 1 år (okorr) och är långt i från ifatt. Men han följer sin korrigerade ålder någorlunda..

• MammaDiana

Han är född 30+1. Vägde igår och nu har han gått ner i vikt :(

Jag förstår ju att de inte kan jobba in 2 månader, och när de blir större så märks det liksom helt enkelt inte, för alla 2-3-4-5-åringar är ju inte lika. Det handlar mer om att komma igen till sin korrigerade ålder, han är ju betydligt efter där också.

• Grüth

hej!
    har en son född i v 24+3 vägde som minst 670 gr och var 32 lång.
    De har varit mycket krångel för nneo kan inte äta helt själv så i april fick vi knapp har även kräkts oerhört mycket vilket gjorde att vikten blev drabbad. Men nu idag väger han över 12 kg och är 81 lång 17 mån okorrigerad. och är helt ikapp okorrigerad ålder vilket känns underbart. rent utvecklingsmässigt är neo långt efter.
    kan varken krypa eller gå eller på nått sätt ta sig framåt men de får ta den dit de dar. sen har han en misstänkts cpskada efter hjärnblödningen som säkert påverkar...

Neo var riktigt smal ett tag med och alla skulle på peka men huvudsaken att dom mår bra så spelar de ingen roll. för skulle de vara något fel så skulle de märkas. även ajg själv var väldigt liten när jag var liten. men de blev inga fel på mig för de;)

• Proletariatet

Tyra (född i v.24+1) var nästan exakt lika stor som din kille när hon var 17 månader. Hon tog några steg utan stöd när hon var 20 månader, men gick inte ordentligt förrän strax innan 22 månaders ålder.
    Jag tror inte man behöver vara orolig, de tar igen det, man kan inte jäkta. Även korrigerat kan de behöva extra tid med tanke på vilken tuff start i livet de fått.

• boktok

MammaDiana: Våra söner är ju ungefär lika stora och jag förstår att du blir orolig. E har också haft sina problem nu ett tag med tandvärk, växtvärk och magsjuka. Han har gått ner i vikt istället för upp, men sen i Oktober har han växt 2 cm på längden! Vi försöker ju att göda honom så mycket vi kan, men han äter när han är hungrig och många mellanmål har aldrig funkat för honom, då får han magknip och det är ju det sista vi vill.
    Apropå utveckling så har jag fått höra från en säker källa att våran Erik kommer att ha kommit ifatt utvecklingsmässigt vid 5-7 år ungefär. När barnen föds så pass tillväxthämmade som E så är det väl självklart att det tar lång tid för dem att ta igen allt det som de har förlorat pga sin tidiga födsel. Jag tycker att du ska ta upp dina funderingar med NEO-läkaren och få hjälp av dem.

Lycka till!

• MammaDiana

Stina: ja W har säkerligen också vuxit på längden, han är inte mätt, men har vuxot ur kläderna i strl 74. Äter gör han mycket och ofta, han äter STORA portioner och mycket mellanmål, det är lite konstigt.

Skulle gärna prata med NEO, men vi har ingen kontroll där förrän till våren/sommaren, var där sist när han var 9 mån tror jag det var. BVC pratar jag ju med förstås, ska dit igen i jan och så får vi se då vad som händer. Men det här att han nu gått ner i vikt känns jobbigt.

• hotten

tjejen vägde långt under 400 gr å var 27 cm
    vid 5 månaders ålder (okorr) fick hon komma hem å vägde då ca 2 kg, var som en nyfödd.

verkade inte alls börja gå, krypa eller dyl men sen gick allt väldigt snabbt några dagar krypa å sen gå just vid 18 mån okorr.

har klarat allt man skall vid 2,3 å 4 års kontroller, men det har då vart nöd å näppe

Nu är hon 9 år å är mer som 8 åring, hon är född sent på hösten så hon började skolan ett år senare å går alltså med 8 åringar nu i klass 2 (istället för klass3)som hon iof egentligen skulle göra oxå då hon på riktigt skulle ha fötts i januari, å där är hon som de andra.
    Men fortfarande tar hon i kapp i lägd å vikt, hon växer mer än alla andra i klass 1-2 på skolan.

Svar på tråden Prematur som inte rikigt kommer ifatt....