• Roisin Dubh

I vilken månad är du född?

Kan vara kul att se vilken månad flest är födda i.

Som diskussionsämne tänkte jag att vi kan bubbla om...

Vilken tid på året är bäst/sämst att fylla år? Vilken tid på året är mest idealisk att få barn? Om man föds 31 dec eller 1 jan, vilket år ska man börja skolan?

Här är allas månadsstenar:

Januari - GranatFebruari - Ametist

Mars - AkvamarinApril - Diamant

Maj - SmaragdJuni - Månsten

Juli - RubinAugusti - Peridot

September - SafirOktober - Opal

November - TigerögaDecember - Zirkon

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2005-07-29 16:53:44:

För alla som undrar över månadsstenarna,

Jag har hämtat infon (och bilderna) från denna sida www.geonord.org/landskap/birth1.html
    Som ni ser kan man ha fler än en månadssten. Dessutom skiljer sig uppsättningen månadsstenar åt beroende på varifrån traditionen kommer.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden I vilken månad är du född?
  • bustösen

oktober! mkt vacker sten tycker jag, har inte sett såna månadsstenar förut!

• Harley

Fanfar för mig.... Jag fyllde 35 år i söndags 24 juli...

• Shoegal

En oktobertjej här också!

Vilken tid på året är bäst/sämst att fylla år?
    Tidigt tror jag. Det var inte så kul när man inte fyllt 18 och alla klasskompisar fick gå på krogen

Vilken tid på året är mest idealisk att få barn?
    Strax innan sommaren inbillar jag mig. Måste vara jobbigt att vara höggravid i sommarvärmen.

Om man föds 31 dec eller 1 jan, vilket år ska man börja skolan?
    Inte en susning och jag är för seg för att tänka efter. Föds man sista dec börjar man väl samma år som en som föddes 1 jan samma år?

• bustösen

åå glömde dina frågor

februari är en utomordentligt bra månad att få barn i! man slipper kånka omkring med stor mage när det är uppåt 30grader varmt!

jag hade inte velat få barn i juli, för då har barnen sommarlov och det är kanske inte så många som kan komma på kalas!

ang. att börja skolan så tycker jag att man ska börja samtidigt som de som är födda samma år som en själv!

• Skittles 77

Som 28 december-barn är jag glad att jag fick gå med mina årskamrater och inte räknas som ett år yngre...

• Matilda

Ja e född den 20. augusti!!

• Jindra

Jag är född i december, utmärkt, och det kvittar när man fyller 18 om man som 16-åring smiter in på 20 års ställen...jag känner mer att jag föddes fel år...1979 eller nåt hade varit bättre

• Jindra

Dessutom har jag även turkos som månadssten

• Roisin Dubh

Grattis i efterskott Harley!

Kul med så många oktobertjejer här. Jag föddes 6 oktober.

Jag var också avundsjuk på de som fyllde år tidigt pååret men å andra sidan tyckte jag det var bra att ha sin födelsedag där mitt i den långa trista hösten när ingen annan högtid fanns. (Halloween var inte "uppfunnen" när jag var barn.)

Svar på tråden I vilken månad är du född?