• Fröken Inga

Borttappade glasögon, kan jag få ut på hemförsäkringen?

Tappade mina glasögon på semestern utomlands. Min mamma säger att jag nog kan få ut ersättning på hemförsäkringen eftersom vi har allrisktillägg. S tämmer det eller babblar hon strunt?

Moderna försäkringar

Ottilia, född 29 april -08
  • Svar på tråden Borttappade glasögon, kan jag få ut på hemförsäkringen?
  • Evangeline72

Japp på allrisken ska du få ut ersättning. Dock är det väl en självrisk på någon tusenlapp som ska dras bort först.

• SVejsan

Har man en allriskförsäkring så bör man få de ersatta, dock måste du betala självrisken (1000-1500kr). Vi har länsförsäkringar och vår son tappade sina glasögon...Vi hade inga problem med vårt försäkringsbolaget... Så det är värt att ringa och kolla hur försäkringsbolaget ställer sig till förlusten. Vet inte om du bör ha förlustanmält dem innan?

• Fröken Inga

Vad bra för de där glasögonen kostade nästan 8000 kr så det sved regält att förlora dem. Har ett komplicerat synfel...

Tror ni att det räcker att förlustanmäla i sverige trots att jag tappade dem i marocko?

Ottilia, född 29 april -08
  • janne j

ring och fråga ditt försäkringsbolag vad som gäller men då det inte rör sig om något rån/stöld så lär de inte kräva att du ska visa upp någon polisanmälan eller andra intyg.

Sedan får du räkna med att försäkringsbolaget kommer göra nerskrivningar på värdet av glasögonen med x antal procent per år så är de ett par år gamla så kanske du bara får 50% av värdet men det är ju bättre än ingenting.

Svar på tråden Borttappade glasögon, kan jag få ut på hemförsäkringen?