• Sannlycke

Hur starka var era värkar under förlossningen på ctg-kurvan?

Är nyfiken..var på fl idag för att lyssna på bebisens hjärtljud, mätte också sammandragningarna med ctg och var uppe på 75, har dock inte ont utan magen bara drar ihop sig än så länge, har bf den 12/12. Skulle ändå vara kul att veta hur mina sammandragningar "står" sig i förhållande till riktiga förlossningsvärkar..vad har jag att vänta mig

• Svar på tråden Hur starka var era värkar under förlossningen på ctg-kurvan?
  • johandra

Den där mätaren säger egentligen inget om styrkan och värkarnas verkan så det är onödigt att stirra sig blind på den..

hur som helst så vid mitt första barn så låg jag med ctg när värkarna startade,då kom dom upp runt 70 som mest o vi skrattade o sa att under 100 så räknas dom inte...När jag kom in ett par timmar senare var dom så starka att mätaren slutade mäta..

vid andra barnet minns jag inte rikrigt men jag tror dom startade runt 70 och ökade sen tills den slutade visa nåt...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • Shirley

Nej det går inte att säga om dina var starka eller inte utifrån en siffra sådär. Det blir helt olika beroende på tex hur hårt dom spänner bandet runt magen. Sist jag var inne så testade jag att spänna ut magen så mycket jag kunde, då jag inte hade värkar alltså och då drog det ju i bandet och mätaren steg, trots att jag inte ens hade en sammandragning alltså :) Endel kan ha 100 medans endel har 130 och dom har precis samma styrka på värken. Så det är alltså omöjligt att jämföra.

• zera

precis som shirley sa, jag testade samma sak när jag var inne med nummer två, om jag spände magen eller "tröck" mätaren mera mot magen så blev det högre än annars så det är omöjligt att veta. Den mäter mera om du har toppar å hur värkarna kommer inte styrkan på dom

• J W

jag hade kraftiga värkar och kunde knappt stå, men CTG visade på runt 50 och BM flinade litegrann och sa att jag nog skulle få åka hem igen...
    Strax därefter kollade de hur öppen jag var (7cm) och en liten stund efter det var min son född...

CTG är skit när det gäller å kolla värkarnas intensitet mao

• Spindelskratt

När mätaren visade på över 100 kände jag inget alls men när den låg på 40 hade jag verkligen värkar men de trodde mig inte alls.
    Inte förrän de kände på magen själv så förstod dem att det var fel...

Så Nej, jag litar inte alls på den där maskinen

• nirakkarlsson

190 med 1:a och 135 med 2:a barnet

• johandra

Men dom använder inte mätaren för att kolla styrkan på värkarna...utan just för att se var toppar och dalar är...

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219
  • allakantralla

Tror att CTG:et satt fel, för ibland visade mina sammandragningar ett högt tal, och ibland 0. Nu var detta inte under en förlossning, men ändå...

• zandritsa

120 vid sammandragningar.. har inte fött än =)

Svar på tråden Hur starka var era värkar under förlossningen på ctg-kurvan?